Jag ca 25 miljoner i fritt kapital som jag kan investera på börsen långsiktigt, har tänkt följande 50% globalt index, 30% i en egen komponerad portfölj med svenska Investmentbolag (Investor, Industrivärden, Latour, Lundberg, Spiltan, Creades, Bure samt Hexagon) samt 20% i svenska serieförvärvare (Lagercrantz, Addtech, Lifco, Indutrade, samt Svolder). Alternativt 50% globalt index, 30% Spiltan Investmentbolagsfond och 20% AMF Småbolag.
Tänker jag rätt, och isåfall vilket av ovanstående alternativ rekommenderar Ni?
Gå all in eller sprida ut köpen under närmaste 6 månaderna?
Målet är att kunna ta ut 3-4% om året över tid, med en ”evig” tidshorizont, har även aktier i onoterade bolag för ca 15 miljoner. (Totalt netto ca 100M)
Lite oklart hur du får 25M+15M till 100M, men ok.
Jag hade klassat mina innehav i onoterat som superhög risk och kass likviditet, och tagit något lägre risk med övrigt kapital.
Hög aktieandel, ja kanske, men serieförvärvarna hade jag skippat helt (och Svolder hade jag klassat som investmentbolag).
Om du nu dessutom sitter och ruvar på tresiffrigt antal miljoner kan det vara läge att ta in OBEROENDE rådgivning och lägga några tusen på en vettig konsultation (inte förvaltning). Oberoende innebär att du betalar för tjänsten. Det betyder också att alla som jobbar på bank går fetbort.
Jag tycker du börjar i fel ända. Ta reda på vem du är först, som investerare alltså, tid, intresse och mål. Beroende på vilket engagemang du väljer att ge dina pengar så ser allokeringen olika ut, enligt mig. Så skaffa dig en investeringsstil till att börja med.
Det är den bäst riskjusterade portföljen man kan äga som jag förstår det. När jag fyller på varje månad toppar jag så att fonderna håller 80/10/10 enligt specen ovan. Grattis och lycka till!
Om du redan har 100 miljoner och vill kunna ta ut 3-4% om året så behöver du ju långt ifrån 100% aktier. Kanske en Permanent Portfolio kan vara något att kika på. Långsiktigt målsättning för den är väl runt 4-5% i avkastning vilket borde räcka. 25% aktier, 25% korta räntor, 25% långa räntor, 25% guld.
Alla som har 100MSEK i net worth bör undvika att ta specifika finansiella råd från ett anonymt nätforum. Man kan kika runt och låta sig inspireras, men att blint apa efter nån modellportfölj eller råd som ”global index ftw” eller ”för mkt home bias” riskerar att slå jäkligt snett.
Du har svinmycket pengar. Orka lägga ordentligt med tid på att få till en bra förvaltning. Personligen hade jag gjort jobbet själv men alla är inte jag. Men var inte loj och lat, lägg lite energi iaf.
Jag vet att du statistiskt och historiskt är rätt på det, men lek nu med tanken på att det är dina pengar och att du ska göra detta själv imorgon. Känns det fortfarande lika bergsäkert?
Jag gör exakt som jag skrev och jag har också flera miljoner.
Edit: när jag läste lite noggrannare antar jag att du syftar på engångssumman/insättning. Och svaret är fortfarande ja - Jag tar aktieutdelning varje år och gör samma sak.
Du förstår säkert exakt vad jag menar.
Vad som rent matematiskt och statistiskt är bäst är kanske inte alltid det som känns tryggast eller bekvämast i stundens hetta.
Med det sagt hade jag själv troligen haft svårt att hålla fingrarna borta från köpknappen, och jag är själv 99% fullinvesterad nu.
När man är ekonomiskt oberoende är ju målet att behålla sin rikedom. Definivt permanent portfolio som Bolmesson skrivit en hel del om. Den portföljen du beskriver skulle du nog få ont i magen TM av tex år som detta. Permanent portföljen har levererat riktigt bra över tid, givet det målet du har. Den kommer sannolikt att överprestera mot ditt mål.
Jag håller med föregående, jag hade åtminstone lagt huvuddelen i en allvädersportfölj för att dra ner risken.
Finns många varianter, här diskuterar Zino mfl en hel del:
Du har redan 100 miljoner vad ska du göra med mer pengar?
Jag hade lagt allt på en global indexfond, LYSA 100% aktier eller LYSA 50/50 för att sänka risken lite för att det är en sån stor belopp du vill investera.