Dagens avsnitt är en omarbetning av vårt klassiska avsnitt #99 “kom igång med ditt sparande”. Inga direkt nyheter för dig som hängt med oss länge eller i forumet. Det är mest några detaljer och ett par nyanser som förbättrats eller förtydligats.
Att få ner avsnittet under 60 minuter var en pärs och krävde två inspelningar. Målet var att få med det viktigaste och samtidigt göra det lättillgängligt för nybörjare - det är alltså inte riktat till dig som är expert och redan är igång. Variationerna och nyanserna är vi ju duktiga på att diskutera tillsammans här i forumet.
Jag tänker att vi samlar på oss kommentarer och tips på förbättringar här i tråden till nästa uppdatering.
Tänk att 60 min gratis läsning kan göra småsparare till en av de bästa framgångsrika investerare på börsen långsiktigt ! . Man slipper alla rådgivare,ekonomi böcker och dyra ekonomi kurser . Tack så mycket @janbolmeson . Läs eller lyssna nogrant på den här avsnittet och njut bara av det bästa ekonomi underlag. Helt gratis .
Sedan ska man alltid ha i åtanke tacka alla aktiva aktie/fond sparare som gör våra globala indexfonder hållbara långsiktigt .
Kommer avsnitt 99 bytas ut? Antingen i form av byta ut det avsnittet i feeden, eller att det kommer refereras till det här avsnittet istället för nybörjare?
Det är utbytt. Podcasten är uppdaterad och artikeln likaså. Det enda man inte kan ändra är youtube, så den blir ersatt. På det sättet kan vi fortfarande referera till avsnitt #99.
@janbolmeson Skulle vara
jätteintressant att höra om hur du tänker när det gäller att frontloada avsnitten med massa grejer som inte hör till avsnittet/berör det som är avsnittets titel.
Jag har funderat på detta länge, men speciellt för ett avsnitt där det förväntas många förstagångslyssnare känns det superviktigt att direkt sätta igång och komma till saken.
Det känns som att egentligen borde avsnittet börja med en tvåminutrare typ ”Hej! Det är superlätt att komma igång med ditt sparande. Här är de tre saker du behöver göra, sedan är du klar. ” Kort info om fixa lysa, fixa ppm, fixa tjp. ”Vi har 20 års erfarenhet av de här grejerna! Häng kvar i hela avsnittet så förklarar vi precis hur du gör och varför forskningen säger att det funkar!”
Jag lyssnar på Two Sides of FI ibland, och de brukar klippa ut ett uttalande eller kort sekvens ur avsnittet och köra den som en teaser först i avsnittet, vilket jag tycker är intressant. Så här t ex:
Du har ju gjort det här jättelänge, och det är uppenbart för alla att det du gör funkar, men samtidigt undrar jag om du inte kunde hooka en hel del fler nya lyssnare om du har en punch de första sekundrarna/minuten i dina avsnitt som kärnfullt säljer in avsnittets ämne i stället för att fokusera på den mer generella hooken om podden i stort.
[quote=“axr, post:6, topic:39245”]
Det tar tio minuter tills ”Nu kör vi!”
Håller verkligen med om att detta blir blir tokigt. Det är ett fantastiskt bra avsnitt som hela Sveriges befolkning borde lyssna på! Du förklarar verkligen på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt janbolmeson. Men att det tar 10 min att komma till saken förtar en del och är ett stort irritationsmoment i mina öron.
Jag tror att en hel del av de tio första minutrarna borde skippas, och det som absolut inte kan tas bort av det får hamna i slutet. Sätt igång direkt och ge en superkomprimerad howto på hur man gör med betoning på att det är enkelt och inte tar lång tid när man väl vet vad man ska göra. Max två minuter med målet att få folk att vilja lyssna på hela avsnittet. Efter det kan det slappna av lite och bli lite yvigare och mer er sköna stil (”Jag är J. Det här är C.”)
