Hej,
Först måste jag ge er beröm för er fantastiska hemsida och underhållande podcast. Ni håller det på en bra nivå som de flesta har möjlighet att förstå. Ni hjälper många av oss till en bättre ekonomi för framtiden.
Nu till min fråga: Jag började aktivt spara i ett långsiktigt sparande för ca: tre år sedan. Jag är 47 år och tanken är att pengarna ska vara ett extra tillägg när jag går i pension (om ca 20 år). När det började svaja på börsen i höstas blev jag rädd att bli av med stora delar av mitt sparande och började sälja av mindre poster aktier och fonder. När det sedan fortsatte vara svajigt har jag bitvis sålt av mer och mer av mitt innehav och har nu ca: 15% kvar av mina pengar i aktier och resten i disponibelt kapital. Men det känns ju dumt att sitta på kapital på ett ISK, även om det är svajigt på börsen. Jag vet att med ett långsiktigt sparande får man vara beredd på toppar och dalar, men jag var stolt över att ha sparat en större summa pengar och var nu rädd att mista stora delar av dem och tog det säkra före det osäkra.
Borde jag nu börja pytsa ut pengarna stötvis enligt era nya rekommendationer kring fondsparande, eller ska jag sitta still i båten och placera pengarna i räntefonder?
Jag sparar 3000 kr/månaden och har en sammanlagd summa på ca: 120.000 kr.
Förutom detta sparande har jag:
• Ett buffertsparande för diverse kostnader (idag 4000 kr/månaden, som jag vill få upp till tre månadslöner netto).
• Tjänstepension plus att jag gör bruttolöneavdrag till pensionen.
• Amorterar 4000 kr/månaden (idag 2% av lånet).
• Sparande med 1000 kr/månaden till min son som är 10 år och har funktionshinder som gör att jag sparar till honom i mitt namn, (så att han inte sitter på för mycket ”egna”pengar den dagen han ska flytta till ett handikappboende). Samma sparande gör hand mamma.
• Ett sparande inför min 50-årsdag (1000 kr/månaden).
Tack för era kloka råd,
Oskar