Hur många månader har ni i buffert?

Det jag räknar att bufferten ska täcka är: allt för hela hushållet, exkl sparande, och roandet läggs på max 1000 kr / person. Och med buffert menar jag, det som ligger på räntekonto, inte investeringar, detta är utöver så att säga.

Tycker det är intressant och se vad andra ligger och hur ni resonerar gällande ämnet buffert. Då dom flesta ekonomer rekomenderar 3-6 månader max.

Vi har så vi kan klara 11 månader utan inkomst, då även räknat att man inte får ut någon typ av försäkring eller a-kassa.

• 0-3 månader
  • 3-6 månader
  • 6-9 månader
  • 10-12 månader
  • 12+

0 röster

3 gillningar

Varför bara inkludera räntekonto? Jag kan förstå att man exkluderar tillgångar som är mindre likvida, som långa räntor eller bostäder (eventuellt), men många börshandlade aktier kan du ju sälja och få pengar efter 2 dagar.
Hur mycket vi har på konton är t ex väldigt godtyckligt, det handlar mer om ifall jag råkat gått in på banken på sistone och fört över.
Om vi istället pratar tillgångsallokering för riskhantering kan det vara intressant, men då handlar det ju mindre om en buffert.

6 gillningar

Jag eller vi har för mycket buffert men fungerar väl för oss. Används egentligen mer som en pott där vi köper det vi vill när vi vill för att slippa vänta på lön. Köpte nyss en ny dator för 35 000 kr och då tog jag från min buffert för att nu varje månad spara ca 1 - 2 000 kr tillbaka dit samtidigt som jag investerar kanske 15 000 kr på börsen. Så kommer ju ta ett tag innan bufferten är helt återställd.

Jag har ca 200 k i buffert, min sambo har 100 k. Tar oss över ett år att göra av med. Men varför då denna buffert? Jo, när börsen går ner känner jag mig trygg och bryr mig inte, jag får inte panik och har aldrig sålt något alls i någon nedgång. Detta tror jag har att göra med att min buffert gör mig trygg och jag slipper ha stress etc. Så kalla det en “försäkring” för att inte göra dumma val med sin långvariga investering!

Skulle jag endast haft 1 - 3 månader buffert skulle jag kanske fått för mig att sälja när börsen gått ner, sämre val även om jag förlorar avkastning på min buffert så klart.

4 gillningar

Jag klickade 3-6 och tog mig friheten att inkludera kontanter i den summan.

Jag har ca 1.5 månaders utgifter i buffert idag, räknar också in kontanter.

Händer någon stor kris som den inte täcker, så kommer jag ta från mitt ISK.

Kommer stanna av vid två månaders utgifter och skifta mitt månadssparande till bufferten till mitt ISK efter det. Med justeringar fram och tillbaka när det behövs.

1 gillning

Pengar på bankkonto: 2 år. Men det är mest pengar jag har lagt undan för att betala restskatt.
Pengar tänkta som buffert: 2 månader. Det är det som nu ligger kvar på lönekontot efter att lönen kom igår och jag flyttat över en del till sparkonto.

Vi har i runda slängar 5 årsutgifter på sparkonton då vi befinner oss i en test-FIRE och stay-rich fas.

2 gillningar

Klok tanke det där att du har inte tagit med Akassa o försäkring för det är fullt möjligt att hamna i total limbo. Vilket vi har upplevt…

Svarade 0-3 månader. Men då räknar jag inte med kreditkortens utrymme om ca 2-3 månaders ytterligare utgifter.

Det är inte så fasligt svårt att likvidera aktiefonder trots allt.

Vilken situation var detta?

Privat 1 månad, i mitt AB har jag buffert att betala ut lön i 12 månader :slight_smile:
Svarar 12+!

2 gillningar

Vi har mellan 2-3 månaders utgifter “kontant”, samt lönen för månaden. När månaden är över /ny lön kommit så investerar vi allt som är kvar av gamla lönen. Men eftersom det är så lätt att ta ut pengar från avanza, och så har vi i princip bara index fonder vilket är relativt låg risk (jämfört med enskilda aktier, andra fonder iaf) så känns de pengarna nästan som en del av buffert i vilket fall.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

Vad är roande? Vi har ~2 månader buffert för normalutgifter.
Går vi in i krisläge skulle den kunna räcka 6.

Svarade 0-3 hursomhelst.

Varför kräver du den begränsningen? Det är väl upp till var och en att välja var man lägger sitt kapital. Jag brukar tänka konservativt och har en mindre del på konto/ränta och majoriteten av bufferten på börsen i aktier eller aktiefonder. Men bufferten på börsen är då så stor att jag tål att den tappar 50% av värdet eller mer. Vi pratar tiotals år i buffert i mitt fall. Givet stora marginaler är det inget problem med att sälja av aktier eller fonder vid behov, även om det är vid ett ogynnsamt tillfälle efter “börsras”. Sett över tid är det ju ogynnsamt att ha en för stor buffert med kapital som INTE ligger på börsen.

3 gillningar

Givet stora marginaler är även en “stor” buffert liten, relativt sett.

Hur kom du fram till det? Om jag tål att börsen tappar 50% eller mer men ändå har tiotals år kvar i buffert om jag blir utan arbetsinkomst, hur kan då den bufferten anses vara liten?

Tror du missuppfattade vad jag menade, jag menade om man har ett såpass stort kapital på börsen att marginalen är stor, så kommer en “stor” buffert utanför börsen i det här fallet te sig liten i förhållande.

Konkret exempel, du “behöver” 100 000kr i buffert.
Att ha dessa utanför börsen om du har 100 000kr på börsen eller om du har 5Mkr på börsen är ju viss skillnad.

Precis. Och ju mer du har på börsen, desto mindre behöver man ha utanför. Det kan ligga lite och skvalpa på lönekontot för mindre oförutsedda utgifter, det tar ju bara några dagar max att sälja av aktier eller fonder om man skulle behöva köpa nya vitvaror om de pajar akut, dyr reparation på bilen etc. Det är väldigt sällan man behöver hosta upp större belopp på kort varsel.

3 gillningar

Jo, jag argumenterar egentligen inte emot, bara att det spelar inte så stor roll om man har de på börsen eller inte i det fallet.
Sälja av från börsen kan ju ha andra sidoeffekter, t.ex. skatteeffekter, i det fallet kan det ju vara mer fördelaktigt att ha lite mer skvalpande utanför.