Vilken riktning vill vi att RT håller?

Ska jag vara helt ärlig vill jag att RT ska vara en plats för objektivitet och forskningsbaserat sparande. Jag vill ha kontinuerliga uppdateringar på vad som anses “bäst” och att podcasten följer med och rapporterar när nya rapporter/studier släpps.

Sen får det gärna dyka upp något “kul” avsnitt ibland också; men:

att investera ska vara som att se gräs växa/färg torka

:wink:

11 gillningar

Jag tyckte avsnittet med Barras var kanon. Jag ser gärna fler avsnitt där man bjuder in spännande gäster.

Mitt önskemål vore att få till ett avsnitt med Stefan Ingves och sedan göra ett djupdyk i inflation och centralbankernas roll i dagens ekonomi. Den här artikeln kan ligga som grund till diskussionen. Inflation är nämligen ett mycket mer komplicerat ämne än vad man kan tro.

10 gillningar

Kort beskrivning av induktion och deduktion:

Deduktion innebär att vi utgår från en eller flera premisser som kan konstateras vara sanna och utifrån dessa drar en logisk slutsats kring vad som bör gälla i det allmänna fallet.

Induktion är motsatsen till deduktion. I stället för att utgå från enstaka premisser använder den induktiva metoden en stor mängd utfall eller förekomster från vars empiriska data det sedan skapas generaliseringar.

Misstänker att din forskarfru @carolinebolmeson har en del kunskap kring detta.
Kanske kan bli ett helt avsnitt om detta, önska kan man väl :blush:

3 gillningar

Nu börjar det bli OT men kom direkt att tänka på mästaren på induktivt tänkande, Sherlock Holmes, och hittade en artikel som förklarar skillnaden (som inte jag heller kände till) vid lösandet av ett mord :slight_smile:

2 gillningar

Håller helt med! Mer sånt tack!

4 gillningar

Jag har följt RT i några år nu och tycker innehållet allt mer glider åt att vara intressant för de mer förmögna i samhället.
Det finns ett starkt folkbildande potential i RT och därför hade jag gärna sett mer material som fångar in de människor som inte är här. Kanske med gäster som inte är del i finanssektorn.
Skuldsanering, karriär, vardagsekonomi ur andra perspektiv är uppslag.

32 gillningar

En tanke till.
Jag är djupt tacksam för all kunskap jag fått via RT.
Men det har också skapat ett beteende/tankesätt kring att hela tiden ha mer/aldrig ha nog.
Det har ibland dykt upp i podden, men det hade varit stärkande med mer material kring hur man bestämmer sig för när man har tillräckligt, och kring hur man jämför sig mot andra :slight_smile:

10 gillningar

Du har väl skrivit i stora tacksamhetstråden :blush:

2 gillningar

Jag håller med. Avsnitten om konkreta ekonomiska ämnen och hur de kan hanteras är mina favoriter.

Gällande de senare avsnitten om att starta sidoverksamhet etc. som var väldigt intressanta om än lite väl “flummiga”, men det hade varit intressant med ett väldigt konkret avsnitt i ämnet, utan utsvävningar etc.

Väldigt basic, inget visionärt.

• Detta fyller man i.
  • Typ såhär fungerar en årsredovisning.
  • Dessa programvaror kan användas (sponsring kanske).
  • Detta förväntar sig Skatteverket av dig som företagare.

Avsnitten om emotionella delar av att vara förmögen etc. känns främmande för min del, och dessa har jag inte lyssnat färdigt på. Rent statistiskt bör det vara främmande för flertalet lyssnare.

4 gillningar

Jag är lite rädd för att RT ska komma ifrån det enkla, folkhemsmässiga. Att man diskuterar över huvudet på “Svensson vid Svarven” . Just folkbildningen här är så grundläggande och så otroligt viktig.
Det är klart att vissa trådar kan få sväva iväg med fackuttryck och avancerade frågeställningar, men det är viktigt att Svensson fortfarande känner sig hemma på RT.

