Göra podcastavsnitten mer effektiva?

Jan har skrivit någongång om att han sitter i flera styrelser och gillar raka rör och feedback, så här kommer lite feedback från mig efter att ha lyssnat på Del 1 och Del 2 av investmentbolagsavsnitten. Jag jobbar själv med flera styrelser och noterade bolag så jag är också van med raka rör. :wink:

Det som slår mig efter att ha lyssnat på dessa avsnitt är:

1. Nivån är väldigt basic. Blir ganska tröttsamt för personer kan jag tänka mig som är intresserade av börsen och varit det i flera år. Absolut inget illa med att hålla en basicnivå, tvärtom många gånger, men att fortfarande på avsnitt 214 inte riktigt veta vad grundläggande saker är blir rätt tröttsamt att lyssna på. Kanon för nybörjare, men här är jag intresserad av vilket mål ni har med podcastavsnitten, är det för bara nybörjare eller intresserade? Detta bidrar ju till att avsnitten blir onödigt långa. För mig (liksom många andra) som har pressade scheman i livet, innebär dessa avsnitten jag lyssnat på ca 3 h…jag upplever att dessa kunde gjorts på 1 h totalt med lätthet.
  2. Det är ganska mkt “smågräl” mellan Jan och Caroline i avsnitten där ni undrar var den ena vill med kommentarerna, hur den andra tänker, utläggningar om vem som har rätt osv. Förstå mig rätt, jag älskar att filosofera om börsen och strategier, men då Caroline inte har så stor kunskap (och inget fel med det! :slight_smile: ) samtidigt som Jan är ganska snäll så blir det rätt tröttsamt att lyssna på för mig som är ganska intresserad av börsen.

Jag är säkert minoritet och många finner avsnitten jättebra säkert. Jag har dock svårt att fortsätta lyssna på avsnitten om de ska vara 1,5h långa med relativt få poänger på denna långa tid. :slight_smile:

Hoppas feedbacken tas emot bra och att man kan vara rak såhär. Skulle vara kul och intressant att höra hur era tankar är med podden och vem ni egentligen riktar er till! :slight_smile:

Allt gott!

33 gillningar

Tänkte faktiskt samma sak.
+1 på ditt inlägg, bra formulerat!

Man kanske skulle kunna ha någon form av “förkunskapskrav”? Det brukar finnas på de flesta kurser för att man ska få rätt nivå på innehållet för sin kunskapsnivå.

1 gillning

Jag håller också med.

För övrigt undrar jag om inte Caroline simulerar okunskap ibland för underhållningsvärdet, men det vet jag förstås inte.

14 gillningar

Det var väl lite det som var tanken med expressavsnitten? Men det spåret slutade någonstans efter 4-5 avsnitt. :rofl:

Men jag håller med, vissa saker repeteras i vartannat avsnitt vilket ibland kan göra avsnitten “onödigt” långa.

2 gillningar

Personligen tycker jag formatet är rätt mysigt och familjärt, känns lite som att komma hem till goda vänner varje gång Jan och Caroline drar introduktionen. Kan hålla med om att vissa avsnitt blir lite väl långa dock (tänker främst på de gånger det tagit ca 20 minuter innan ämnet som ska avhandlas faktiskt kommer igång). Tror det finns risk att det skulle bli för torrt om varje avsnitt bantades till en timme dock, blir då mindre utrymme till reflektion och för lyssnaren att ”landa” i resonemang som är mer invecklade (där Carolines motfrågor eller Jans sidospår ibland skapar utrymme för reflektion och bättre inlärning).

Tillägg: För övrigt upplever jag Patreon-avsnitten som något mer tidseffektiva och på en mer avancerad nivå med fördjupande frågor från medlemmar här på forumet. Kanske kan vara något att spana in?

25 gillningar

Mycket bra synpunkter. Det här är exakt varför jag föredrar att läsa transkriberingen istället då det är lättare att skumma igenom innehållet.