Förstår om du vill ha med Patreon-sälj i varje avsnitt, men jag tror Patreon träffar bäst på de som har lyssnat på många avsnitt—innan dess är det antagligen helt uteslutet att gå med—så det kan läggas på slutet om du absolut vill ha med det även i ett sådant här nybörjaravsnitt. Villkor och varningen kanske kan läggas senare i avsnittet i samband med riskdiskussion av investeringar? Hänger förstås på vad juristerna går med på.
Jag är inte kunnig på att göra poddar, så osäkert vad ovanstående är värt, men jag lyssnar/tittar på många. Jag har också skrivit en del och kämpar ofta med strukturen och vad som ska komma först för att greppa läsaren så den inte överger en. In medias res, cliffhangers och andra tricks för att ge läsaren precis så mycket information att de får ett hum om vad som komma skall men inser att de inte vet vad som ska hända och blir nyfikna nog att hänga kvar.
Om ni inte vill ändra hur ni spelar in bulken av avsnitten så kanske det kunde vara en idé att du (Jan) separat i efterhand läser in en supertkort säljande (avsnitts-specifik) summary/teaser som ni kör först i avsnittet, där du kan spela in flera gånger tills det sitter. Ev kör du det med bara ljud till en logo-bild eller titelskärm till avsnittet. Kör sedan en interstitial/kort logo-flash, och efter det kör ni på som vanligt. (Osäker på denna iom att det kan bli en stil-clash, men enda sättet att se om det kan funka är nog att labba med det).
Mitt grundtänk är att det är viktigast att saker sitter ju närmare början av avsnittet det är, och att de första fem sekunderna och första minuten är magiskt viktiga. Ju längre in i avsnittet en lyssnare följt med, ju mer benägna är de antagligen att hänga kvar.
Personligen gillar jag avsnittet jag hör Jans glädje och pepp i avsnittet om att börja spara samt Caroline som ställer pedagogiska frågorna som typ bromsar Jan under avsnittet.
Ifall någon mina närmaste skulle fråga om hur man ska börjar spara på ett enkelt sätt, så skulle jag direkt säga det bara lyssna på rikatillsammans avsnittet #263.
Kort sagt jag tycker avsnittet är bra och pedagogisk för nya följare
Korta ner den delen till det absolut mest nödvändiga. För från orden “nu kör vi” är det som sagt ett superbra avsnitt!
Risken är att man som ny lyssnare aldrig ens kommer dit tror jag.
Har inte lyssnat på nya avsnittet men generellt kan jag säga att jag som ny lyssnare till en podd är väldigt petig. Gillar jag inte hur den börjar så är det kört för den podden.
Flertal poddar jag börjat lyssna på och känt att den är för pratig och verkar inte komma till skott och lämnat podden.
För långa intron, reklam och snack om annat är big no-no för mig.
Men som sagt, jag har inte lyssnat på #263 och kommentarerna gäller mig som ny lyssnare på en ny podd.
Hur nya lyssnare till #263 agerar kan bero på hur de hittat dit. Om de fått en rekommendation så lär de i högre utsträckning lyssna på hela.
Har man hittat till den genom att någon refererar till den snabbt eller man läst om den på hemsidan - ja då kanske man har lättare att lämna utan att lyssna färdigt.
Håller inte helt med om att avsnittet inte är för de som varit med ett tag. Åtminstone för mig är det bra att få en påminnelse om grunderna i sparandet. Ibland är jag på väg lite åt fel håll, så superbra att gå in och kika på avsnitt 99 ibland så man kommer ner på jorden igen
Jag tycker absolut att diversiering är värt att betala för, men det beror mycket på mängden kapital också… Tyckte ändå inte det va rättvist att säga att det är samma sak fast en högre avgift.
Själv blir jag så rädd för all avg som är dyrare än 0,30% . Jag ser spöke framför mig och blir rädd för livet . Fast det är kanske bara jag som är lite känslig ?