För att hinna lyssna på fler avsnitt så kan en testa att lyssna på exempelvis 1,5 gånger hastigheten - det tycker jag fungerar rätt så bra när en har förkunskaperna. Är det något alldeles nytt ämne så kan man lyssna i normal fart.
Håller med!
Caroline s frågor ger andrum och plockar ner Jan på en bra nivå. Trevligt att lyssna på ser fram emot nya avsnitt utan ändringar.
Själv tycker jag inte avsnitten är för långa eller behöver effektiviseras. Men jag ser avsnitten inte bara som bildning utan även som underhållning. Kanske därför jag inte bryr mig om avsnitten är 5min eller 5 timmar.
Det enda som jag stör mig på ibland är att är @janbolmeson ivrigt avbryter @carolinebolmeson lite för ofta 
Sen måste jag erkänna att jag också delvis lyssnar på podden för att höra dialekten. Den hör jag annars bara när jag är på besök hemma.
Avundas inte @janbolmeson när man läser denna tråden för det är så himla många olika åsikter men om jag faktiskt ska försöka vara hjälpsam så tror jag det visar att det finns utrymme för experimentation. Ni behöver inte utgå från vad folk ha sagt att dom vill ha i denna tråden utan ni kan testa vad ni vill och någon lär uppskatta det.
En möjlighet är att ni skapar specialavsnitt där Jan och/eller Caroline säger att detta är ett experimentavsnitt, låt oss see hur det går. Det är iallafall vad jag tar med mig från denna tråden.
Hej, detta var en oroväckande tråd. Jag vill verkligen inte att ni ska ändra efter dessa önskemålen. Jag tycker många gånger att nivån är hög, har lyssnat på vissa avsnitt flera gånger men får ändå inte alltid grepp om ämnet.
Och tycker det är oerhört charmigt med nischen att mixa ekonomi med relation 
Caroline är poddens Tony Thorén.
I senaste avsnittet om bilar så gick ni pang på rödbetan och skippade hela försnacket innan ni kopplade på gästen. Bra! Gillar att avsnittet var igång på riktigt direkt efter intromelodin.
Hej allihop, total nykomling här! Jag tänkte bara hoppa in och säga att jag gillar både tonen och nivån på avsnitten. Underhållande och lärorikt ![]()
Jag gillar formatet och uppskattar att det inte stressas på för att det ska bli en exakt tid per avsnitt. Carolines inspel/frågor/reflektioner tycker jag bidrar till tydlighet och förhöjer nöjet att lyssna. Det absolut roligaste är när avsnitten är på svengelska med bred skånsk brytning. För mig är inte det viktigaste att effektivisera podden eftersom jag har det som underhållning när jag utför monotona sysslor utan större krav på hjärnaktivitet som blir betydligt skojigare när det pratas indexfonders förträfflighet 
Ny på forumet, Hej Hej!
Tycker om att det inte är superklippta avsnitt utan att genuina och ärliga frågeställningar analyseras och besvaras. Det ger mer kött på benen och ger lyssnaren trygghet i att man följer med i resonemangen på djupet. Själv har jag inga problem med långa avsnitt. Tycker bara det är härligt!
Keep up the good work!
Ljudkvaliteten när gästen är utanför studio kunde lätt förbättras. Köp in en liten bra mikrofon, skicka per post till gästen (med frankerat returkuvert). Låt hen spela in samtalet och drop-boxa ljudfilen tillbaka till @janbolmeson.
Dom är perfekta som dom är, det känns äkta, personligt och genuint. Jag gillar när ni även kommer in på det personliga, som förra frågeavsnittet när ni diskuterade utbildning bland annat.
Har lyssnat på ett par andra ekonomi-poddar för att jämföra och man blir bortskämt med er pod. Tycker många andra antingen ska vara för tidsffektiva så det blir stressigt, eller så läses det innantill så man irriterar sig. Eller så är det stelt och konstlat och forcerat putslustigt.
Nä, er pod är den bästa, på just det sätt den är.
Ett alternativ hade varit att dela in alla avsnitt i 15min-kapitel och publicera ett kapitel varje dag under varje vecka (inte alla på en gång).
Blir som en temavecka varje vecka, men egentligen är det bara ett uppsplittat avsnitt med lite mer kapitelstruktur och kliffhanger att återkomma nästa dag för fortsättning.
Hade kanske blivit lite mer lättsmält, skrämt iväg färre som tycker det blir för tungt/stort med något som tar 1.5h och troligtvis gett fler visningar per vecka och ökade reklamintäkter på Youtube.
Vi jobbar på det, planen är att ha något i styr snart. Problemet är ofta den tekniska kunskapen, tyvärr. Långt ifrån alla har trådlösa lurar, eller har spelat in ljud på datorn.
För min del hade det bara känts krångligt med flera korta avsnitt istället för ett långt.
Det är ju bara att pausa och fortsätta lyssna senare om man inte har tid för ett helt avsnitt.
Jag lyssnar alltid på dubbla hastigheten, då är det bara skönt att slippa fippla med olika avsnitt.
Jamulus med en Raspberry Pi? Då kan ni skicka ett kit med färgkodade kablar och allt intervjuobjekten behöver är ett fysiskt nätverk att koppla in sig på.
Har ett enkelt förslag på förbättring (om ni inte redan gör det):
Ta en fikapaus på 10-15 min efter 50 minuter. Tror det skulle öka kvalitén och effektivitet på hela avsnitten. Har märkt att energinivån på både gäster och intervjuare går ner väsentligt på den andra halvan av avsnitten ![]()
Efter snabb googling så förstår jag det som att det då skulle bli typ ett ljudkort? Eller är jag helt fel på det?
Typ. Som ett ljudkort som kopplar upp sig mot er jamulus-server (superenkelt att konfigurera) så fort det får kontakt med nätet. Då kan ni spela in högupplöst ljud i nästintill realtid.
Eller så bjuder ni bara in gäster till studion igen. Det vore ju det allra trevligaste och enklaste.