Feedback till en amatör-tjänstepensions-förvaltare

Hej,

Jag har följt RikaTillsammans sedan ca avsnitt 60 och älskar att nörda ner mig i saker. På jobbet har jag sedan 2019 haft självförtroendet att utropa mig själv till förvaltare för min egen och ett antal kollegors tjänstepensioner. :smiley:

Tjänstepensionerna ligger på Avanza så utbudet är brett. Portföljen har genomgått tre revisioner. Tänkte dela med mig av dem här både som portföljinspiration för andra och för att få feedback och svidande kritik som jag tar med mig till nästa revision!

Version 1 (februari 2019)

Fond Andel %
LF Global Indexnära 60%
SEB Sverige Hållbar Indexnära 20%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Spiltan Räntefond Sverige 10%

Version 1 var helt enkelt den tidens Globala barnportfölj simple edition, utan justeringar.

Version 2 (februari 2021)

Fond Andel %
LF Global Indexnära 40%
AMF Balans 30%
SEB Sverige Hållbar Indexnära 10%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Proethos 10%

Räntor måste ombalanseras per automatik

Här var tanken: hmmmm, vad ska vi med en räntefond till om vi inte ombalanserar vid krascher? Jag kan inte hoppa in och ombalansera i mina kollegors portföljer vid varje korrigering. Och vid det gångna årets corona-dip ombalanserade jag inte ens räntorna i min egen tjänstepension.

Ska jag skippa räntor helt? Är dock ett fan av inte minst den psykologiska aspekten av att portföljen faller mindre än index vid fall och känslan av att “nu köper jag extra mycket aktier till den här lägre värderingen och tar hem vinst vid den här högre värderingen”. Därför började jag se mig om efter blandfonder som automatiskt ombalanserar mellan sin aktie och räntedel som ett alternativ för att behålla ca 10% i räntor. Fastnade för AMF Balans.

Klimatlösningsbolag

Tjänstepensionen är ändå en superlångsiktig portfölj och kul att ta lite extra risk i. Särskilt på ett fält jag brinner för som klimatomställningen. Tycker lundafonden Proethos är transparent och kul så la till den som en krydda. Sure, har missat höstens ESG-rush och nu är vi mitt i ESG-krasch, men det här är långsiktigt så bryr mig inte om current ESG-värderingar.

LF Global och SEB Sverige justerades för att bibehålla likvärdig balans som i klassiska globala barn simple edition.
Vid den här tidpunkten var jag ännu inte PLUS-frälst utan valde att låta SEB Sverige ligga kvar.

Fanns även tankar på att gå med en bredare tillväxtmarknadsfond än Acccess Asien, men hittade ingen vettig till samma avgift, och 2% Sydafrika eller så i den som utgör 10% av min portfölj kändes inte värt en justering. Känns dock som en brist i mitt uppläggs diversifiering som jag borde ta tag i någon gång.

Version 3 (september 2021)

Fond Andel %
LF Global Indexnära 35%
AMF Balans 20%
Swedbank Robur Access Asien 7,5%
Handelsbanken Global Småbolag 7,5%
PLUS Småbolag 7,5%
PLUS Mikrobolag 7,5%
PLUS Fastigheter 7,5%
Proethos 7,5%

Nu har jag blivit PLUS-frälst och SEB Sverige ryker. Men inte till förmån för AllaBolag…

Småbolag is the shit

Nu hade jag lyssnat på ett antal RT-avsnitt om hur småbolag ger högre volatilitet men också högre avkastning på sikt. Man är med under resan i ett tidigare stadie, tar en högre risk, men får också betalt för den risken på sikt. Låter ju perfekt för en tjänstepensionsportfölj!
In med Handelsbanken Gl Småbolag, PLUS Småbolag och PLUS Mikrobolag. Jag har ju ändå så mycket stora svenska bolag via AMF Balans att jag tänker att jag inte behöver PLUS AllaBolag.

