Göra podcastavsnitten mer effektiva?

Oj då, inte meningen att det skulle irritera dig så. :wink:
Tyckte jag höll en vänlig ton, men ber om ursäkt ifall det verkade egocentriskt. Jag behöver verkligen inte lyssna på mer avsnitt om det inte passar mig, och jag förstår också helt klart modellen kring basic nivån och långa avsnitt. Vi har alla olika smak. :slight_smile:

Måste bara svara på din mening: " Sluta se dig själv som den viktiga” hur kopplar du detta till mitt inlägg? Tyckte jag ändå var lite onödigt påhopp, man måste kunna lyfta en tanke för diskussion för att se vad andra tycker, utan att anse att jag är viktigare än någon annan? :slight_smile:
Sedan om du inte förstår argumenten kring att man inte har tid att lyssna så får det var väl upp till dig att inte förstå det. Skitbra om du anser det vara lagom långa avsnitt och har tid för det, då passar det ju dig och det är väl skitbra! :slight_smile:
Man kan inte alltid stryka alla medhårs, det är bra att tycka olika och har bra diskussioner.

9 gillningar

Detta håller jag med om. Är något som jag har tänkt en längre tid. Introna känns ofta utdragna och innehållandes lite väl mycket repetition av sådant som ändå kommer om man lyssnar på hela avsnittet. När det är en inspelad intervju så brukar även presentationen av personerna i fråga dras två gånger: en gång i försnacket och en gång när själva intervjun sätter igång. Detta känns rätt redundant.

Håller med. Och oavsett vad så tycker jag att Jan skulle kunna bli lite bättre på att plocka upp frågorna, även de “dumma”, och se de som ett tillfälle att utveckla och förtydliga saker ytterligare. Istället så upplever jag att han ofta blir arg på de riktigt vettiga frågorna och tycker att Caroline är ett filosofiskt geni när hon säger någonting helt bakvänt :upside_down_face:

På en föreläsning som jag var på en gång, med en professor som pratade om evolutionsbilogi, satt i publiken en person som uppenbarligen hade bingo i olika bokstavskombinationer. Gång på gång avbröt hon föreläsaren med helt bisarra frågor. Vad han dock gjorde, istället för att avvisa dem som nonsens, var att tolka hennes frågor extremt välvilligt och använda dem som ett tillfälle att utveckla vissa saker ytterligare. När professorn exempelvis vid ett tillfälle av någon anledning pratade om olika atomer så frågade personen i publiken om det fanns några mänskliga atomer. Han svarade då att människan, likt alla andra livsformer, i grunden är uppbyggda av kolatomer, varför man skulle kunna kalla dessa för en slags mänskliga atomer. Personen i publiken blev nöjd med svaret, konstig stämning undveks och alla blev lite klokare på kuppen.

Nu påstår jag inte alls att Caroline är som personen i publiken vid detta tillfälle, men det finns vissa lärdomar att ta härifrån.

7 gillningar

Jag väljer att lyssna på ungefär två tredjedelar av avsnitten. Jag skippar vissa saker som är ointressanta för mig eller inte värda att lyssna in på. Men jag älskar att Caroline vågar vara (vad jag misstänker är sig själv) med sina frågor. Hon är ingen expert, men finner ibland att hennes frågor är förlösande i podden.

Ibland har inte Han riktigt så bra koll som han vill tro, vilket konstigt nog gör podden bättre om gästen tar den dialogen. Det är då jag tycker podden lyfter och blir utbildande på riktigt.

Mitt enda riktigt stora klagomål är att Jan ibland avbryter gästerna lite för frekvent och verkar bara vilja leverera sin åsikt.

Men jag vill ändå tillstå att jag lyssnar nog på ett tjugotal poddar löpande och få poddar lyssnas på mer frekvent än RT just för att slutresultatet blivit så himla bra. Keep up the good work….

Angående punkt 1 så håller jag inte med. Jag tycker det är bra med nybörjarnivån, även senare in i avsnitten.
När det gäller punkt 2 så håller jag med till fullo. Det är alldeles för mycket kringprat som kan kapas bort.

Jag har dock slutat lyssna/titta på avsnitten och läser transkriberingen istället. Tar ungefär 15 min istället för 90. Kanon! Fortsätt som ni gör i alla formaten är min sammanfattning :slight_smile:

1 gillning

Jag följer RT och några Youtubers med privatekonomi som fokus. Alla har lite olika stil och jag uppskattar dom för det är.

