Sålt företaget och blivit ekonomisk fri | Hur bygger man upp en stay-rich-portfölj?

Först och främst grattis till att ha sålt ditt företag med positiva privatekonomiska konsekvenser. :slightly_smiling_face: Hoppas att du har firat ordentligt. :clinking_glasses:

Först och främst skulle jag rekommendera att ta ett samtal med min goda vän Moa (hennes hemsida) om frågan att leva i nuet. Hon är van att jobba med människor i din situation (life-transition) och har också dessutom ett nätverk med människor i din situation. Det skulle jag absolut rekommendera. Jag har PM:at dig hennes uppgifter.

Om vi hjälps att resonera lite. Jag skulle angripit det här med Fyra-hinkar-principen. Nu har du inte skrivit hur mycket pengar det är och en del andra uppgifter saknas, så jag jag hittar på lite förutsättningar:

• Årsutgifter efter skatt: 1 000 000 kr.
  • Förmögenhet: 50 Mkr
  • Pengarna finns privat så vi räknar med ISK/KF

Med det sagt, så hade jag först och främst räknat baklänges enligt på hur mycket pengar som behövs per år. Antingen via min kalkylator eller ungefär som liknande.

Exempel, låt oss säga att årsutgifterna är: 1 000 000 kr. Om vi räknar på 3 % årlig avkastning/värdeökning, då får vi ett belopp på:

1 000 000 / 0.03 = ca 35 000 000 kr.

Då hade gjort så här:

Lågriskhinken (“Bufferthinken”)

• Två årsutgifter på bankkonto med insättningsgaranti. I det här fallet 2 Mkr.

Mellanriskhinken

• Fem årsutgifter på bankkonto med insättningsgaranti. I det här fallet 5 Mkr.
  • Vi ska generera 1 Mkr om året, safe på 3 % procent, då hade jag tagit 35 Mkr i en LYSA-portfölj (eller motsvarande) som är på 50 % aktier och 50 % räntor. Det ska jag en förväntad avkastning på 3.5 % + 0.5 % per år.

Variant här hade varit att dela upp 3 av de 5 Mkr på bankkonto i penningmarknadsfonder i EUR och USD för att få en valutadiversifiering. Kanske lägga 32 Mkr på LYSA 50/50 och 3 Mkr i guld för att minska volatiliteten.

Det ovan hade jag sett som en bas för att försörja familjen på. Det vill säga den underliggande ribban. Alla pengar därefter hade jag resonerat efter eget huvud. T.ex. en högre aktieandel, guld, RikaTillsammans-portföljen, eller något annat. Det spelar egentligen mindre roll eftersom de två delarna ovan är färdiga.

Det är en portfölj som är ganska lik ett par personer som jag känner med tillräckligt mycket pengar för livet. Ingen av dem har mer än 50 % i aktier totalt sett.

Ja, det är mina spontana tankar.

3 gillningar