Hej!
Jag är en kvinna som började tänka på ekonomi sent i livet.
Jag har ägnat mig åt mina intressen och varit hemma ganska länge när barnen var små.
Nu har jag dock - sedan knappt 20 år arbetat heltid och idag tjänar jag 50.000 i månaden och sparar i LYSA sedan två år.
Jag kommer att få en pension på ca 20.000 efter skatt de första tio åren och därefter ca 16.000 efter skatt resten av livet…
Jag sparar ordentligt nu ( sent omsider) och har idag fonder för ca 700.000 ( sparande och ett arv)
Jag tänker att jag ska jobba fram till 66 års ålder ( är 61 år idag) och kommer väl att ha strax över 1 milj i fonder då.
Oroar mig mkt för livet som pensionär rent ekonomiskt. Idag får jag ju ut ca 35.000 efter skatt och är van vid det. Lever inte ngt lyxliv men kan göra det jag vill.
Bör jag dra åt livremmen ännu mer nu - och spara mer? Sparar ca 6000 i månaden i dagsläget. Finns det ngt annat smart man kan tänka på för att öka pensionen så här på slutet….
Hej och välkommen till forumet!
Det jag främst tänker när jag läser detta är att i nuläget så lägger du 29000kr på fasta och rörliga utgifter varje månad och sparar 6000kr.
När du blir pensionär så ska du klara dig på 20000kr (plus ditt sparande). Du känner ju dig själv bäst här, är de där 29000kr i månaden på utgifter motiverat eller är det för mycket? Behöver du 29000kr för att gå runt över huvudtaget så måste du ju hitta nåt sätt att få ihop mer pengar till pensionen.
Kan du redan nu minska dina levnadskostnader från 29000kr till 20000kr och istället spara de 9000kr som blir över (utöver de 6000kr som du redan sparar)?
Annars är väl ett populärt sätt att få loss pengar och eventuellt minska sina utgifter som pensionär att sälja sin bostad, om man äger den, och flytta till en billig hyresrätt.
Hej!
En populär grej bland många som tjänar över brytpunkten för statlig skatt, som ju du gör, är att löneväxla och få större avsättningar i tjänstepension. Onödigt att skatta bort pengar om de gör mer nytta efter pensionen.
Så om du kan avvara några tusenlappar ytterligare till sparande kanske det ger mest “pang för pengen”.
Tack för svar.
Någon billig hyresrätt finns ju inte:-)
Bor i en fin sekelskifteslägenhet ( br) och har funderat i dessa banor. Band lånen för ett halvår sedan på 1,02 vilket j antar är väldigt bra . Har en hel del lån och kommer att vara svårt att hitta en hyreslägenhet som är så mkt billigare.
Men det är absolut ett alternativ ändå - att sälja när k varit pensionär i 10 år. Då får jag ändå ett nytt kapital på i dagens värde ca 1 miljon - efter skatt.
Och sedan är ju livet inte oändligt:-)
Ibland blir j både full i skratt och lite sorgsen över alla dessa uträkningar som bara slutar på ett sätt.
Och det är också det som gör mig tveksam till att spara ännu mer - nu.
Nu orkar jag resa och vara aktiv. I morgon kan livet vara över.
Grattis till rätt prioriterat under småbarnsåren!
Vad är planen med dina sparpengar? Utan avkastning är det 1 000 000 kr när du fyller 66. Utan avkastning förutom inflation ger det 4000 kr i månaden tills du är 86.
Spontant så låter det som du inte behöver oroa dig för ekonomin när du går i pension.
Som tidigare sagt så kolla igenom utgifterna så du är beredd när månadsinkomsten förändras.
Kanske är några utgifter som kommer försvinna av sig själv när du väl slutar jobba? T.ex. resekostnader, fordon, försäkringar, mat.
Löneväxla till gränsen vore smart om din arbetsgivare erbjuder det. Härad 2500SEK bruttolön. Kolla exakt… Lönsamt och bättre än att spara av nettolön då du slipper statlig skatt på dom pengarna när du får dom som pension.
Du verkar ligga hyfsat till redan. Du kan kanske bränna ditt sparande i 10år till 76års ålder och förgylla lagom.
Stort tack för goda råd! Ska kolla upp löneväxling!
Tyvärr lönar sig löneväxling från 2023 bara om man har ca 52.000/månad i lön kvar efter löneväxlingen. Man skall ligga lönemässigt över statsskattegränsen för att det skall vara vettigt.
Ett tips man kan ta till sig är att OM man jobbar kvar lite efter pension ( åldern ändrar sig nu men var förut året man fyller 66 år .) så är skattereglerna extremt förmånliga.
2 delar…
- Arbetsgivaravgiften sänks från ca 31% ned till 10 % . Dvs man BÖR vara extra attraktiv för arbetsgivaren. Dessutom dessa 10% går enbart till din egen pension dvs du får dom senare!.
- Man får ett dubbelt jobbskatteavdrag upp till visst belopp lön. Det ger en skatt på <<10% på säg första injänade 100.000 SEK LÖN. Finns räknesnurra på Skatteverket…
Det gör att bruttoutgiften för din arbetsgivare för dig nära nog går ograverad till dig . Förr eller senare.