Vilket ämne skulle du gärna se oss göra ett avsnitt om?

I tråden “Vilken riktning vill vi att RT håller?” kom det många bra tankar och feedback som går i linje med saker som jag och @carolinebolmeson själva har tänkt. Därför skulle jag gärna vilja be om din hjälp med tips eller förslag på ämnen som vi skulle kunna göra avsnitt om. Det vill säga:

• Vilket ämne, fråga eller tema skulle du önska att vi tog upp i kommande avsnitt?

Låt oss brainstorma nedan, så inga förslag är för bra eller för dåliga. :slight_smile:

3 gillningar

Investmentbolag.

Ni hade något avsnitt med Infrea, men menar mer som investeringsstrategi. Lite genomgång av de största, konceptet bakom, hur man kan resonera när man bygger upp en egen portfölj av dessa etc.

16 gillningar

Hoppas det är ok att jag upprepar ett förslag i den här tråden: Nån vinkel på self determination theory vore intressant eftersom ni så ofta egentligen pratar om det.

1 gillning

Jag hade velat se ett fördjupande avsnitt om fonders årsredovisningar. Gärna på en ganska grundläggande nivå.
Gå igenom post för post vad de innebär.

Alla borde läsa och förstå en fonds årsredovisning innan man investerar i fonden.

Kanske få med en indexförvaltare på ett hörn. Hur ser en vanlig arbetsdag ut, hur jobbar hen med fonden?
Hur går det konkret till att replikera indexet?
Hur går hållbarhetsarbetet till?

I LF globals årsredovisning under hållbarhet står det tex:
“Under 2020 har fondbolaget röstat på bolagsstämman i bolag motsvarande 9% av fondens marknadsvärde”

Vad är det man har röstat för eller emot?

8 gillningar

+1

(Tjugo tecken är en dum regel!)

3 gillningar

"Vad är egentligen bäst att äga vid en börskrasch"?

Vilka tillgångsslag har bäst (negativ) korrelation vid börskrasher? Det är egentligen inte så intressant vad andra tillgångsslag har för korrelation mot börsen när den inte kraschar. Långa räntor, korta räntor/bankkonto eller guld. Eller finns det till och med en annan tillgångsklass som går superbra vid börskrascher (fastigheter, bitcoin, skog)?
Hur är det med valutor? Kan man hedga sig i USD för att dämpa en krasch till exempel? Finns det vissa länder vars aktier klarar en börskrasch bättre? Eller kan man vikta in sig mot en viss branch för att ducka kraschen?

11 gillningar

Deklaration
En grundläggande genomgång av hur man deklarerar. Vad är det rent praktiskt man ska kontrollera? Hur vet man att alla uppgifter stämmer? Vad innebär de olika fälten? Vilka avdrag kan vara bra att ha koll på? Vilka fallgropar finns det?

12 gillningar

Ett intressant ämne vore pension och tjänstepension i synnerhet.

10 gillningar

Det ni touchade i senaste avsnittet ”hm, vi borde bjuda in någon som gått i pension”. Det finns också en del litteratur om att gå i pension, som bl a berör den tomhet som kan infinna sig när man plötsligt kapar många av de strukturer som varit självklara innan, så kanske ett bokavsnitt om det?

4 gillningar

Nu tar jag mig friheten att önska något jag är väldigt nyfiken på, nämligen: Vad drömmer man om när pengar inte sätter gränser för vad som är möjligt? Jag drömmer t ex om ett boende närmre havet (med braskamin o jacuzzi). Om jag hade 10M skulle jag förverkliga den drömmen, men dit lär jag inte komma. Så - hur påverkas ens drömmar när man kan köpa det man vill ha?

3 gillningar

Eftersom jag själv är blott ett decennium bort från pension så önskar jag läsa och lära mig mer om hur man bör resonera kring detta. Mitt huvudbry består mestadels av att klura ut hur jag ska allokera mina tillgångar inför och under uttagsfasen.

11 gillningar

Nu har jag inte sett så många avsnitt på sistone pga Corona faktiskt (brukade alltid lyssna till och från jobbet men nu är jobbet 5 sekunder från sängen), men nassim talebs böcker och teorier är skrämmande och kan behöva ventileras. Hur blir man anti-fragile? Hur kan man tänka kring svarta svanar? Osv

1 gillning

(Jag vill minnas att det finns ett gammalt RT-avsnitt om uttagsstrategier. Har du sett det?)

