Nybliven pensionär och finansiell n00b

Hej, det här blir mitt första inlägg - som rubriken antyder; jag är nybliven pensionär. Tyvärr är jag också finansiell n00b. Har haft sparande i fonder i många år och aktivt försökt välja rätt men för det mesta misslyckats kapitalt. Min sista arbetsgivare hade en bra rådgivare när det gällde tjänstepension och placeringar så jag har inte gjort så mycket de senaste tio åren, bara litat på rådgivningen. När jag gick i pension förlorade de dock intresset totalt och har bara fått enkla standardråd (som jag upplever det); typ att man inte ska ta ut för mycket pension början osv.

Min pensionsinkomst varje månad är ok. Jag och min fru kommer att klara oss (hon har av olika skäl inte kunnat arbeta så mycket så det är min pension som vi lever på).
Av andra anledningar har jag nu lite kapital att placera - ca 4 miljoner. Tanken är att inte röra dessa på minst tio år. Just nu ligger de i ett fasträntekonto som löper ut i januari.

Har också påbörjat ett mindre ISK-sparande i Lysa sedan några månader tillbaka. Konceptet Lysa verkar passa mig som inte orkar/vill lägga mycket tid på investeringar men det är några saker jag inte fattar:
Om jag ska lägga ytterligare fyra miljoner på Lysa, ska jag lägga det i samma ISK? Eller nytt konto? Kan man ens ha flera ISK?

Har också en gammal IPS i Skandiabanken där allt är i kontanter. Det går ju inte flytta har jag förstått, så vad ska jag göra med den? Bara ta ut den? (det är ca 400 ksek).

Tacksam för råd.
mvh

När det gäller uttag av pension så får man ha koll på skattesatsen. Du vill inte hamna på marginalsksttenivå om du kan undvika det. Din ips borde du definitivt kunna flytta. Kolla in Allt om IPS - Individuellt pensionssparande | Avanza

Du kan sedan placera ipsen i tex 50 % Avanza global och 50 % räntefond. Jag kan inget om räntor så jag vet inte vilken.

Ditt kapital på 4 miljoner bör du vårda ömt. Det är bara du som vet hur du vill använda pengarna. Är det nu under pensionen för resor, fritidshus eller barn och barnbarn? Det avgör vilken risk du ska ta. Personligen hade jag övervägt att sätta en miljon i sparkonton med lite olika löptider tex 1/3 rörlig, 1/3 låst på 6 mån-1 år och 1/3 2-3 år.

Resterande 3 miljoner kan du med fördel placera i Lysa med en risk som passar dig. Men även en pensionär kan ta en del aktiemarknadsrisk anser jag, för egen del hade jag kollat på hela sparkapitalet och försökt hamna på 60 % aktier och 40 % räntor (men din sparhorisont på 10 år talar egentligen för en större aktieallokering).

1 gillning

Tack för tipset om IPS:en! Min existerande ISK på Lysa har just 60/40 aktier/räntor så man kanske bara skulle fylla på den. I alla fall med någon miljon.

Hur gammal är du, och hur stort behov/nytta kommer du ha av pengar om ”minst tio år” jmf med om du fördelar uttaget över en längre tid?
Man vet ju aldrig hur länge man har hälsan eller hur gammal man blir, men de flesta kan nog njuta mer av guldkant på ekonomin vid 68 än 78.

Jag har en gammal gubbtjyv i släkten som fyllde 97 i år. Han är rik som ett troll och återanvänder sina tepåsar minst tre gånger innan de kastas. :grin:

2 gillningar

Ha ha, jag är inte riktigt så snål. Mina tepåsar kastas efter en gång. Jag är 66 år. Vi har lagt en del pengar på att renovera huset och när det är klart så var tanken att resten (alltså 4 millar) inte ska röras på 10 år. Kanske blir så att barnen får dela på det en vacker dag. Under tiden lever vi hyfsat på pensionen även om det inte är ett liv i sus och dus.

Visst skulle vi kunna köpa en snyggare, nyare bil för en mille och göra några drömresor, köpa båt eller något annat men vi är inte mycket för att bara konsumera så länge vi har det bra. Huset är betalt och billigt i drift (ingen lyxkåk, bara ett vanligt hus från 70-talet).

Testade FIRE kalkylen och med 30 k i utgifter per månad, 4% avkastning så tar det drygt 11 år att bli ekonomiskt fri. Det är frestande även om jag då är omkring 77 år gammal.

Behöver ni 30k ytterligare per månad när pensionen har trillat in på kontot ?

Oh nej, så vidlyftiga är vi inte. Detta är vad våra gemensamma utgifter är per månad.

Utgå från uttagsplaneraren hos minpension.se.
Där kan ni laborera med olika uttagsplaner och kunna se framtida pension efter skatt (för var och en av er) över tid.
Skillnaden mellan den summan för varje tidpunkt framöver och er önskade utgiftsnivå visar hur mycket ni behöver plocka ut av kapitalet.

Du verkar ha det gott ställt och behöver inte oroa dig över framtiden. Däremot behöver du tänka på din fru. Hur liten pension har hon? Hur ska hon klara kanske ca 20 år om hon blir ensam. Finns det sparade pengar i hennes namn?

Du har helt rätt. Om jag går bort så har jag efterlevandeskydd så hon skulle klara sig. När hon går i pension får hon väl antagligen garantipensionen, så det endast räcker inte långt.