Fyllde 60 i somras och nu i dec 2025 är det nedskärningar på jobbet och jag blir drabbad. Får drygt 900t i avgångsvederlag men är osäker om jag hittar ett nytt jobb. Så det kanske blir min sista lön. Vi har inga lån och två utflugna barn som klarar sig själva. Min man är pensionär. Jag har haft en bra lön i ca 32 år och tjänat tjänstepension och har ca 3M sparade på bankkonto. Är rädd för att investera på aktiemarknaden. Några tips på vad jag kan göra för att klara mig till typ 65 år då jag kan börja ta ut pensionen?
Vi behöver veta lite mer för att kunna räkna på dina förutsättningar.
Hur mycket pengar behövs för att täcka dina årsutgifter?
Hur ser din intjänade pension ut?
Skulle du kunna gå i pension tidigare än 65?
Det står att du är rädd för att investera på aktiemarknaden. Kan du specificera lite närmare vad du är rädd för? Har du någon tidigare erfarenhet av investerande?
Precis som Melwa skriver vore det värdefullt med mer info för att kunna svara på din fråga.
Men jag tror spontant inte du behöver oroa dig. Du skriver att du haft bra lön och tjänstepension vilket betyder att du också kommer ha okej pension när du kan/väljer att börja ta ut den. Du bör i så fall utan problem kunna leva på ditt avgångsvederlag plus en del av ditt tidigare sparkapital tills du går i pension. Bara ta din inkomst efter skatt och multiplicera med 5 så ser du vad du behöver.
Eftersom du behöver pengarna nu och de närmaste åren är sparkonto rätt plats för dem. Om du vill kan du kombinera olika bindningstider på flera olika sparkonton.
En variant, som kanske blir svår i er ålder, är att ta ett mindre lån på det skuldfria huset och helt enkelt leva på de pengarna i några år.
Det känns såklart lite olyckligt för ditt 75-åriga jag att så mycket av pengarna du inte behöver de närmaste åren ligger på ett sparkonto, de hade kunnat växa mer på börsen över lång tid. Men det var ju inte vad du frågade om och i grunden verkar du, utifrån vad vi vet, ha en stabil och trygg ekonomi med goda marginaler!
Jag skulle också se med din arbetsgivare om det finns möjlighet att få avgångsvederlaget utbetalat över 2 eller 3år istället för klumpsumma. På det här viset sparar du en hel del som annars förvinner i skatt.
Hur mycket pengar behövs för att täcka dina årsutgifter? (ca 30t/mån)
Hur ser din intjänade pension ut? (ca 9M)
Skulle du kunna gå i pension tidigare än 65? (ja den möjligheten finns men det påverkar ju pensionen).
Jag har investerat i fonder och en kapitalförsäkring (som det gick dåligt för) därav min rädsla att satsa sparpengarna på börsen.
Ser inte ut som att du har mycket att oroa dig för (ekonomiskt iaf). Med 3 MSEK på bankkonto och 30 kSEK/mån i utgifter kan du leva på besparingarna i drygt 8 år. Dvs dina besparingar täcker dig fram till pension vid 65. Med 9 MSEK i pension bör du även få ut en dräglig pension. Då har du i tillägg även en bra buffert kvar ifrån bankkontosparandet samt avgångsvederlaget som extra säkerhet. Eller hur tänker du?
Ja så är det ju. Men jag har haft en inkomst sedan unga år och att plötsligt vara beroende av en viss mängd pengar som dessutom minskar skrämmer mig. Sedan kan man ju få oförutsedda utgifter och inflationen gör att pengarnas köpkraft minskar. Börsen kan ju svänga till ens nackdel på kort tid. Jag märker själv att jag är lite av en trygghetsnarkoman och behöver ha en stadig inkomst. Sedan finns en annan aspekt och det är att jag känner att jag har några år kvar i arbetslivet och jag vill använda mina samlade kunskaper och min erfarenhet att njuta av det som kanske är de sista 4-6 åren i arbetslivet, har mycket kvar att ge och vill göra det bästa av dem. Så där går mina tankar ungefär
Ja, det märks i hur du har placerat dina pengar och hur du resonerar. Det säger jag inte nedlåtande utan bara som ett konstaterande.
