Hur jag skulle rekommendera dig att spara
Lägg merparten i hinken som följer forskningen
Forskningshinken
- 75% - DNB Global Indeks S
- 14% Handelsbanken GI Småblag Ind Cri A1 SEK
- 11% - Avanza Emerging Markets
Lägg en mindre procent i spekulationshinken ifall du tycker det är kul.
5~20% av totalt sparande?
- Svenska aktier, annat roligt du tror på.
Lägg 2~5 månadslöner på sparkonto i bufferthinken alternativt använd krediter som du snabbt betalar av till 0% ränta ifall olyckan är framme.
Inspiration
Tror jag kommer att ha en sämre situation när jag blir 35 vad gäller lön men jag kan dela med mig min plan för livet ifall du vill ha inspiration. Har inga planer på grov FIRE förtidspension heller.
Du skulle kunna göra som jag och spara några tusenlappar mer i månaden alternativt dra ner ditt sparande och resa mer för pengarna eller spendera på nöjen.
Vid 30 års ålder börja jobba som grundskollärare åk 4-6. (ma,sv,eng,idr)
Min Plan
- Jobba i 30 år.
- Bo i lägenhet på 70 kvm c.a 20min från central tätort.
- Åka på utlands-semester för 50,000 om året.
- Åka på sommar-semester till sommarstuga en gång om året.
- Ta ut lika mycket i månaden som pensionerad som i arbete till 90 år.
- (extra dröm) Bo i villa på c.a 100kvm c.a 20 min från central tätort.
Hur jag ska nå dessa mål
Jag och min fru som har ett långvarigt stabilt förhållande vill ej skaffa barn och har tilsammans 700,000 att använda för kontantinsats till en lägenhet på c.a 70kvm för c.a 2 miljoner.
Siktar på ingångslön på runt 30,000.
Medellön ligger på c.a 37,700
Räknar konservativt med 0% löneökning att jag får 20,000 efter skatt under 30 års tid tills jag är 60.
Med planerade utgifter och en bostadsrätt på c.a 70kvm vilket jag köper med frugan planerar jag på att spara 5000 i månaden i globala indexfonder.
Då är det medräknat att jag planerar att åka på semester för c.a 50,000 kr om året för att få ett trevligt liv.
Har även sommarstuga vi vill åka till på sommaren varje år, utgifter för det är med i min kalkyl.
Vid 60 ifall jag sparat 5000 i månaden i 30 år med 7% ränta år så bör jag ha 5,850,000 kr i globala indexfonder.
Därefter är planen att gå i pension alternativt jobba vidare ifall jag känner för det.
Vid antagandet att jag lever 30 år till och blir 90 år gammal bör jag kunna ta ut 36,600 kr i månaden från mina fonder varje år tills jag hamnar på 0kr vid 90.
Detta är utan att räkna med pensionen, vet ej hur man estimerar framtida pension.
Har även valt att ej inkludera arv då det är osäkert.