Hej alla, har läst forumet under lång tid men inte skrivit förrän nu. Söker hjälp kring hur jag ska investera givet min situation.
Bakgrund
35-45 år, bor i storstad i hyreslägenhet och trivs bra (kostar ca 13k/mån), tjänar ca 50k/mån netto, har nettoförmögenhet på 3.5-4 MSEK, ca 500k i börsen med ok tillväxt, sparar ca 20k/mån, inga dyra hobbies förutom resor, inga barn i planen för tillfället.
Mål
Trygg buffert.
Undvika att pengar inflateras bort.
Växa pengarna för att köpa en fin bostadsrätt (större 3a, närförort, 5-6MSEK).
Om inga barn, pensionera mig runt 60.
Frågor
Satsa på bostadsrätt eller investera i börsen, eller något annat?
Om börsen, hur lång tid “låsa” pengarna, 5-10 år?
Hur investera, klumpsumma och sedan månadsvis?
Hur stor buffert är rimligt?
Bränna pengarna på upplevelser och fritid istället?
Satsa på bostadsrätt eller investera i börsen, eller något annat?
Hur högt kapital strävar du efter vid 60 årsåldern för att kunna pensionera dig? Detta borde väl ge en bra riktlinje över hur mycket du måste investera på börsen månadsvis? Resten av pengarna kan du lägga på kontantinsatsen för bostadsrätten?
Om börsen, hur lång tid “låsa” pengarna, 5-10 år?
Varför inte “låsa” dem tills du planerar gå i pension? Vad vill du göra med pengarna om 5-10 år?
Hur investera, klumpsumma och sedan månadsvis?
Klumpsumma är väl att föredra speciellt under dessa tider, men av emotionella själ så skulle jag personligen investerat dem månadsvis.
Hur stor buffert är rimligt?
Jag gillar att ha en stor buffert, och har därmed 5 gånger mina normala månadsutgifter exkl sparande.
Bränna pengarna på upplevelser och fritid istället?
Vilka upplevelser och fritidsintressen är det som kräver pengar? Du nämnde att du gillar att resa, antog att din nuvarande budget räknar med resor?
Jag säger inte att det är skambelagt eller fel på något vis med att ha mycket pengar på bank, men det är ju en pusselbit i hur nuläget ser ut.
Annars tycker jag @londonmix ställer bra frågor. Mycket är ju personligt.
Det naturliga för mig och många andra här vore väl att rekommendera att flytta hyggliga delar av bankbehållningen till börsen (indexfonder eller liknande) om man inte har tydligare mål närmare i tiden.
Samt att inte glömma femman - njut medans du kan, skjut inte allt tills du är för gammal. Men att njuta behöver inte kosta miljonbelopp.
Hmm, kanske runt 300k per år innan pensionen kickar igång runt 67, så ca 2,1M.
Ja, det låter rimligt att planera ha dem i börsen fram till pensionen. Tänkte mer hur lång tid man bör räkna med att ha pengarna i börsen innan det blir osannolikt att man går back (givet index-fonder).
Kanske halva beloppet in som klumpsumma och sen månadsinbetalningar på resten över 1-2 år?
Är relativt riskavers och trygghetsorienterad samt rätt så ointresserad av materiella saker, så tänker mer att en buffert på ca 2 år känns bra (täcka arbetslöshet t.ex.).
Ja, här tänkte jag mer extravaganta saker som t.ex. sabbatsår, långa utlandsvistelser som inte finns i budget för tillfället.
Lite mer bakgrund
Har haft mycket på banken då jag haft en oklar sparhorisont och velat ha pengar tillgängliga för en bostadsrätt (betala ca 50% insats).
Men inser nu att jag osannolikt kommer hitta bättre boende i nuläget inom min budget och att inflationen äter upp stålarna alldeles för snabbt, där av behovet att göra nåt.
@kamrerstyp
Helt klart, 5:an bör ju prioriteras medan man kan
2 år buffert låter för mig extremt högt. Om du skulle bli arbetslös i 2 år, skulle det inte vara bättre att ta ut från investeringar istället?
Även om investeringarna har sjunkit det året som du väljer att ta ut dem när du väl är arbetslös så är det väl ändå mer gynnsamt att haft denna 2 år buffert investerad från början?