Några tankar du kan ta med dig:
Alla pensionärer lever på kapital istället för lön, den bara portioneras ut på ett förutbestämt sätt
Precis likadant kan du göra med dina egna pengar. Genom att investera dem på ett visst sätt och ta ut del enligt en tydlig plan har du ”lön från dig själv” under lång tid.
Du pratar om inflationen och det är just därför du egentligen vill ha en del av ditt kapital placerat i något annat än på bankkonto. Det är på bankkontot du förlorar köpkraft med tiden.
Man investerar på börsen med en viss tidshorisont, som ska vara lång, gärna 5-10 år. Genom att investera i breda fonder sprider du din risk och sedan gör tiden jobbet, även om det svänger på vägen.
Det finns jättebra information om investeringar, uttag etc här på forumet. Men om du inte vill läsa och lära dig själv kan jag tipsa om att ta kontakt med ens oberoende ekonomisk rådgivare som tar betalt per timme. Alltså inte bankens rådgivare! En sådan person kan guida dig till investeringar som matchar din person, ålder och riskprofil så att tappar så lite värde som möjligt med tiden. Jag skulle tipsa om exempelvis Patrick Siegbahn, men på smaspararguiden.se hittar du en lista med flera.
Då tycker jag du ska leva på de 900k du får. (Vet inte hur mycket det blir efter skatt) 2-3 år då? Är 30k/mån hushållets samlade utgifter eller bara dina? Under tiden kan du ju söka jobb och försöka få ut det sista du önskar få ifrån arbetslivet! Du har annars en buffert fram till pensionen som inte ens kommer ta slut. Sätt den åtminstone på räntekonto som gavs som förslag för att få avkastning utan risk, även om det vore 1-2%. Pensionen ser ju också kalasbra ut med 9m. Jag förstår att det känns oroligt när man tvingas ut, men jag tror på dina förutsättningar!
Du kommer klara dig galant. Men du skriver att du har två barn som flyttat hemifrån, innebär detta att du bor stort med lediga rum? I så fall har du möjligheten att flytta till mindre/billigare eller hyra ut rum.
Känner en individ som fick ett rejält avgångsvederlag vid en neddragning . Med ett samtal till Skattemyndigheten visade det sig att hen kunde få avgångsvederlaget utslaget över ett antal år bakåt i tiden. Gav stor positiv effekt då hen tjänade en bra bit under gränsen för statlig skatt. Om man har hög lön är förtjänsten troligen liten. Ca Same same skatteprocent i både fallen.
Att leva på dina sparpengar inkl avgångsvederlaget + ett litet uttag av tjänstepension som ger låg skatt bör inte bli så tokigt. Nackdel är att dina sparpengar minskar kraftigt dvs minskat ekonomiskt utrymme för större inköp senare i livet. Ex en lägenhet. Brukar vara svårt få större bra lån som pensionär.
Glöm inte att väga in den rejäla extra beskattningen på alla pensioner du tar ut före riktåldern . Som exempel ca 3500 sek extra skatt om 35000 tas ut som pension per månad.
Att undvika aktiemarknaden är rätt ok om pengarna skall tas ut löpande under säg 7 år. Snittet på pengarna i förvaltning blir då bara 3-4 år. Säker placering ger kanske halva avkastningen över lång tid men är vettigt på kort sikt som detta är.
JAG Skulle inte välja att vara lediga och leva knapert närmaste åren. Passa på att göra kul saker medan hälsan och orken är god hos er båda.
Jag gissar att din pension inte blir speciellt dålig? Kanske vettigt att tulla på den lite i förtid.