Hej På Er!
Som 45 åring har jag nu tyvärr förlorat båda mina föräldrar och därmed ärvt familjens tillgångar. Jag är en överanalyserande fegis när det gäller pengar och har en mycket ständad ekonomi med redan avbetald villa och utan några kvarvarande banklån i livet.
Jag och sambon har en stabil ekonomi med helt OK löner, och vi kan idag leva på en lön med pengar över när alla räkningar är betalda.
Till saken hör att jag har ca 2.000.000 kronor placerade i räntefonder/obligationer samt breda aktiefonder (fördelat 60/40). Jag kan ingenting om Börsen och är heller ej intresserad då min benägenhet till risktagande är mycket låg, jag har ej rört det jag ärvt men känner att detta troligen inte är något för mig. Aktiefonderna gör mig nervös inför och räntefonderna går sådär med avgift runt 0.7% och ingen direkt avkastning (fungerar dock bra som stötdämpare mot aktiefonderna)
Så hur placerar jag pengarna bäst, hade det idag existerat ett vanligt gammaldags bankkonto med 3-4% ränta hade jag utan tvekan placerat alla 2M där, på 20år blir det ju en fördubbling av pengarna. Den typen av rena räntekonton finns ju tyvärr inte längre så vad finns det för alternativ med mycket låg risk och avgift samt en långsam men stabil ökning motsvarande ett gammalt räntekonto sett över 20 års tid (ca 3-5% stabil årlig ökning efter slutskatt och avgifter är betalda)?
Målet är att utan huvudbry på 20år kunna förvandla 2M till 3,5M skattat och klart.
Tacksam för råd, förstår att ingen kan se in i framtiden men jag föredrar låg, säker och stabil tillväxt snarare än snabba klipp.
Var inte inflationen +4% på den tiden? För att klå inflationen måste man ta risk. För att ha tid att fördubbla sina pengar måste man verkligen ta risk.
Mig veterligen finns det ingen “långsam men stabil ökande” produkt som ger 3-5% efter skatt. Börsen har gått ~7% per år historiskt, men den har också gått dåligt under långa perioder.
Tveksam att räntefonder kommer vara en bra produkt kommande åren. Runt 0.7% avgift med fondavgift samt ISK-skatt. Då är det nog minst lika bra att ha sparkonto, där kan man lätt få ~1% ränta (efter skatt) om man låser i ~2 år. Men om vi räknar att inflationen är ~3% (nej, jag tycker inte att stefan ingves KPIF är relevant när jag ser priser på virke, restaurangbesök, börsen, bostadsköp, etc), och du får 2% på sparkonto, då kommer dina 2M vara ~1.3M om 20 år (2*(0,98^20)).
Så jag hade rekommenderat att lära sig leva med nervositet och investerat i fonder, t.ex. 60/40 som du har nu. Lysa.se är en perfekt produkt eftersom det inte är en fin app, så det är inget man loggar in på 10 gånger varje dag och gör sin mer nervös över.
Svårt, om inte omöjligt, att lyckas med detta utan att ta risk. Kanske är en 50/50-portdölj eller en 60/40 portfölj på Lysa eller liknande nåt som kan passa. Om du vet med dig att du blir orolig över börsens svängningar så försök helt enkelt bara att låta bli att kolla hela tiden.
Med 20 års horisont hade jag satt in 100k per månad till lysa i en 100 procent aktie portfölj. Om börsen skulle dippa över 5 procent från toppen skulle jag köra in kanske 30k till och med ytterligare fall fortsätta fylla på lite mer aggressivt.
Men i övrigt få in det på börsen.
Finns som sagt inget som ger direkt någon avkastning vs inflationen.
Det du själv nämner om detta var också en tid där t.ex. Boendepriser mer än fördubblades. Så enkelt sagt äter inflationen iaf upp din såkallade avkastning.
Globala breda indexfonder med mycket stor spridning sänker riskerna avsevärt men med god sannolikhet till fin avkastning på dina 20 år.