1 gillning

Gillar generellt de avsnitt ni gjort som tangerat personligt utveckling. För mig är att jobba med mig själv och mitt psyke det som har varit min absolut största ekonomiska investering. Har påverkat min förmåga att spara och tjäna pengar, förhandla, sätta och nå mål men också ändrat vad jag tycker är genuint viktigt att lägga pengar på.

Skulle vara väldigt intressant med ett avsnitt på detta tema tror jag :slight_smile:

2 gillningar

Vad krävs och hur gör man för att tjäna pengar på poddar och/eller youtube?

Här har ju ni en hel del erfarenhet och det bör ju också gå att hitta någon som kan tänkas delta som gäst. Gärna någon inom något annat område och som kanske inte kommit lika långt, eller för den delen längre, bara ett lite annat perspektiv för att öka bredden i avsnittet :blush:

3 gillningar

Hur ska man klassificera sin bostad i förhållande till sitt sparande?

Ska man räkna in bostadsvärdet i sin portfölj och i så fall i vilken del?
Förklara gärna detta både med fyra-hinkar tänk men även om man bara kör en RT-portfölj.
Hur ska man värdera bostaden? (Taxeringsvärdet kanske?)
Om man har lån, ska man räkna bort dem eller fortfarande räkna hela bostadens värde?
Om man har lån som man investerat, hur kan man resonera då?

Detta vore väldigt intressant att få utrett en gång för alla! :slight_smile:

Köpa förvaltning av tillgångar?

Om man har en skogsfastighet så kan man teckna förvaltningsavtal med fristående aktör som Areal eller Ludvig & CO eller så kan man anlita en inköpare som Sveaskog eller SCA ed.
Vad ska man tänka på här?
Fördelar / nackdelar med alternativen?

Jag och säker många med mig har någon gång funderat på att investera i hyresfastigheter. Det som brukar avskräcka är fastighetsskötsel, specifikt jour.
Vad finns för alternativ om man vill leja bort jourtjänsten, dvs att fara och byta en kran mitt i natten, till en fastighetsförvaltare?

Kanske finns annat där det är tänkbart och kanske fördelaktigt att leja förvaltning?

2 gillningar

I avsnittet om att tjäna pengar på sånt man tycker är kul pratades det mycket om processen att starta ett företag och hur lätt det var. Jag skulle gärna se ett avsnitt som sammanfattar den processen, ger lite tips kring de olika stegen och hur man ska tänka.

Varje gång jag börjar ge mig in på det där med egna idéer och att starta eget blir jag alltid lite avskräckt av att det verkar vara mer än vad det är. Skulle vara skönt med lite vägledning.

1 gillning

Titel på avsnitt: “varför inte bara köpa en billig globalfond”?

Har sedan tidigare skickat dessa förslag till Jan man jag lägger in dem här också i fall någon vill kommentera:

Vad är pengar
Hur skapas pengar
Vad gör riksbanken
Vilken funktion har guld och silver
Varför vill inte riksbanken och staten att valutan ska vara kopplad till guld och silver
Hur påverkar riksbanken räntan (inte bara upp och ner för att stabilisera ekonomin utan hands on: vilka verktyg, explicit, har riksbanken för att greja med ekonomin.)
Vad hade riksbanken för funktion under 2020
Hur fördelades de pengar som trycktes till samhället
Hur långt har riksbanken kommit med arbetet på e-kronan
Fördelar och nackdelar med e-krona ur olika perspektiv: riksbanken, regeringen, företagen, privatpersoner
Hur (om) jobbar man med att förhindra Cantilloneffekten
Vad innebär Basel 3 rent konkret för banker, stater och privatpersoner
Varför kommer inte riksbanken på besök i skolgången och lär svenskarna om hur det monetära systemet fungerar
Hur kan bankkontor vägra ta emot det som är landets “legal tender”? (Kontanter)
Hur har man kommit fram till ett inflationsmål på 2%? Varför inte 0 %?
Vad är bankreserver -förklarat på en 5-årings nivå
Hur fungerar vår swap-line till USA och vad har den för funktion
Riksbankens balansräkning, bankernas balansräkning, privatpersoners balansräkning och riksgäldens balansräkning bör hänga med där också.
Vad är assetts och liabilities för de olika parterna (privatkonto = assett för privatpersonen men liability för banken, bostadslån = liability för privatpersonen men assett för banken )
Vad händer om ingen vill köpa statsobligationerna (centralbanken köper dem med låtsaspengar… men hur låter det från riksbankens sida?)

Flera eller de flesta av punkterna har jag skaplig koll på men det vore kul att höra en intervju med riksbanken och höra hur de resonerar.

6 gillningar