Hej!
Jag har rätt mycket pengar sparat (nära 2 miljoner) som bara ligger på bankkonto med 0,75% ränta. Har länge tänkt att jag ska använda dom till köp av bostad men det har aldrig blivit av och jag tycker inte jag får så mycket bostad för pengarna längre. Funderar därför på att investera pengarna på obestämd tid. Jag är rätt säker på att jag inte kommer behöva 70% av pengarna någonsin egentligen men samtidigt har jag sparat ihop dom krona för krona och är emotionellt kopplad till dom d.v.s. hade det känts oerhört tungt att tajma helt fel precis innan en nedgång. En nedgång har jag dock trott på i 2-3 år nu och har bara väntat på tillfälle att gå in. Statistiskt känns det som att det är dags nu men ändå händer det inte. Dom jag känner som är väldigt duktiga på investeringar säger att det inte är värt att riskera 50-70% av sitt kapital för en avkastning på 5-10% då nästa lågkonjunktur kommer att komma inom 1-2 år.
Samtidigt är jag trött på att se inflationen äta upp mina surt förvärvade pengar. Funderar på om jag ska köpa 50% RF och 50% AF för allt jag har som en engångsinsättning för att slippa tänka på det något mer. Vad tror ni en 50/50 portfölj bör avkasta per år i genomsnitt (inflationsjusterat)? 2-3%? Jan brukar ju skriva att en 90/10 ger ca. 8% per år. Ifall nu detta inte är inflationsjusterat blir det väl ca. 5% efter inflation+skatt+fondavgifter och då bör väl en 50/50 ge ca. 2,5%?
Tycker ni att det är värt att jaga 2% med risken att förlora 25-30% eller hur stor är risken neråt med en 50/50 portfölj?
En annan fråga gäller ISK kontra KF. Ifall man har tänkt jobba utomlands något år och sedan kanske komma tillbaka är det inte då bättre att ha en KF istället för ett ISK då man bara kan skriva över KF till t.ex en förälder och fortsätta nyttja skattefördelarna medan man jobbar utomlands och sedan komma tillbaka några år senare och skriver över KF till sig själv igen? Ett ISK tillåter inte byte av ägarskap på samma sätt.