Personligen tycker jag Ben Felix format passar mig bäst. 5-10 minuter. Avhandlar ämnet kort och koncist men ändå med fullgod behållning.

RT läser jag oftast transkriberingen. Då kan jag snabbt komma till godbitarna och dessutom stanna upp, reflektera och läsa igen. Men om jag har lite att göra kan jag se avsnittet istället.

Alla har sin stil och bör göra det som känns bäst för dom.

2 gillningar

Ivan Kryger och Arne Nilsson är ju två fact checks som kunde flikats in på slutet.

Åtminstone kunde introduktionerna effektiviseras. Kom överens om att Caroline inte ställer några frågor de första 5-minutrarna. Låt introduktionen bli en enmans-show.

Min upplevelse är att de flesta avsnitt inleds med att Jan försöker göra en introduktion till ämnet, varpå Caroline snabbt ställer en fråga. Jan svarar “Vi kommer till det”. Jan säger nån mening till, varpå Caroline börjar berätta nåt längre. Jan svarar “Vi sparar det till senare”. Jan fortsätter prata, varpå Caroline ställer en fråga som får Jan ur balans. Osv.

Caroline har en viktig funktion i podden, men det funkar inte under introt. Det märks att Jan blir stressad av att introt drar ut på tiden. Och för lyssnaren blir det oklart vad avsnittet ska handla om.

Mitt förslag är att antingen gör ni introt till en enmans-show eller skippar ni det.

22 gillningar

Bra diskussion! Personligen gillar jag långa avsnitt, och gärna flera avsnitt om samma ämne. Vill ha en chans att lära mig något nytt, och den är större med mer innehåll.

Håller med om att dialogen mellan Jan och Caroline ibland inte flyter så bra. Jag stör mig särskilt på de gånger som någon blir avbruten. Bättre att låta varandra tala till punkt och klippa bort det som blev överflödigt i efterhand. Vill inte lyssna på bråk om vem som ska prata eller vad som ska pratas om, det görs bättre bakom ridån.

Annars supernöjd med pod:en och forumet. Skulle allt vara som det är nu skulle jag också vara nöjd.

Håller med! Ändra inget!!

3 gillningar

Har lyssnat på de flesta avsnitt och det som tyvärr ibland får mig att tröttna och stänga av är just dessa avbrott med frågor som många gånger är på alldeles för basic nivå eller som är irrelevanta där jag känner att låt bara Jan prata till punkt. Vissa gånger kommer Caroline absolut med intressant input eller ifrågasättanden så jag tycker ändå hon fyller en bra funktion i programmet. Dock känns det som att hon behöver läsa på lite inför programmen för att Jan inte ska behöva förklara minsta lilla villet blir tröttsamt i längden…

2 gillningar

En TV producent sa en gång att det finns i grunden finns två typer av program:

1. Få dig att känna dig duktig (trots allt). Biggest Loser, Lyxfällan mfl.

2. Få dig att bli imponerad: 10 000kr frågan.

Tycker att dessa två kategorier representeras på ett finurligt sätt i podden.

Ser en charm i formatet. Ungefär som man lyssnar på musik man gillar eller läser en deckare. Finns en poäng med att inte avslöja mördaren på sidan 1.

3 gillningar

Intressant! Jag skulle säga att dina invändningar är ganska nära det som gör RT-formatet attraktivt :upside_down_face:

1 gillning

Jag tycker om att avsnitten är så långa. Det finns mängder med ekonomipoddar som är ca 30 min, men rikatillsammans räcker hela löprundan samt ger mig tid att fokusera :+1:
För mig som nybörjare är Carolines frågor jättebra då de ger mig en chans att hänga med. Jag har lyssnat på alla avsnitt men behöver den extra loopen och tycker det är jättebra att Caroline gör en avstämning eller ställer de frågor jag också har. Förlåt Jan, men jag kan tvärt om bli irriterad över att Caroline blir avbruten :slightly_smiling_face:

Med detta sagt, tack för en suverän podd!