Tack “Novisen”
Du ställde precis samma fråga som jag själv sitter i och känner precis som du. Jag har dock inte samma långa sparhorisont, då jag går av med pension om 5 år. Har även ngt större summa att fundera och vara nervös över…Har idag fördelat summan 50/50 på två olika indexfonder 60A/40R och 50A/50R i samma bank…(isch)… Går det överhuvudtaget uppnå “räntapåränta” effekt nu? Isåfall vilka fonder väljer man då?
mvh
Det låter egentligen väldigt mycket som en RT Portfölj (25% guld, 25% aktier, 25% cash, 25% långräntor) …. MEN det kräver en del engagemang att skapa eftersom man måste handla med ETFer och Fonder. Lite klurig att sätta upp speciellt om man månadsspar i den, men kan därefter köra och man behöver bara ombalansera då och då.
Om det är för mycket för dig så tror jag du ligger rätt på det med en 60/40 som bör ge någonstans 4%+ i snitt över många år plus inflation.
Om du känner att det är för nervöst för dig och du är beredd på lägre avkastning så ändra till 50/50 eller 40/60. Det viktigaste är att DU kan sova om natten och inte får panik och säljer vid fel tillfälle
Om du verkligen vill minimera admintid så kör på en fondrobot som ombalanserar åt dig plus att du slipper välja och eventuellt byta fonder. LYSA är den fondrobot som jag hör mest gott om. Har inte den själv eftersom jag tycker det är kul med portföljerna men smaken är som baken
Om man som person tycker det är jobbigt när det rör sig i portföljen så kanske det kan vara extra jobbigt när 1-3 tillgångsslag går neråt medans kanske bara 1-2 går uppåt. Även om hela portföljen sammantaget har en ganska lugn och stabil utveckling. Men som sagt, verkligen inte lätt att rekommendera en portfölj som ska ge stabil avkastning till låg risk. Blir alltid en kompromiss.
Ja den är ju designad för att i princip aldrig gå back på årsbasis, eller åtminstone väldigt sällan. Men visst man kan inte titta för mycket på enskilda tillgångsslag.
Så är det ju med en 60/40 också. Aktie delen i en krasch kan ju vara -40% till -80% så egentligen samma problem med den även om bara två tillgångsslag, aktier och räntor.
Tänk på att du går i pension om 5 år, du dör inte om 5 år.
Pengarna kanske skall användas över tid de kommande 20-30 åren?
En hel del kanske du vill att barn eller barnbarn ärver?
Tack för bra input! Har absolut tänkt leva i måånga år efter pensionsavgång. Hur tänker ni kring investeringsskydd ( ca 1M hos de flesta finansbolag)? Har i dag allt på en bank, bör jag fördela på flera banker??
Tack för svar! Tänker att pengar bör vara investerade även efter pensionsavgång. I dina förslag på indexfonder, ska man tänka en och samma bank/finansinstitut eller fördela på flera?
Jag gillar att att ha hela portföljen samlad på ett och samma ställe. Dock går det såklart dela upp portföljen för att kanske jaga någon baspunkter billigare avgift.
Menar du statliga bankgarantin så kommer den bara i spel när du har pengarna på ett räntekonto hos något institut.
Med 2M att fördela så ser jag inte att du har något problem med detta eftersom om du är så konservativ att du har en 50/50 portfölj så är du iaf fullt skyddad för ränte delen.
Med din låga riskbenägenhet och lite ointresse hade jag stoppat allt i lysa i en 70/30 portfölj.
Du kommer tappa avkastning under din livstid men du får mindre svängningar. Best practice med din 40+ år totala sparhorisont är ju att du kör typ 98/2 för max avkastning. Så 70/30 är redan ett stort avsteg från detta.
Putsa in pengarna lite löpande typ 25k per vecka, köp lite extra vid dippar, och lite extra extra vid dippar under värdet på ditt första köp. Då kan du mentalt känna att du inte missat nått. (även om best practice är är in med allt direkt, men om du har riktig otur och har fel så kan det vara jobbigt mentalt.)
Sen det viktigaste, rör dem inte sen! Ta aldrig ut dem för de gått ner i värde.
Se det som huset du bor i. Om det är värt 3M idag, sen går det ner till 2M,skulle du flytta då för att säkra det värde som är kvar? Svaret är såklart nej.
Se dina långsiktiga investeringar likadant. Det är en investeringsplattform, du som inte ens är intresserad har ju bäst förutsättningar för att strunta i hopp och lek.