Hej!
Jag har en fundering kring buffert och skulle gärna höra hur ni resonerar.
I dagsläget har jag ett totalt kapital på cirka 2,9 miljoner kronor, fördelat enligt följande:
-
1,5 miljoner i globala indexfonder
-
cirka 300 000 kr på sparkonto
-
1 miljon utlånad med ränta med vissa villkor (de pengarna låg tidigare också i globala indexfonder). Den miljonen får jag tillbaka i december.
Min fråga är egentligen: Bör jag sätta in hela den återbetalade miljonen direkt i globala indexfonder och i praktiken använda portföljen som buffert vid behov?
en sak som kanske också är relevant är mitt mål med sparandet. Jag sparar inte för att konsumera mer, utan för att skapa frihet på sikt. Det främsta målet är att kunna gå i pension tidigare eller få möjligheten att hjälpa mina barn ekonomiskt när de själva är mitt i småbarnsåren. Helst skulle jag såklart vilja kunna göra både och. ![]()
Anledningen är att jag och min sambo har två små barn och hon kommer att vara hemma utan lön i ungefär 1,5 år. Under den perioden räknar jag med att vi kommer behöva ta ungefär 350 000 kr från vårt kapital för att täcka våra utgifter.
Vi kommer altså leva på bara min lön under denna period och kommer därför vara tvugna att ta från kapitalet.
Alternativen känns därför ungefär så här:
-
Behålla en större buffert på sparkonto.
-
Investera i princip allt i globala indexfonder och sälja av lite när pengar behövs.
Rent matematiskt känns alternativ två mest logiskt för mig, men jag är osäker på om jag missar någon viktig aspekt.
Jag upplever också att jag har ganska hög risktolerans. Efter många timmar med RikaTillsammans och liknande poddar känns börsnedgångar inte särskilt skrämmande. Jag var investerad både under coronakraschen och Brexit, och då upplevde jag faktiskt att det var förvånansvärt lätt att sitta still i båten och till och med öka sparandet.
Samtidigt ska jag vara ödmjuk inför att situationen ser annorlunda ut idag. Då hade jag betydligt mindre kapital investerat, inga barn och inget stort bolån. Det är kanske lättare att vara kaxig när insatserna är mindre. ![]()
Lite annan relevant information:
-
Jag är 37 år.
-
Jag arbetar inom livsmedelsbranschen och tjänar cirka 70 000 kr/månad före skatt.
-
Jag saknar högre utbildning och skulle därför säga att mitt humankapital är relativt lågt.
-
Min sambo tjänar cirka 52 000 kr/månad före skatt när hon är tillbaka i arbete.
-
Vi har bolån på cirka 6,4 miljoner kronor, vilket innebär att en stor del av inkomsterna går till räntor och amorteringar.
-
Inga billån men äger två budgetbilar.
Hur hade ni resonerat i min situation? Hade ni behållit en större kontantbuffert eller investerat allt och använt portföljen som buffert?
Amotera är inte ett alternativ.