4 gillningar

Skulle bara chippa in att jag följer tråden. :+1:

17 gillningar

Jag tycker stilen/atmosfären är ganska skön och ibland rejält underhållande, men håller med om att det ibland kan kännas rätt repetitivt. Det måste vara en svår balansgång mellan att ta in nytillkomna och addera mycket nytt för de som lyssnat länge.

Kanske en varannan-vecka-grej eller två-spårs-variant, där man ibland lägger sig lite ovanför nybörjarnivån?

5 gillningar

Tycker att det är klockrent med både podd, youtube samt textformat.

Vill jag lägga mycket tid ser jag på youtube, gärna långa mysiga avsnitt, mindre tid då blir det podden i kombo med promenad/annan syssla och vill jag mest se höjdpunkterna så kan jag läsa eller skumma igenom avsnittet på hemsidan.

Mycket uppskattat :+1:

5 gillningar

Jag håller inte med. Jag uppskattar verkligen deras smågräl och okonstlade attityd! Utan detta hade jag nog inte lyssnat vidare år efter år.

Jag tycker absolut inte att ni ska ändra på formatet. Dessutom gör ni ju ett så bra jobb att transkribera och dela upp det så man bara kan hoppa direkt dit man vill om man så vill. Om man har ett tajt schema d.v.s tid är pengar och framgångståget väntar inte på någon etc etc😂 Men för oss andra är jag övertygad om att det uppskattas. Tror (vet!) också det är en minioritet som faktiskt skriver i forumet så lägg inte för stor vikt på vad folk ev. kommer fram till här.

Ps. Jag ser det även som relationsterapi att höra er smågräl. På allvar jag tycker ni är sjukt modiga som lägger ut det så ofiltrerat och pga detta har ni erhållit min respekt.

48 gillningar

Håller helt med! Och ju mer jag tänker på det, ju mer självklart framstår det att för att göra något så torrt (för den oinvigde :wink:) som ekonomi tillgängligt för allmänheten måste det ingjutas lite mänsklig värme i den fyrkantiga, livlösa matematiken som många nog annars förknippar med ekonomi (case in point: när P4 Malmöhus intervjuade Jan)

3 gillningar

Jag tror expressavsnitt är den gyllene medelvägen för oss lyssnare. Jag har förvisso andra saker att göra om dagarna jag också men för mig så har nuvarande nivån varit guld värd. Bokstavligt talat. :laughing:

I en serie likt denna ni gör nu om Investmentbolag så kan jag förstå att andra kanske finner det långtråkigt även om det för mig är väldigt nyttig lyssning från start till mål. Jag hade en universitetsprofessor som mattelärare i 8an och 9an så jag har sett vad för enkla uppgifter kan göra med folk från första parkett. :laughing:

Ska dock sägas att repetition är kunskapens moder. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

Håller delvis med, och då menar jag ibland att nivån är på en låg nivå men jag förstår det fullt ut då den är till för alla. Dock tycker jag argumentet att avsnitten bör kortas ner är dålig pga. då sätter man en press på antingen Jan och Caroline eller på klippningen. Ska de ha hela tiden en press om “Detta har vi inte tid att diskutera eller förklara” så kommer det stjälpa podden mer än göra den bättre. Samma sak vid klippningen, om den som klipper inte tycker en specifik del är viktig kanske jag eller andra gör det. Nej, fortsätt leverera som ni gör!

Jag tycker till och med att Carolines frågor fördjupar ämnet, ibland otroligt mycket då t.o.m. Jan får säga “Jag vet inte” och gå vidare. Så att säga att okunskap gör det sämre tycker jag inte. Ibland reder frågorna ut så mycket mer än vad som var tänkt från början.