Mina favoriter är för övrigt frågor om de emotionella bitarna. Pengar är ju egentligen mest psykologi.

12 gillningar

Kanske är konsten att göra det komplicerade enkelt för alla oavsett om du är nybörjare eller varit på börsen i många år. Stannar man vid ytan utan att våga sig på ordentliga djupdykningar ibland finns det en viss risk att man tappar de mer erfarna följarna.

5 gillningar

Jag tror inte att det ena behöver utesluta det andra. Tror att båda behövs. Men bra att gamla avsnitt uppdateras tex. 99. Jag var själv en gång “nybörjare”. Efter att ha strecklyssnat på alla avsnitten, känner jag i varje fall, att djupdykningar och nya forskarrapporter ger stimulansen för mig att vilja fördjupa mig i investeringar/sparande. Men framförallt när marknaden dalar, att man vet att man har en total ekonomi som funkar. Delvis 4-hinkarna och Lysa.
allt gott!

2 gillningar

Bra trådstart, och i allmänhet håller jag med om det mesta som sägs i tråden.

Personligen så uppskattar jag som mest de avsnitt som håller sig till kärnan - sparande och privatekonomi. De avsnitt och resonemang som hamnat en bit utanför, och exempelvis diskuterat normativt om politik, livsstil eller andra ämnen har ibland blivit mindre intressanta för mig.

3 gillningar

Att leva i minimalism är enligt mig äkta rikedom, jag vill att fler tittar upp ifrån sina mobiltelefoner och slutar att definera framgång i livet i antalet saker man äger och vilket jobb man har.

Att fokusera (ännu) mer på utmana tankesätt hos människor hade varit en trevlig framtida inriktning för RT.

Jag har länge följt Joshua och Ryan:
https://www.theminimalists.com/

De har gett mig en annan typ av rikedom i livet, i kombination med RT lever vi numera ett lyckligare liv i vår familj.

5 gillningar

Jag föredrar helt klart vardagsekonomin om t ex pensionen, livsförsäkring, tjäna pengar på ditt boende osv stället för filosofiskt flum som det senaste avsnittet om ångest. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Jag gillar fakta om ekonomi, hur och vad som påverkar globalt o lokalt, macro/microplan, olika spar-investeringsformer, fonder och tips, jämförelser och strategier, intervjuer med inbjudna gäster, personliga erfarenheter hos investerare, hur tänks det på loftet hos de erfarna, … är inte intresserad av “terapi” eller flum …
… bara fakta, erfarenheter och tips :wink:
Önskar se Hernhag samt Lysa vd snart igen

4 gillningar

Fortsätt med de ”mjuka” avsnitten, också! Det är en viktig del av sitt sparande. Lätt att rusa i konfekten och inte stanna upp och reflektera.

De mest grundläggande bitarna har redan avhandlats och finns ju kvar. För nya lyssnare så finns alltid ”guiden” på intressanta avsnitt i avsnitt ett, som är riktigt bra.

4 gillningar

Jag kan personliga tycka att det skulle finnas utrymme också till mer diskussion om karriär. Hur når man höjder där? Hur jobbar man långsiktigt för att få högre lön, osv. Kanske kan ta in rekryterare och andra experter.

Lönen är trots allt fundamental i privatekonomin.

I övrigt gillar jag makroekonomi och hur diskussion kring hur man bör agera privatekonomiskt med anledning därav.

Ett avsnitt jag gillade var det om Credit Suisse-rapporten nyligen.

4 gillningar

Du kan läsa mer här om resonemang baserat på induktion: Varför är market-cap viktade breda index så viktiga?

2 gillningar

Detta har jag också saknat! Lönen är ju nästan det viktigaste och många verkar helt ovetandes om löneförhandling, inflation, påverkan på pensionen osv.

2 gillningar