Hittat till forumet och är väldigt glad då detta verkar vara precis vad jag letat efter.
Kort om mig,
30 år
Civilekonom
50k bruttolön
Endast CSN som belåning
Hyresrätt, 6.5k/mån varmhyra
Sparförmåga 10k/månad
Jag har ca 300k i sparande idag (200k på börsen och 100k buffert)
Min spontana tanke är att månadsvis lägga 10k i 4-5 hyffsat stabila bolag med direktavkastning motsvarande 5-7% (eller högre beroende på risk och sektor).
Jag har tidigare swingtradeat en del med en genomsnittlig avkastning på 17% per år de senaste 5 åren.
Tidigare har jag sparat väldigt sporadiskt (2-3k/månad), men då jag nyligen blev befordrad och min sparförmåga ökat markant så vill jag försöka göra det bästa av det med lite lägre risk på börsen alternativt kanske köpa en bostad/flera fastigheter på sikt och hyra ut. Har inte riktigt tiden längre att tradea som jag gjort tidigare.
Vad för råd skulle ni ge en 30 åring som så småningom vill kunna krydda pensionen?
(Med krydda menar jag ca 300k i årlig avkastning från diverse investeringar).
Skulle ni göra något annorlunda än mina initiala tankar?
Mottager också ödmjukt andra råd som ni gjort under er resa och önskade att ni visste när ni var 30 år eller kanske ett och annat boktips.
Hej och välkommen!
Först och främst roligt att hitta någon som är väldigt lik en själv i ålder och utbildning.
Skulle personligen välja en global portfölj istället. 4-5 bolag är världigt icke-diversifierat (idiosynkratisk risk) och speciellt om de alla är svenska. Dessa onödiga risker kan lätt och billligt diversifieras bort med globalfonder.
Fina exempel finns på bloggen eller t.ex. Lysa.
Kul att du haft turen att gå med vinst med swing-trading och inte underpresterat, som nästan alla som försöker
Jag har börjat med att kika här: https://rikatillsammans.se/kom-igang/borja-spara-och-investera/. Sen är väl rådet att du inte behöver ha någon stress. Börja enkelt och lär dig mer under resan, du har trots allt nästan 40 år innan du ska använda pengarna.
Tänker du 4-5 svenska bolag? Varför så få bolag istället för en fond med hundratals bolag? Och varför satsa på direktavkastning? Om det är totalavkastning över tid du vill maximera så är direktavkastning onödigt eller t.o.m. negativt, kika gärna här: https://www.youtube.com/watch?v=f5j9v9dfinQ
Väldigt intressant klipp! Har missat det helt, då jag ändå kikat en del på Ben sen tidigare också.
Missförstå mig rätt, mestadels stock picking jag gjort hittills, men inte enbart på basis av direktavkastning. Andra nyckeltal men även makrohändelser brukar vara triggers för mig vid investeringar i enskilda bolag.
Med 4-5 bolag så tänker jag att jag disponerar 20/25% i olika cherrypicks varje månad som jag läst på om och kan känna mig bekväm att äga i en skaplig tid framöver (antingen nya bolag eller bolag redan i min portfölj). Ganska hög riskexponering i förhållande till om jag skulle lagt det i fonder istället förstås, men just nu känner jag att jag har råd med den extra risken med tanke på att jag är relativt ung fortfarande, är det dumt att utsätta mig för den risken även nu?
Tack för tipset! Ja, jag får nog ta mig en funderare och kanske lägga majoriteten säg, 80% i globala fonder istället och 10-20% med stockpicks för att vara lite säkrare över tid.
Jag tycker det är ganska kul att hitta och äga enskilda bolag också så vill inte tappa det intresset för mycket, men det är ju en markant högre riskpremie som kan förknippas med det förstås. Har ett bra trackrecord men många har ju lätt att vara gurus i tjurmarknaden vi haft nu under en lång period.
Avseende antalet aktier se mitt svar ovan till savecake.
Jag kanske har blivit lite fartblind, 5-7% för tillfället tror jag också kommer vara svårt. Men är det väldigt högt i förhållande till vad man kan förvänta sig av index eller en “normal utdelningsprocent”?
Till stor del är det rea (och det kanske bara är början) för tillfället i förhållande till i början av året, därav kanske tidigare utdelningar jag kikat på säg t.ex Swedbank/Intrum visat på större % än vad som är praxis med historiska mått.
Har bara swingtradeat tidigare så det här med att äga aktier/fonder över lång tid är något nytt för mig, men något jag vill göra förstås då jag inte kommer ha tiden längre att aktivt förvalta det själv på samma sätt.
Utan att vara expert på ämnet skulle jag säga att är du över 4% har du väldigt många högriskare. Vilket inte måste vara fel, men om man är osäker på om bolagen klarar leverera utdelning i dåliga tider är det i min mening lite oklart varför man ska köra på en utdelningsstrategi.
Det blir nog svårt att identifiera bolag som om 35 år (eller när du nu går i pension) kommer ha en yield på 5-7 procent.
En annan aspekt är om du tror du någon gång i livet kommer bilda familj eller flytta till annan stad. Om inte kan du i eventuellt köpa en typ tvårumslägenhet, för att därmed sannolikt minska din boendekostnad (åtminstone på några års sikt) - sedan blir framtida värdeutveckling på lägenheten underordnad (om du aldrig kommer sälja den). Lite beroende på i vilken stad du bor i.
Varför 100k i buffert? Om du bodde i hus så fattar jag men 100 k när du bor i hyresrätt?
Efter att ha jobbat så länge med gamla och sjuka människor är mitt heta tips att leva INNAN pensionen. Med din sparkvot lär du ju spara/investera ihop dom 7 500 000 som behövs. Rätta mig om jag har fel men 0,04 x 7 500000 = 300 000 kr.