Jag hatar argumentet att “Har inte tid att lyssna”. Vadå inte tid att lyssna? Om jag ser ett avsnitt under 1 timma blir jag besviken haha Vad gör det om du lyssnar och inte hinner klart innan nästa avsnitt? Då har du ju bara mer gott kvar. Är ditt argument med korta ner avsnitten för att DU inte har tid och lust att lyssna på något många andra vill höra tolkar jag detta väldigt egocentriskt. Sluta se dig själv som “den viktiga” där RikaTillsammans poddavsnitt är till för att utveckla och lära dig på så kort tid som möjligt. Jag tror de allra flesta gillar avsnitten precis som dom är. Det värsta jag vet är när poddar avslutar sina poddavsnitt med “Nej, nu har vi snart pratat i xxx tid, nu får vi sluta”. GAH! Töm ämnet och sluta där, skit i om det tar 1 eller 3 timmar. Dela upp avsnitten om det blir för långt istället.

10 gillningar

Jag är nöjd med kunskapsnivån, det är inte lätt att tilltala både erfarna och nybörjare samtidigt men jag tycker ni gör ett så bra jobb med det som går att göra.

Däremot kan jag tycka att det blir lite för mycket sidospår ibland, som pågår så länge att tråden tappas och jag hinner glömma vad avsnittet handlade om. Bli gärna lite bättre på att hålla er till ämnet och körschemat.

5 gillningar

Med risk för att säga något riktigt självklart till er som tycker avsnitten är långa: varför speedar ni inte bara upp tempot och kör i 1,5 hastighet? Jag gör det ofta både på youtube, poddar och numera även på Netflix. Funkar utmärkt om man tycker att det är för långa transportsträckor.

12 gillningar

Jag gillar småpratet. Utan det skulle det kännas som föreläsningar. Jag gillar också att nivån varierar från baby-basic till överkurs. Det gör att jag alltid hittar något som passar mig och hjälper mig sätta mig in i andra människors perspektiv.

Kör 1,5x hastighet och ni har passande röster för det. (Har varit uppe och vänt på 2x men tappat det under sommaren :frowning: )

7 gillningar

Har irriterat mig på detta länge, tack Wayne för att du lyfter frågan
Det finns mycket att göra för att få effektivare avsnitt, mycket svammel som kan kapas. Jan har mycket att komma med och en plan för vad han vill få ut men Caroline får avbryta alldeles för mycket vilket leder till långa utsvävningar om saker som redan förklarats massor med gånger. Introt tar ofta 20 minuter utan att tillföra något, skippa det.
Jag har inget emot långa avsnitt, men det får vara lite substans.

2 gillningar

Gillar formatet precis som det är! Alla små sidospår och smågnabb är precis de guldklimpar som gör att man kan dela med sig av avsnitten till icke insatta så att de får känslan “ah, det här var ju rätt kul ändå och inte bara massa tråkig ekonomi”.

Ett snyggt pedagogiskt grepp :ok_hand:

6 gillningar

Nu har jag funderat en stund och vill ändra/komplettera mitt tidigare inlägg.

Jag tycker ert upplägg är bra som det är!
Mycket trevligt med era samtal och Carolines frågor förbättrar innehållet något enormt. Lika ofta som hon tvingar fram en tydlig förklaring av något basic så ställer hon utanför-boxen frågor som verkligen breddar och fördjupar innehållet. Tack @carolinebolmeson :pray:

Det viktigaste är att ni tycker det är tillräckligt roligt/givande att producera alla avsnitt så att ni båda vill och orkar fortsätta.

Så, fokusera på er egen röst, inspiration och vad ni vill säga @janbolmeson och @carolinebolmeson så är jag övertygad om att det blir det bästa för oss alla i längden!

13 gillningar

Tycker det brukar vara en trevligt avslappnade och underhållande dynamik mellan Jan och Caroline. Att avsnitten ligger på 45-90 minuter är helt okej. Att däremot behöva 4 st avsnitt för att sammanfatta ett område som investmentbolag var dock för mycket. Det måste kunna gå att göra mer koncist. Max två avsnitt hade räckt.