Göra podcastavsnitten mer effektiva?

Kan inte Jan lägga till funktionen att vi kan gradera avsnitten i en svårighetsgrad. Om ett avsnitt är väldigt basic eller avancerat kommer ju användarbasen snart ge en rimlig gradering och den mer avancerade lyssnaren/tittaren kan avgöra om det känns intressant eller om det är vettigare att läsa sammanfattningen eller göra något annat.

2 gillningar

Och jag jublade när jag hörde att det skulle bli en låååång följetång om investmentbolag! :laughing::laughing::laughing::laughing:

5 gillningar

Att titta mig tid att titta på första avsnittet på youtube tog mig ganska länge fast jag hört på fikan att den är bra, för var ju så långa avsnitt! Vet också att kan vara ganska svårt att få människor att ta tid för att ta till sig double loop learning (Läsa böcker, forskning, …) max en kvart en youtube tycks vara det som fungerar i dag på företag om man gör en “bokklubb” . Har det kanske varit på tal att göra i tedx still max 18 minuter leverera avsnitt t.ex #99? En bok som jag tyckte var bra hur man skall göra bra kortta talks som får fram the “core message” [TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking | Read | TED](https://TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking)

Det är väldigt lätt att tala över en timme jämfört med 18 minuter !

Jag tycker att allt är väldigt bra som det är, ändra inget, om möjligt gör avsnitten längre och ta er tiden att prata klart om ämnena, känn ingen stress.
Jag är en relativt ny följare av Rika Tillsammans, har varit med sedan april i år, men jag har lyssnat igenom alla avsnitt som finns på Spotify och tycker helt klart att det bästa som hänt podden var när Caroline kom med och började ta lite plats.
Jag uppskattar verkligen kombinationen av er två, jag uppskattar det enorma researcharbete som Jan gör inför avsnitten och jag uppskattar det liv och den värme som Caroline tillför, och framförallt uppskattar jag ert smågnabbande, och att ni är personliga och berättar om er och ert liv.
Visst blir det lite upprepningar ibland, speciellt om man gör som mig och plöjer igenom alla avsnitt på en och en halv månad, men det gör absolut inget, för mycket av det tåls att upprepas, det är ju genom upprepningar man lär sig.
Och ibland seglar ni iväg från den röda tråden i avsnittet och kommer lite långt från ämnet, men det tycker jag inte alls gör något, jag tycker bara att det gör podden mer levande.
Visst förstår jag att det finns dom som är mer pålästa än mig och som då tycker att podden håller en för"låg" nivå, men jag tror ju att det finns väldigt många fler som uppskattar att nivå ibland är väldigt basic. Det blir en väldigt bra blandning när ni både kan ha mycket fördjupande fakta samtidigt som ni tar er tiden att bryta ner det och förenkla.
Det sista jag vill är att ni blir en torr och tråkig podd som bara fokuserar på att leverera korrekt fakta på så kort tid som möjligt bara för att några lyssnar inte har tid att lyssna på avsnitt som är längre än en timma, sådana aktiepoddar finns det redan tillräckligt många av, vi behöver inte en sån till.
Och till slut, ett stort tack till Jan och Caroline, ni förgyller min vecka med eran podd. :slightly_smiling_face:

12 gillningar

Om @carolinebolmeson och @janbolmeson slutar tjafsa, då slutar jag lyssna!

Korta inte ned avsnitten, det värsta jag vet är när man märker att en poddare är stressad för att avsnittet är “för långt”. Vill man ha kort och strikt info så finns det på andra ställen. Vill man ha expertnivå så sök en universitetskurs.

Fortsätt göra tillgängliga, roliga, personliga och tjafsiga poddar! :heart:

8 gillningar

För att gilla raka rör blev du lätt kränkt av att jag tycker ditt inlägg är väldigt ego? Du skriver i princip att “JAG kan redan det mesta ni tar upp. Jag tycker det är för långa avsnitt för personer som MIG som inte riktigt har tid för detta. JAG tycker förklaringarna Jan ger Caroline är onödiga för MIG och MIN tid”

Men jag gav min åsikt om vad jag tycker om poddavsnitten i samma inlägg, om du inte håller med mig om min kritik gällande dig, fine with me.

Fast var det verkligen längden i sig som var invändningen?

Invändningen var väl att avsnitten blev onödigt långa på grund av irrelevanta utläggningar, för lång introduktion, information på för låg nivå, upprepning av innehåll, tjafs mellan värdarna osv. (Nu repeterar jag vad jag läst i tråden).

Tror inte någon hade haft problem med längden om man ansåg allt innehåll var relevant och intressant.

