Placera 1,7 miljoner som 54 åring med 8 MSEK i pension

Hejsan, behöver era kloka råd.

Jag är relativt oerfaren och okunnig vad gäller detta med smart sparande. Min ekonomi är dock god då jag har en hög utbildning som periodvis gett mig en hyfsat hög inkomst och på senare år delvis som egenkonsult en ännu högre sådan.

Jag saknar intresset och vill att allt helst ska flyta på utan att jag behöver engagera mig mer än nödvändigt. Jag är 54 år och har ca 8 milj i pensionskapital (varav 5 från tjänstepension). Jag längtar efter en tidigarelagd pension (ca 60 år?) men finner det svårt att räkna på hur det ska gå till.

Inkomst ca 50-60000 per månad. Jag äger min bostad på ca 5 milj. Ett plötsligt arv på 1,7 miljoner behöver nu placeras smart för att kunna gå i tidig pension och eventuellt del av det till en dyrare bostad. Ingen aning om vart jag ska vända mig eller vem jag ska fråga.

Jag försöker läsa på, men min grundnivå är ännu för låg. Jag förstår att man ska fördela gracerna. Just nu sitter 30% av arvet på Avanza zero i brist på kunskap om var annorstädes det kunde/borde sitta.

Resten sitter tills vidare på ett vanligt sparkonto. Jag är beredd att ta måttlig risk med en del av det (30-40%?) men vill ha en hyfsat trygg placering av resterande. Hjälp mig - om jag var en nära vän till dig (och jag lovade att inte hold it against you) – hur skulle du råda mig att pytsa ut denna pengapott så att jag kan känna mig trygg i att åtminstone en del av det blir kvar och växer, samt inte behöva ”hålla på” för mycket?

Kanske intresset och kunskapen kan öka medelst läsning här och på andra ställen men just nu behöver jag bara sätta dem på en bra plats under tiden. Svara gärna nästan som till ett barn då jag är bildad men tyvärr inte ens allmänbildad inom detta område :blush:. Tack snälla ni!

2 gillningar

Välkommen till forumet @Itshappeningagain.

Jag skulle faktiskt rekommendera att träffa en finansiell rådgivare eftersom kapitalet är ganska stort och som du skriver att du känner dig osäker. En finansiell rådgivare är någon som du kan typ outsourca alla dina ekonomiska tankar till.

Börja gärna på följande sida där du kan läsa på om både finansiell rådgivning och få tips på vem du kan kontakta.

När det gäller arvet, läs gärna:

Sedan skulle jag även rekommendera att läsa följande artiklar för att du ska få ett eget självförtroende kring sparandet.

Ställ gärna följdfrågor, så kan vi hjälpas åt. :heart:

2 gillningar

Tack för alla tipsen, jag ska börja med att läsa artiklarna du föreslog!

2 gillningar

En enkel räknesida att labba på är rakna.net. Med 1,7 milj placerat och 5 procents avkastning kan du leva i 8 år på 20.000 kr per månad före skatter och avgifter till exempel, från 60 till pension vid 68 år för din årskull.

1 gillning

Överväg Allvädersportfölj , den enkla, ”grundportföljen”. Läs bara starten av den långa tråden, sen är den alldeles för komplex, tror jag du tycker.

2 gillningar

54 år gammal har du statistiskt mer än 30 år kvar att leva. Kolla minpension.se hur mycket pension du beräknas få om du slutar arbeta runt 60 och tar ut pensionen efter riktåldern för pension då skatten på pension sjunker ( nära 4000 lägre skatt per månad vid uttag över 35.000 per månad).
Minpension.se räknar konservativt. Speciellt gäller det tjänstepensiondelar där ansatsen är ca +2% realt dvs med inflation och skatter avdragna. Gäller både traditionellt förvaltade och pengar placerade i fonder du kan välja.
Jag skulle ansätta som rimligt väntevärde på tjänstepension för för tiden 68 till 78 då du troligen vill ha mest pension till 1% ytterligare avkastning för trad och 2% extra för fondförvaltning utöver minpension.se antagandet.
OM du som exempel har 50/50 blir det för utvecklingen från nu till tiden då du är 68 till 78 häraden 1.015^19 => 30% mer pension realt än Minpension.se beräknar för dina tjänstepensioner. Inte fy skam.
Om man vill vara mer säker på att man inte har otur och drabbas fullt ut av en kraftig nedgång i värden. ( halveringar som varat flera år kan förekomma) kan man fega mer med fondvalen. Men då tappar du trolig tillväxt till kanske 15% utöver minpension.se skattningen.

Fram till riktåldern (68 ) bör du kunna leva på din förmögenhet även om nettot bara blir härad 21.000 i dagens pengar om du kan få avkastning motsvarande inflationen. Svårt få bra avkastning säkert på 6-10 år sikt.

1 gillning