Fastigheter – ett annat tillgångsslag

Här är jag ingen expert, men tänker att fastigheter är så annorlunda att de är att anses som ett annat tillgångsslag som inte helt korrelerar med vanliga aktier. Därmed tänker jag att man kan få till en bättre riskjusterad avkastning och en mer stabil kurva genom att slänga in PLUS Fastigheter i mixen.

De gamla fondernas andelar har justerats för att kind of behålla den ursprungliga tanken. Det blev lite mycket Sverige, men vill inte skära ner på AMF Balans ytterligare då jag samtidigt minskar räntorna isf. Jag kan inte ha poster mycket lägre än 7,5% för att månadssparandet i dem inte ska gå under 100 kr för vissa kollegor. En tanke kanske kan vara att stryka PLUS Mikro och ge PLUS Små några procentenheter till, men framförallt Läns Global. Fast samtidigt kul med PLUS Mikro…hmmm…

Uppskattar som sagt feedback och svidande kritik så att nästa revision blir ännu mer genomarbetad!

1 gillning

Hej. Intressant ! Det jag blir nyfiken på är varför så pass mycket som 20% i AMF Bland. Jag förstår den psykologiska effekten, men det är direkt motstridigt till ditt tänk kring småbolag och “risk/reward” tänk.

Du adderar stabilitet, men du adderar samtidigt volatilitet.
Om du verkligen skapar det optimala, och vågar exekvera på det, så skulle jag omvärdera just denna aspekten lite. Sen 1-2 procent räntebärande verkar ha någon form av positiv effekt på helheten om jag förstått det rätt.

Det är intressant att du inte vad jag kan se tar upp hur gamla personerna som skall köra detta upplägg är. För mig är det glädjande för jag har aldrig förstått det där med att sänka risken trots att man gått i pension. Om man skall ta ut hela tjänstepensionen på 5 år, så absolut, men räknar man med att den skall ligga och förhoppningsvis ge sin absolut högsta avkastning någonsin så är det ju när kapitalet är som störst, dvs precis när man slutat jobba. Verkar helt hål i huvudet att då minska risken (och avkastningen) så drastiskt som många förespråkar. Går man i pension vid 65 och skall leva till 95 har man lång tid på sig.

1 gillning

Det är just för att gamla globala barn hade 90/10 fördelning och är tilltalad av ombalanseringseffekterna. Men du har helt rätt i att jag både ökar och minskar risken omvartannat på ett sätt som kanske drar åt varsitt håll. Hmmmm, tack för bra tankar!

Oj, också väldigt intressant tanke. Varför ska risken vara nere på noll vid första året av pensionen. Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag och mina kollegor är runt 30.

Som jag räknar borde det räcka att ha 5 års utgifter riskfritt placerat. Det kommer jag fram till genom att tillämpa regeln att ha 10% i riskplacering per till pengarna skall användas. Då har jag 90% av det jag skall ha nästa år på banken 80% för året efter det o s v.
90%+80%+70%+…+20%+10% = 500% det vill säga fem årsbudgetar.
Resten av pengarna skall användas om mer än tio år och kan alltså placeras på t ex börsen om man så önskar.

Det finns dock en anledning jag kan tänka mig till att man kan vilja ha även resten någotsånär riskfritt placerat: Säg att jag har nätt och jämt så mycket kapital som jag behöver för att leva bekvämt resten av livet. Då är skadan av att förlora en viss del av kapitalet betydligt kostsammare än nyttan av att kapitalet ökar lika mycket. Så även om det är troligare att kapitalet ökar på tio år kanske det inte uppväger risken av en börskrasch som tar lång tid att återhämta.

2 gillningar

Hm om jag skulle låta någon annan förvalta min tjänstepension så hade jag personligen viljat ha det så simpelt som möjligt med väldigt få fonder (max 5st). Det ska vara enkelt att förklara för personalen varför det är just dessa fonder.