2 gillningar

Jag tycker du håller en onödigt otrevlig ton när trådskaparen skrev ett vad jag uppfattade som ett välformulerat och genomtänkt inlägg.

Användaren delade med sig av feedback/åsikter kring hur denne upplever podden. Självklart kommer hans kommentar utgå från hans egen upplevelse…?

Tycker också TS noterar i sin trådstart att det är hans egen åsikt och att andra kanske inte håller med. Tråden tycks vara full av värdefull feedback som Jan och Caroline kan göra vad de vill med.

Vi får förutsätta att alla kommenterar för att de i huvudsak gillar podden och J&C arbete och vill ge sin feedback på hur den i deras ögon kan göras ännu bättre.

6 gillningar

Några har nog sagt det ovan redan, men “smågrälen” är en av de sakerna som ger podden personlighet. Det är ofta roligt, och det gör det även lättare att djupare förstå de ämnena ni tar upp, eftersom förklaringarna nån måste ge i ett back-and-fourth blir mer nyanserade. Det känns helt enkelt som man får en extra dimension av förståelse jämfört med när nån bara sitter och rabblar upp saker själv utan att få mothugg/frågor, iaf för mig.

1 gillning

Först vill jag säga att det RikaTillsammans har gjort för svenska sparare förtjänar ett bragdguld :medal_sports:

Min sambo och jag tycker det är fantastiskt att podden tar ner de stora frågorna och gör saker enkelt, men ibland går det lite för långt. Exempelvis, i det första avsnittet om investmentbolag hängde Caroline upp sig på vad skillnaden mellan att äga ett företag och att äga aktier i ett företag var. Diskussionen tog lång tid och kanske(?) överskuggade eventuella poänger som Jan ville förmedla.

Jag och sambon var faktiskt nära att stänga av då vi lyssnade i bilen tillsammans. Kändes som en ointressant meta-diskussion som väl ändå 99% av lyssnare måste kunna svaret på?

Sen när vi slog på episod två, så nämnde Caroline i introt att ni i förra avsnittet gått igenom historik om bolagen… då utbrast sambon (som också läst Fridell’s bok) att “det gjorde ni ju inte alls!” och syftade på att delar av tiden istället lagts på – vad vi upplevde som – oväsentligheter.

Jag tror ert nuvarande format är fantastiskt för nykomlingar, men det blir lite märkligt när Jan sitter och diskuterar spjutspetsforskning och Caroline (utger sig för att?) inte veta hur aktier fungerar. Jag tänker att ni kanske borde renodla formatet lite. Kanske splitta ut i två olika poddar, en där Caroline’s frågor får vara vägledande och en där Jan och kanske nån gäst kan gå djupare.

Tack igen till er båda för en fantastiskt resurs, ni är grymma!

4 gillningar

Nu räcker det, bara för man skriver att något inlägg är ego och sen vill han att ja ska förklara VARFÖR jag tycker det och då tycker du jag har en onödigt otrevlig ton.

Skärp er

EDIT
Jag tycker det kommit upp flera bra tips kring hur TS kan lösa sitt problem. Det är just HANS problem och inte poddavsnittens problem, om man ska utgå från majoritetens tyckande.

Det hårdaste, som jag tyvärr får linda in så ingen tar illa upp, är att hitta en annan podd som gör det bättre. Får gärna skriva pm till mig om TS hittar en för det blir svårt.

Öka uppspelsningshastigheten till 1.25 eller 1.5 % och spara tid.

Lyssna när tid finns.

Läs transkriberingen eller inlägget istället för att lyssna på avsnitten och du kan hoppa över precis allt du tycker verkar vara onödigt för just dig.

Har man följt RT podden länge så tror jag man värdesätter Jan och Caroline och deras sätt att göra podden, vilket får mig att tro att TS är “relativt” ny. Det finns poddar jag absolut inte lyssnar på för jag klarar inte av dom som håller i podden. Jag försöker då inte ändra på deras podd utifrån mitt tycke, utan jag går vidare.

Du gör vad du vill med det. Reflektera eller skit i det. Det är upp till dig.

Så för att man gillar en podd/produkt så ska man aldrig framföra någon kritik? Märkligt resonemang. Det är väl de poddar som man gillar och lyssnar på som man just borde vilja se ännu bättre?

Skulle detta göra hans kritik mindre värd menar du? I mina ögon är det väl just nytillkomna som kan ha mest värdefull feedback då redan inbitna förmodligen vant sig vid de förbättringspunkter som tagits upp. Alternativt gillar dem så klart.

