263. En ominspelning av klassiska avsnitt #99 kom igång med ditt sparande

Hoppas ingen berättar för @Jacke77 men jag har fonder med tot avgift på 1,35% :scream:

3 gillningar

Det är ditt problem om du inte kan bättre än så :raised_hands::raised_hands::heart_eyes::joy::partying_face: . Hoppas att du får valutan för pengarna tillbaks i avk då är det inga problem :person_tipping_hand::+1: . Då är alla helt nöjda :partying_face: . Du brukar veta vad du gör och har koll på det i vanliga fall :person_tipping_hand: . Därför tycker jag inte synd om dig :heart_eyes::heart_eyes::wink: . Du är din egen rådgivare och valt det medvetet själv jämför med alla andra som blir lurade av banken :+1:

1 gillning

Jätteinspirerande avsnitt! Tack så mycket Jan och Caroline för all tid ni lägger ned på detta :blush:

Och nu är Länsförsäkringar Global indexnära på ATH igen…! :partying_face:
“To the mooooooon!” :rocket::rocket::rofl:

4 gillningar

Jättebra avsnitt! Snäppet vassare än tidigare versioner. Nu kan jag dock inte hålla mig från att kommentera. @janbolmeson Du har fått väldigt mycket synpunkter på dina fina liknelser i olika podd-avsnitt. Här kommer en till. Appropå din liknelse investering och hjärtbehandling. Jag arbetar i vården och även där vill människor ha det nya, kontroversiella, dyra och gärna experimentella. Vad är evidensbaserad standardbehandling mot att vara en av de få utvalda som får prova en helt ny metod? Man vill sig ge sig chansen att vara en av få som kanske får en ovanligt god behandlingseffekt. Precis som resonemanget att ge sig chansen att slå index. Människor är nog mänskliga i allt vi gör och risktoleransen följer oss säkert i det mesta :wink: Ni är så himla bra bra du och @carolinebolmeson, men jag kunde bara inte hålla mig från att kommentera :joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Lyssnat på podden Kapitalet? Den är tydligt producerad av journalister. Jag tycker att de är oerhört skickliga på att rama in och sätta sina avsnitt på kartan. Inleder ofta snyggt och intresseväckande. Mycket story-tänk. Reklamen är dock superstörig… Men kanske ändå något att inspireras lite av? Bara en idé…

Ang patreonsnacket. Skulle man som patreon kunna få avsnitten utan reklam för forumet och utan tack till oss ? :wink::wink:

Förstår inte rekommendationen av LF global. Den följer ju inte forskningen som hela avsnittet baseras på. DNBs eller Avanzas globalfond är ju mycket mer i linje.

1 gillning

Hur menar du att den inte följer forskningen?:slight_smile:

Den är inte marknadsviktad, utan esg-viktad. T.ex. överviktas Apple med 50%. Fonden gör stora avsteg från forskningskonsensus.

1 gillning

Okey, det hade jag inte koll på, skulle avanza global i det hänseendet vara en bättre fond?

Avanza global följer fortfarande ett index som är marknadsviktat, vilket medför att den enligt forskningen är bättre. Nackdelen är källskatten, men den skillnaden kvittas i princip ut av den lägre avgiften.

Du får höstacken och en investering i linje med forskningen till skillnad från LF global.

1 gillning

Tar det inte längre tid för köp i Avanza global jämfört mot köp i LF Global indexnära? Jag har för mig att det tar typ 1 dag extra för Avanza global. Hur mycket förlorar man inte på det långsiktigt? :thinking:

Skillnaden är att bryttiden är LF sätter sin kurs på svensk eftermiddag och Avanza gör det när USA-börsen stänger. Att det syns på kontot 1 dag senare betyder inte att man är utanför marknaden en hel extra dag utan bara att affären sker vid olika klockslag på samma dag. Så de timmarna utgör inte en signifikant förlust i “time in market”.

3 gillningar

Äntligen fått tid att lyssna. Bra uppgradering! :grinning::+1:

Jag tycker själv inte att intro längden stör. Bra mjuklandning in i RT tänker jag.

Enda är kanske att Patreon delen hänger lite löst. Kanske kunde förklarat skillnaden mellan RT och Patreon lite mer övergripande.