Skulle inte blanda in räntefonder förrän personalen kommer upp runt 60 år. Då kanske lägga till 10% räntor fem år i rad och sluta i en 50/50 portfölj?

T.ex använda sig av dessa fonder fram tills dess att man är 59 år:
70% Länsförsäkringar global indexnära
10% Länsförsäkringar tillväxtmarknader indexnära
10% Handelsbanken gl småbolag ind cri a1 sek
10% Plus allabolag.

Därefter lägga till 10% Amf räntefond mix per år de sista 5 åren?

Jag själv kör ett liknande upplägg med min tjänstepension. Dock med andra fonder (fortfarande billiga indexfonder) pga mindre utbud där jag har valt att ha min tjänstepension.

2 gillningar

Nu har jag förstått det som att tråd @woody är 30 år gammal och har således säkerligen 40 år kvar till “normal” pensionsålder.
Leker jag lite med ränta på ränta kalkylatorn, antar att han startar på 30k, sparar 3k per månad och får 7% avkastning över tid, då är avkastningen på tjänstepensionen cirka 500k per år, hela livet ut. (under pensionsåren).
Illustrerar verkligen att om man har tiden på sin sida så krävs det verkligen inga jättepengar för att kunna leva gott som gammal.

1 gillning

Riktigt smart. Så länge som man har fem årsbudgetar riskfritt kan resten vara 100% risk. Makes sense också för då har man buffet nog att ta sig igenom en ganska långvarig börssvacka utan att behöva sälja.

Finns absolut en poäng i att hålla det simpelt, men så länge jag kan förklara det på ett relativt enkelt sätt tänker jag att det är lugnt. I min version 3 har jag t ex tre olika typer av småbolagsfonder, men det kan jag förenkla pedagogiskt genom att förklara att portföljen har en småbolagstilt.
Jag sköter köp/sälj och årlig ombalansering åt alla, så det viktiga är att principen är enkel att förstå för dem. Men själva setup och ombalansering behöver inte vara supersmidig, för den gör jag åt dem.

Min hisspitch för att förklara den här portföljen (version 3) skulle nog vara: En bred portfölj som köper allt överallt. Med en liten tilt åt tre saker: Sverige, småbolag och fastigheter. Och med en komponent av automatisk ombalansering mellan räntor och aktier.

Wow, det är rätt sjukt! Tyvärr pratar ju många om att avkastning framgent kan bli lägre, kanske 3-5%. Pga att börsen är så uppblåst nu av TINA, etc, som drivit upp priser långt över vad bolagen kan prestera i avkastning etc. Men hoppas att 7% håller i sig!
Sen är jag tyvärr inte uppe i 3k i tjänstepension än. Har knappt 2k, men får kämpa mig upp till 3! :smiley:

Så fort du tjänar över brytpunkten (idag 523 200 kronor) kan du börja löneväxla…
Lek med kalkylatorn för att se vad effekten blir.
1000 SEK löneväxling bör din arbetsgivare ge virka 1050 extra per månad i avsättning, men du tappar bara 500 kr ur din egen plånbok. WIN WIN WIN…

1 gillning

Delar med mig av mitt sätt att se på saken: tycker överlag att du har en bra portfölj som jag skulle känna mig trygg i. Viktigt att tidigt börja bygga den struktur du behöver för att kunna ligga likvid med 5 års uttag framöver. Har du allt i en försäkring så säljer dom ju ut rakt över tillgångslagen varje månad när du går in i uttagsfasen.

Angående tilt mot fastighet så aktar jag mig för det i mina långsiktiga investeringar. Anledningen till det är inte att jag tror att det behöver vara dåligt, men generellt över livet kommer du ha en ganska stor slagsida mot fastighet i din förmögenhet om du äger ditt boende. Drivkrafterna för fastighetsbolag och bostäder är i grunden den samma priset på pengar.

1 gillning