Är det möjligt eller att rekommendera att jobba som pensionär?

Fick en intressant fråga på Youtube av Torbjörn S. till veckans avsnitt om pension.

En fråga som man borde tagit ut är frågan om att arbeta när man gått i pension och huruvida det är något som är aktuellt. Finns en del om att skatteregler kan påverka etc. Kanske inte Pensionsmyndigheten kan svara på men det är en sådan sak som personer som går tidigare i pension funderar över.

Någon som vet hur det fungerar? Jag har ingen aningen tyvärr… :see_no_evil:

2 gillningar

Det är vansinnigt lönsamt att ta ut lön när man har uppnått åldern för det förhöjda grundavdraget.

Pension:
Det förhöjda grundavdraget gör att pensionsutbetalningar ungefär blir som utbetalningar av lön när man är yngre.

Tjänsteinkomster:
Att ha tjänsteinkomst är ännu bättre för då får du både det förhöjda jobbskatteavdraget och det förhöjda grundavdraget. Det innebär att du upp till ca 40 000:-/månad har negativ skatt, dvs du tjänar in mer pensionsrätter än du betalar skatt. Det gäller om du bara har löneinkomster.

Kombinerar du lön och pension så blir inte effekten lika stor eftersom du inte har jobbskatteavdrag på pensionen.

3 gillningar

Vad din graf visar är helt enkelt att man kan ta det lugnt från 55-65 för att sen jobba kommande få år och på det visat få ut mer pengar och samtidigt fått chansen att hitta på det man vill när man har energin?

8 gillningar

Jag gjorde så att jag sänkte min inkomst av näringsverksamhet de sista åren före pensioneringen genom periodiseringsfonder. Efter 66 år har jag sedan löst upp dem undan för undan och lagt min totsla inkomst strax under gränsen för statlig skatt.

7 gillningar

Ja, detta :point_up: är det riktiga “power”-tipset för företagare. Bygga upp en periodiseringsfond 5 år innan pension och sedan lösa upp det. :slight_smile:

2 gillningar

Men är det egentligen unikt för just pensionen, periodiseringsfonder har väl sina fördelar oavsett om man är nära pensionen eller inte?

1 gillning

Detta tror jag är ganska optimalt. Jag hade tänkt detsamma om jag fortsatt skattat i Sverige. Det gick inte att komma lägre i skatt än så där.

Periodiseringsfonder är bra om man har ojämna inkomster och vill jämna ut inkomsterna mellan åren.

För ett företag eller en företagare som har en jämn och stabil inkomst är periodiseringsfonder i många fall ett otyg. Man bygger bara upp en massa latent skatteskuld.

Risken funns att man sätter sprätt på pengarna man får över när man använder periodiseringsfonder. Då saknas pengar när det är dags att lösa upp fonderna. Jag hade till och med en kund som gick i konkurs på grund av detta.

Men visst, för skogsägare och många andra med ojämna inkomster fungerar de väldigt bra för det mesta.

2 gillningar

Det gäller väl bara att i förväg veta att man kommer ha en stabil inkomst de kommande åren, har man det inte är det väl tacksamt att kunna återföra periodiseringsfonder. Om man ändå har det så blir väl inte skatten totalt sett högre som jag förstått det så vida inte bolagsskatten hunnit höjas under tiden.

Men det ursprungliga syftet är väl precis som du säger primärt företag som har en “planerad ojämnhet” mellan åren.

Ska dock inte utmåla mig som någon expert på området, absolut inte.

:cowboy_hat_face: Bra tänkt. Man rekommenderas alltid att vänta med att ta ut pension för att det är billigare efter 66, men ingen rekommenderar att vänta med att jobba :joy:

2 gillningar

Generellt sett så är det bättre att jobba lite i många år än mycket i få för att maxa antal år med jobbskatteavdrag och hitta den optimala kvoten mellan inkomst och avdrag. Det är likadant med pensionen. Det är inte givet att det är bättre att skjuta på uttag av pension till det förhöjda grundavdraget gäller, utan det kan vara bättre att ta ut lite och maxa grundavdragen varje år.

Det är min plan också fast jag sätter av max redan nu för att kunna rulla underskotten framåt (25% av återföringen - tänker många bäckar små vilket är lite överkurs och nördigt). Ett annat tips är att sluta sätta av till tjänstepension de sista åren (om man nu har valt det alternativet innan) för att kunna maxa periodiseringsfonderna och det egna kapitalet.

2 gillningar

Ja detta stämmer även där jag skattar. Dvs om man drar ner tidigt på inkomster så är det nog bra att börja ta ut pension så tidigt som möjligt pga avdrag.

1 gillning

Risknivån med periodiseringsfonder upplever jag som högre i enskilda firmor. Här är ju samtidigt effekten vid brytpunkten för statlig skatt betydande.

Finns en väldigt bra Skattesnurra på skatteverket.

Glöm inte att trycka på
knappen “se en utförlig beräkning här” om du vill tydligt se hur dom räknat OCH om du dragit på dig statlig skatt som mångdubblar marginalskatten i fallet nedan.
För vanliga löntagare som passerat förbi åldersgränserna som förut var en enda. Från året du fyllde 66. Men nu ändras och ändrats (läs på för din ålder).
Gäller i stort att det lönar sig riktigt bra att arbeta
Räknesnurran visar ex på att om du har 20.000 brutto i pension per månad och jobbar ihop 100.000 Sek på årsbasis betalar du bara ca 5% skatt på lönedelen.
Dvs väldigt förmånligt. Det beror i huvudsak på DUBBELT jobbskatteavdrag som gäller då.
Dessutom OM din arbetsgivare faktiskt är glad i att ha dig kvar OCH har lite flexibilitet borde du kunna förhandla till dig till en bra andel av dom kostnadsbesparingar han gör på dig jämfört med tidigare. Arbetsgivaravgiften sänks från härad 30% till 10% och ofta försvinner också inbetalningen till din tjänstepension ( olika men ofta 4,5% för normala löner) . Om du skulle kunna få hälften av den totala besparingen skulle det ge ca 10% lönelyft. Dessutom är det så att den lilla arbestgivaravgift som betalas för dig i huvudsak går till din pension och du får tillbaka den “sen”.
För en person med riktigt hög pension på säg 60.000 per månad bli skatten härad 30% på intjänad lön på ex 100.000 på årsbasis.

1 gillning

Min släkting försökte få löneökning på grund av dessa argument men fick nej. Psykologiskt omöjligt på grund av att yngre anställda skulle bli avundsjuka.

Däremot gick det alldeles utmärkt att starta en enskild firma och fakturera sina tjänster i stället!

2 gillningar