Skillnaden mellan LF Global och SPP All Country tycker jag borde kommit med. ESG och TM skillnaden menar jag. Kanske även kunde refererat till andra motsvarande fonder som Avanza Global, etc på olika banker. Kanske passar bättre i text … vilket leder mig in på …

En sak jag tänkte på att det finns ju en del av oss som är bättre ”läsare” än ”lyssnare” och andra som jag som helst både läser och lyssnar.

Jag tänker att kanske en text sammanfattning kunde vara på sin plats. Som en typ ”go to” artikel om man vill återvända till en viss del. Oftast lättare att hitta i text när man kan söka på ord.

Blir kanske även ännu mer översiktligt där man kan ha en enkel innehållsförteckning och rubrikstruktur plus länkar till både banker, fonder och studier ni refererar till.

Blir väl mest jobb första gången. Att uppdatera de mindre ändringarna som sker år från år borde gå lätt därefter. Men visst, mer jobb :grimacing:

1 gillning

Om man ska

ESG förtjänar nog ett helt nytt avsnitt om det ska va det nya rekommenderade.

Kanske men jag tänkte mer typ 30 sek:

LF Global följer numera ett ESG index så där faller en del aktier bort och den blir inte riktigt lika bred.
Men den stora skillnaden mellan LF och Storebrand (vad den nu heter) är att Storebrand även innehåller tillväxtmarknader och är på så sätt lite bredare men kostar cirka 0.1% mer än LF.” Ish :slight_smile:

1 gillning

Detta är någonting som ofta är fallet i Rika Tillsammans-poddarna. Det känns som att det finns en utvecklingspotential här, speciellt i ett sådant här avsnitt som vänder sig till nya lyssnare som ännu kanske inte har insett att man oftast kan spola förbi de första tio minuterna utan att egentligen missa någonting väsentligt :upside_down_face:

Såsom andra har påpekat så går det kanske att flytta om saker och ting. Är det exempelvis speciellt viktigt att veta att ni är gifta, hur många barn ni har eller vad ni har för utbildning i grunden (speciellt när ingen av er ändå har utbildning inom ekonomi)? Så viktigt att detta måste komma innan ni berättar om vad en indexfond är? Jag tror inte att de som är intresserade kommer att stänga av för att de inte får all bakgrundinformation på en gång. Dock tror jag att många kommer att stänga av om ni inte kommer till saken fortare.

Till sist blir det lite knepigt när ni säger någonting i stil med att avsnittet inte ska uppfattas som ekonomisk rådgivning. Jag uppfattar att det precis är detta det ska uppfattas som. Om ni är bundna av det juridiska här så kanske det ändå går att hinta för läsaren om hur uttalandet ska uppfattas?

Jag tycker försnacket är charmigt rent generellt. Det var just den biten som fick mig att gilla RT från första början, att det liksom känns familjärt. Putsas podden alltför mycket så tycker jag i alla fall att själva själen försvinner.

10 gillningar

Du skriver @janbolmeson om Lysa och Opti bästa fondrobotar undrar jag hur mycket sämre är Avanza Auto 0,36% i avg samtidigt som Avanza har ett utmärkt app :thinking::person_tipping_hand: ? Hur kommer det sig att Avanza Auto inte platsar i samma kategori bland det bästa ? Du länkar till Lysa och Opti med medvetet eller omedvetet undviker Avanza Auto :thinking: ? Eller kanske den håller inte måttet,men när jag går in och jämför själv avviker den inte så mycket i från Lysa . :person_tipping_hand: . När du jämförde sist fondrobotar var det motiverat då Avanza Auto kostade mer än 0,50% i total avg :wink: . Men nu ser det annorlunda ut .

Jag håller med. Det är familjegnabb, knasiga liknelser och enstaka skeva uttal i kombination med kunskap och engagemang som gör att man tilltalas av den. Andra svenska ekonomipoddar är antingen för stela och trista eller för dunk-i-ryggen-höhö-iga. Sedan gillar man ju att slippa ”väschtah össtämaaaalmslingot” också. :sweat_smile:

4 gillningar

Ett avsnitt om ESG hade varit väldigt intressant tycker jag. Dels lite historia och dels kring hur det påverkar investeringar