Börja om med sparandet, hur skulle ni lägga upp det?

Hej,
läser mycket på forumet men detta är första inlägget. Är nyfiken på hur ni andra hade gjort i min sists. Jag köpte min första lägenhet för ett år sedan och la in allt jag ägde i den. Nu står jag alltså inför att börja om från början med sparandet och valmöjligheterna är många.

Förutsättningar:

35 år, bor själv, inga barn, ingen bil, lägenheten är i ett nybyggt hus, nettolön 34 000 kr.

Lägenhet värd 1 850 000 kr, bolån 1 350 000 kr, dvs ca 73 procent belåningsgrad.

Studielån 220 000 kr.

Har 80 000 kr fördelat på isk med indexfonder och sparkonto med ränta.

Kan spara ca 10 000 kr per månad.

Det vill säga - vad hade ni gjort med de 10 000 kr per månad?

1 gillning

Vad är dina ekonomiska mål i livet? Vad vill du uppnå?

1 gillning

@Nightowl när jag sparade till lägenheten var målet tydligt. Nu är det väldigt otydligt och jag antar att det är därför det också blir svårt.

Det finns ingenting specifikt mer än att jag (trots lång tid kvar) är döorolig för hur det kommer att bli ekonomiskt som pensionär. Jag hade också velat ha tillräckligt med pengar sparade för att känna en grundtrygghet i att händer det något så är det lugnt och vill jag resa så kan jag göra det. Det blir liksom en blandning av buffert och ospecifikt långsiktigt sparande.

Har inte som mål eller önskan att gå i pension tidigt eller kunna leva på sparade pengar.

Det jag själv står inför härnäst och funderar över är om jag borde betala ner bolånet så att belåningsgraden är under 70 procent och därmed kunna amortera mindre och spara mer. Men finns det ens någon mening med det när man inte sparar till något annat än peace of mind?

Jag skulle sparat 5000 i en indexfond långsiktigt. 2000 på ett sparkonto som buffert. Amorterat bolånet 2000 och lagt 1000 i ett konto för resor och nöjen.

Pension behöver du inte oroa dig för om du är anställd med tjänstepension

4 gillningar

En punkt bara att sätta ett tak på hur stor bufferten kan bli, så det rimmar med livssituation. När bufferten är på plats, om den inte redan är det, öka på indexfond och resor/nöjen.

Ser ju fint ut det här!

1 gillning

Hur jag skulle rekommendera dig att spara

Lägg merparten i hinken som följer forskningen

Forskningshinken

• 75% - DNB Global Indeks S
  • 14% Handelsbanken GI Småblag Ind Cri A1 SEK
  • 11% - Avanza Emerging Markets

Lägg en mindre procent i spekulationshinken ifall du tycker det är kul.
5~20% av totalt sparande?

• Svenska aktier, annat roligt du tror på.

Lägg 2~5 månadslöner på sparkonto i bufferthinken alternativt använd krediter som du snabbt betalar av till 0% ränta ifall olyckan är framme.

Inspiration

Tror jag kommer att ha en sämre situation när jag blir 35 vad gäller lön men jag kan dela med mig min plan för livet ifall du vill ha inspiration. Har inga planer på grov FIRE förtidspension heller.

Du skulle kunna göra som jag och spara några tusenlappar mer i månaden alternativt dra ner ditt sparande och resa mer för pengarna eller spendera på nöjen.

Vid 30 års ålder börja jobba som grundskollärare åk 4-6. (ma,sv,eng,idr)

Min Plan

• Jobba i 30 år.
  • Bo i lägenhet på 70 kvm c.a 20min från central tätort.
  • Åka på utlands-semester för 50,000 om året.
  • Åka på sommar-semester till sommarstuga en gång om året.
  • Ta ut lika mycket i månaden som pensionerad som i arbete till 90 år.
  • (extra dröm) Bo i villa på c.a 100kvm c.a 20 min från central tätort.

Hur jag ska nå dessa mål

Jag och min fru som har ett långvarigt stabilt förhållande vill ej skaffa barn och har tilsammans 700,000 att använda för kontantinsats till en lägenhet på c.a 70kvm för c.a 2 miljoner.

Siktar på ingångslön på runt 30,000.
Medellön ligger på c.a 37,700

Räknar konservativt med 0% löneökning att jag får 20,000 efter skatt under 30 års tid tills jag är 60.

Med planerade utgifter och en bostadsrätt på c.a 70kvm vilket jag köper med frugan planerar jag på att spara 5000 i månaden i globala indexfonder.

Då är det medräknat att jag planerar att åka på semester för c.a 50,000 kr om året för att få ett trevligt liv.

Har även sommarstuga vi vill åka till på sommaren varje år, utgifter för det är med i min kalkyl.

Vid 60 ifall jag sparat 5000 i månaden i 30 år med 7% ränta år så bör jag ha 5,850,000 kr i globala indexfonder.

Därefter är planen att gå i pension alternativt jobba vidare ifall jag känner för det.

Vid antagandet att jag lever 30 år till och blir 90 år gammal bör jag kunna ta ut 36,600 kr i månaden från mina fonder varje år tills jag hamnar på 0kr vid 90.

Detta är utan att räkna med pensionen, vet ej hur man estimerar framtida pension.
Har även valt att ej inkludera arv då det är osäkert.

1 gillning

Spännande att läsa dina planer. Det känns som att vi har ganska lika förutsättningar. Förutom att jag står för boendekostnaderna ensam, jag har däremot ingen sommarstuga och har inte behov av att resa för så mycket som 50 000 kr om året. så det jämnar väl ut sig.

Ska de 10000 i sparande varje månad inkludera 2250 kr i amortering enligt amorteringskravet, eller har du räknat in det i de 24000 kr som du lever på?

Amorteringen ligger utanför de 10 000 kr, de är alltså inkluderade i de 24 000 kr jag lever på.

Fattar! Du har ca 55 tkr ner till 70 % belåningsgrad. Jag skulle ha lagt till 2750 kr extraamortering ur “sparpotten” på 10 tkr för att få det avklarat under 2024. Mest för shits and giggles, alltså för att det är nåt lite konkret att sikta på. När 2024 var slut skulle jag ta ett nytt beslut om på om jag skulle gå ner och bara amortera av 1 % per år för att göra något annat med pengarna istället.

För resten av sparpotten skulle jag först bygga upp sparkontobufferten till ca 100 tkr och därefter lagt allt i indexfonder.

Om du är supernöjd med livet som det är så behöver du egentligen inte så mycket i buffert, men nu var frågan vad JAG skulle göra - och jag mår bra av känslan att jag har råd och möjlighet att ta 3 månaders tjänstledigt när som. Eller kunna starta ett bolag om jag vill. Eller att jag har en trygg kudde av startkapital att starta om med, om börsen skulle explodera. Eller att slänga in i ett nytt boende om jag skulle träffa nån jag vill bo ihop med. Osv osv.