7 gillningar

Jag tycker att denna blogg fantastiskt bra och har givit mig väldigt mycket under de tre år jag följt blogg + podd. När det gäller podden så är min feedback:

1. Caroline förbereds/förbereder sig lite mer innan och läser på lite. På så sätt kan hennes input bli lite mer fokuserad.
  2. Jan slutar att försöka avbryta hela tiden när han blir irriterad på Carolines utläggningar. Ta istället några djupa andetag, sitt lugnt på stolen, låt henne prata klart.
5 gillningar

Jag struntar totalt i vad du eller någon annan tycker om mig eller mina inlägg.

Du får gärna försöka ändra på en podd men är personen ny till RT så tror jag, som det verkar för många andra och mig själv, att det kan ta ett tag tills man värdesätter de saker TS kritiserar.

EDIT
Sätter punkt här, svara om du vill men du får inget svar tillbaka. Bidrar inte till något i utvecklingssyfte i mina ögon.

Ja, det är uppenbart. Frågan är om ett diskussionsforum egentligen är rätt plats för dig?

Så kan det vara. Alternativt så misslyckas RT med att fånga upp nya följare/medlemmar på grund av liknande saker som TS beskriver.

Jag tycker det verkar som att många i tråden åtminstone delvis delar TS synpunkter. Kan inte tänka mig att J&C ser tråden som något annat än värdefull feedback.

5 gillningar

Håller inte med alls. Podden heter ju Rika Tillsammans och inte Rika För De Som Redan Kan Allt Om Enonomi. Bra nivå för mig som sysslar med annat än ekonomi om dagarna. Bra familjär stämning. Jag lyssnar på mycket podd och de poddar där man bara radar upp massa fakta utan frågor eller mothugg blir tråkigt direkt.
Vill man att det ska gå fortare går det utmärkt att lyssna på 1.25 eller 1.5 x hastigheten. Problemet löst. Varsågod :innocent:

Tips till Jan: skriv med i texten för varje avsnitt var avsnittets ”kött och potatis” börjar, för de som inte vill höra småpratet i början. Edit: Det fanns ju redan när man skrollade ner, såg jag.

4 gillningar

Jag tyckte själv jag höll en hyfsad trevlig ton och försökte formulera min upplevelse och att andra säkert tycker annorlunda. Kränkt vet jag inte om jag blev, men försökte framföra att dina ordval var lite onödigt bara som svar på mitt inlägg. :slight_smile: Inget mer och blev inte så kränkt av det. Uppskattar diskussioner och att man tycker väldigt annorlunda men viktigt då att man håller en trevlig ton mot varandra. :wink:

Ja helt rätt, ganska ny på forumet! Jag har lyssnat på Jans poddar och läst hans inlägg i ganska många år nu, men inte skrivit på forumet förrän det sista. Jag har dock alltid haft lite uppehåll i poddarna sista året/åren och lyssnar då och då om rubriken verkar intressant, faktiskt pga orsakerna i mitt första inlägg. Absolut är det mina personliga åsikter, och tråkigt om du tar illa upp och blir irriterad av det. Inte min mening med tråden, utan var mest intresserad av vad andra tyckte på forumet.

Nu tycker jag att vi lugnar ner oss lite och andas och förutsätter att andra vill väl med sina inlägg och inte tvärtom så vi håller en trevlig ton. :slight_smile: :wink:

7 gillningar

Kan ha nämnts tidigare men det var fler inlägg än jag orkade läsa :wink:

Jag tror något som skulle tillföra väldigt mycket är timestamps på alla avsnitt. Då kan man hoppa över saker som känns som utsvävningar eller repetition själv. Vet inte hur det fungerar i diverse pod-appar eftersom jag använder YouTube själv och där tycker jag det fungerar ypperligt att kurera lite själv i avsnitten.

Efter att ha bränt igenom 30-40 avsnitt på någon vecka tycker jag att det håller väldigt hög kvalité även om det kan vara lite repetition :slightly_smiling_face:

Det tycker jag med. Jag har inte tålamod att lyssna på hela avsnitt men kunde jag välja delar skulle jag kanske lyssna mer.

Annars tycker jag att nuvarande form borde fungera bra för många som är i början av sin sparkarriär.

1 gillning

Längden på avsnitten tycker jag är perfekta, annars kan man alltid pausa och fortsätta senare. Sitter man mycket i bilen som jag gör så är det bara härligt att lära sig och att höra dom ganbba lite. Blir mer familjärt och äkta. Hade dom inte gjort det så hade det inte varit samma sak.
Sen hoppas jag att det är på riktigt, och inte spelat. Caroline kompletterar Jan på ett fantastisk bra sätt.

3 gillningar