5 gillningar

Håller med om att det ofta blir lite för mycket överlapp mellan avsnitten när det är flera avsnitt i rad på samma tema, t.ex mycket överlapp mellan avsnitten om PLUS Fonder och även en del nu om investmentbolag där jag t.ex hört definitionen på substansvärde många gånger. Samtidigt gillar jag verkligen podden i sin helhet och det är bra att Jan och Caroline är olika intresserade/insatta. Jag gillar att avsnitten är långa.

1 gillning

Det är nog omöjligt att hålla en nivå som passar alla och repetition är modern till allt lärande. Så jag tycker inte det pratas för mycket. Då jag promenerar 5-10h/vecka så hade gärna varje avsnitt fått vara minst fem timmar :wink:

5 gillningar

Jag har inget emot nuvarande längd på avsnitten. De är rätt lagom för mig. :+1:

Dock tänker jag att när det är gäster med vore det fantastiskt att få höra hela deras svar innan det kommer motargument eller följdresonemang. Tänkte mest på detta när det gällde PLUS-avsnitten. Gästen började säga så många saker som jag väldigt gärna ville höra avslutningen på, men det rann iväg i andra resonemang. De resonemang som avbröt gästen hade jag dock hört förut, så kände verkligen att något tappades bort när gästen inte fick tillföra sin vinkel. I allmänhet ser jag inte detta som någon egentlig issue i RT-avsnitten, det brukar bli bra och dynamiska samtal/diskussioner, men just i PLUS-avsnitten tyckte jag balansen missades. Vid ett tillfälle bad gästen t o m om ursäkt för att han blev avbruten! :sweat_smile:

(Jag är en mästare på att avbryta folk själv i muntliga samtal, så jag kan verkligen sympatisera :slight_smile: )

2 gillningar

Har tittat på dessa avsnitt sedan början och tycker det är ett fantastiskt information i ett helt gratis format dessutom. Har såklart haft några synpunkter längs med vägen som avhandlats i andra trådar (t.ex. kvaliteten på gästernas skype). Allt kan såklart förbättras, men RT håller över lag väldigt hög klass tycker jag.

Några synpunkter kring det som avhandlas i denna tråd:

• Längden på avsnitten är över lag bra. Det finns dock avsnitt som drar ut på saker och ting för mycket, samt att Jan och Caroline hamnar i utsvävningar och sen har svårt att hitta tillbaka till vad avsnittet egentligen skulle handla om.

• Både jag och min fru gillar att Caroline är med, och framför allt de frågor hon ställer. De är ofta helt perfekta, då hon lyckas fånga upp sånt som vi alla har ställt oss men som Jan ofta ser som helt självklart eller inte ens har tänkt på själv.

• Det händer lite för ofta att Caroline frågar en gäst om något, men Jan är blixtsnabb med att själv svara på frågan. Det går ibland att se att gästen skruvar lite på sig när detta händer (senast med PLUS-fondsmannen). Vissa gäster tillåts prata mer än andra, t.ex. Eric, men även där händer det att Jan går in lite för snabbt. Jag är själv så när jag pratar och får hela tiden tänka på att lägga band på mig och låta andra prata till punkt, eller komma in i samtalet.

I övrigt har jag inget mer att tillägga, ser fram emot varje söndag och ett nytt avsnitt.

/H

3 gillningar

Håller med, sluta spoila!

Annars har jag inga invändningar mot eran poddstil, ni är trevliga att lyssna på.

God kväll.

1 gillning

Aj aj aj. Visst hade det varit bra om man slapp lyssna på sådant man redan kan. Vilken tidsvinst!
Det samma kan man säga om ekonomiböcker. Varför förklarar de sånt man redan kan?
Kunde de inte skriva böcker som är mer effektiva?

RikaTillsammans är väl för nybörjare,till medelnivå och kanske avancerade. Att göra avsnitt där man hoppar över nybörjarnivån verkar inte optimalt. Tror huvudsyftet är att så många som möjligt hoppar på tåget. Att folk börjar spara överhuvudtaget.

Älskar när Caroline och Jan kivas och att det blir känslosamt. Att det smusslas med pengar för att köpa hudvårdsprodukter och att det köps extra GME aktier i smyg. Underbart.

15 gillningar

Har inget emot längden på avsnitten, men kan hålla med om att intron kan bli lite lång. De senaste avsnitten kändes lite frustrerande bitvis eftersom det var mycket “men det kommer i nästa avsnitt” och sen när man väl kom till det avsnittet så är första hälften “i de föregående avsnitten pratade vi om…”