Som jag tycker är relevant feedback. Skulle gärna be fler om era åsikter. Jag försöker ju variera mellan mjuka avsnitt, penga-avsnitt, gäst-avsnitt etc. Vad tänker du?
Jag upplever också i mångt och mycket att de “informativa” avsnitten är gjorda. Visst, man kan uppdatera gamla, vilket jag gör från tid till annan. Men jag vet inte riktigt vilket ämne som vi inte tagit upp. Så jag tar gärna feedback där också.
Vad skulle vi kunna göra bättre?
Tack @WarpDriveWealth för feedbacken. Uppskattar det. Det värsta man kan göra mot någon är att sluta ge feedback.
Jag gillar mixen av alltihopa Bra med en blandning, då finns det något för alla. Personligen gillar jag kanske de lite mer nörderiavsnitten lite mer med t.ex portföljteori, upplägg, strategier med mera. Men som sagt, blandningen är det bästa.
De absolut bästa avsnitten är dock de med forumgäster, oavsett temat för avsnitet tycker jag Så kul att få ett ansikte på nicket samt deras story och tankar.
När jag började lyssna tyckte jag nog de “informativa” avsnitten var de mest intressanta, men som du säger, efter ett tag är de “gjorda” även från lyssnarsidan.
Vilket gjort att jag uppskattar de mjukare avsnitten mer nu än i början.
Jag tycker båda har sin plats, de informativa blir intressanta om de innehåller någon ny vinkel, även om huvudämnet är behandlat förut.
Det finns lite mellanting mellan mjuka och hårda och det att gå lite mer kring forskning om lycka, beslutsprocesser och liknande. Kanske kan vara ett mellanting.
Rational Reminder har en del sådant och de är ju extremt “torra” oftast. Dom har haft några riktiga guldavsnitt om forskning kring just kring beslutsprocessen, den påverkar både det rent ekonomiska och det övriga i livet. Finns många intressanta gäster att ta in
När ni har gäster ser jag dock hellre att ni fokuserar på vad de kan, än vem de är. Gästavsnitten är ofta upplagda som “Vi pratar med X”, men jag tycker det borde läggas upp som “Vi pratar om Y (med X)”.
Vetenskapligt/empiriskt perspektiv på bostadsmarknaden.
Liknande vinkling på arbetsmarknad och karriärval.
Berättelser om att byta bana i livet, alltså främst då att jobba i någon form. Det skulle gärna få handla om vägval som är möjliga att kopiera, alltså inte främst att bli biodlare i Andalusien.
Detta skulle alltså inte vara någon ny central inriktning utan mer av krydda. Det vore mycket värt att hitta någon/några intervjupersoner som kunde ge liknande vinkling på bostadsmarknaden som @Skogstomten gällande bilar.
Personligen gillar jag informativa avsnitt som är ca 30 min långa. När avsnitten blir över en timme tenderar både innehållet och jag att tappa fokus. Å andra sidan är det så ni gör det och jag tror på att hålla sig till det som ni som kreatörer själva gillar.
Jag vill gärna ha en breddning och jag slår ett slag för familjejuridik som ligger nära investeringar. Exempel på ämnen (som delvis redan berörts): gåvor, testamente, framtidsfullmakt, samboavtal, äktenskapsförord.
Skulle vara intressant att ha med någon gäst som kan familjejuridik.
Jag uppskattar avsnitt med personer som har en omfattande erfarenhet av något över en längre tid. Minns bland annat två avsnitt som handlar om att hyra ut hus/bostäder som varit väldigt intressanta. Jag är mindre intresserad av att höra avsnitt med personer som är på väg att starta upp något eller har en begränsad faktisk erfarenhet.
Gillar en blandning, åtminstone i teorin. I praktiken lyssnar jag nästan aldrig på de “mjuka” avsnitten. Jag kanske är fel ute och bortser från dem i onödan, men jag har intrycket att de mest handlar om “nu när jag är rik, hur ska jag hantera tomheten i mitt liv”. Jag är inte riktigt där
Det är bra med en mix ja. Men precis som sagts innan tycker jag det blivit mindre och mindre mix. Färre och färre informativa avsnitt. Även gästavsnitten blir mindre informativa och mer personporträtt. Inte för att det är dåligt. Men en trend likväl.
Avsnitt om hur man kan öka sin inkomst är alltid välkomna, tex karriärs planering för outbildade. Olika möjligheter att byta eller accelerera sin karriär.
Företagande. Hur går man till väga när man startar AB. Hur redovisar man inköp av maskiner, förbrukningsmaterial, lön, mm och försäljning av produkter och tjänster.
Ett nörderi avsnitt om elmarknaden, rörligt, fast, timpris, solcells kalkyler, elbilsladdning, mm.
Hur kan man ägna sig åt dyra hobbies till ett överkomligt pris? Golf, segling, motorbåtar, sportbilar, motorcyklar, resor, mm.
Det funkar också med gästavsnitt men någon väldigt inbiten Skogstomten-figur inom nästan vilket område som helst. Tex något av dem ovan.
Om Jan tycker de informativa avsnitten är gjorda så är det inte för att det saknas uppslag, utan för att han inte tycker de verkar genomförbara eller roliga att göra. Vilket är helt ok. Det är hans podd.
Men jag får säga att jag saknar de ljupdykande avsnitten där Jan gjort research på något ämne. Avsnitten brukade va en väldigt lärdomsfull timma. Nu är det mer en trevlig underhållningstimma.
En bra grej vore kanske också att ta in avsnitt som handlar om alternativa placeringsstrategier med personer som verkligen kan något om det. Ett förslag kanske kunde vara en intervju med någon som Utdelningsjägaren (på Facebook) om utdelningsaktier som strategi. Där kan ju kritik mot den strategin få plats också. En öppen diskussion om det helt enkelt.
Sedan kan ni säkert mixa ännu bättre, så att det finns något för både excelryttarna och barfotaflummarna inom samma månad s a s. Då slipper ni nog återkommande gnäll från svårflirtade.
Men att ni gör avsnitt utifrån er egen plats i livet gör dem trovärdiga och inte publikfriande.
Ja detta är intressant. En viktig aspekt med att investera är tex att också göra det skattetekniskt effektivt. Att spara med ISK innebär tex att man inte senare kan beskatta sin portfölj till noll eller väldigt lågt, vilket man kan med AF depå (uppskjuten beskattning).