Njae, ingen jag lyssnar på bryter upp men rätt många kör runt 30-40 min. Lagom format åt gången.
Ja, varför inte ha först en del med ert Intro, ”vem är du” om den som intervjuas, kanske över en kopp kaffe, i soffan om det går, relaxed, anknyta ämnet till omvärldshändelser typ varför är detta aktuellt nu.
Sen intervjun och kanske då i två delar. Klart att du/ni måste ha tänkt igenom frågorna så det blir någorlunda naturligt med en paus där. Och såklart en cliffhanger mellan
Kanske sista delen med mer nörderi, eftersnack eller frågor/svar typ. Lite så har ni ju jobbat när det blivit väldigt långa avsnitt
Alla delarna behöver ju inte heller vara exakt 30 min vardera utan det kan ju få blir lite som det blir 15-30 min, 30-45 min beroende på
Tror även det är bra för både er och gäst att kunna ta en paus.
Jag tror Jan bevisade att han ogillar korta avsnitt i ”allt för dig som nybörjare” avsnittet.
Tror formatet passar Jan och Caroline, men kärnan handlar nog mer om hur man får ihop lagom långa avsnitt och samtidigt får betalt för de timmar och det arbete som läggs ner.
Jag tycker det låter bra med lite kortare avsnitt. Däremot inte två delar, det blir en störig cliffhanger.
Inget illa emot ert fantastiska arbete @janbolmeson! Men ibland kan ni sväva iväg lite och det kan dra ut på avsnittet. Jag gillar det, oftast. Men man kan tappa den röda tråden. Framförallt om man är nybörjare.
Jag försöker ju sprida ert arbete till nära och kära. Vissa är yngre. Då kan det vara svårt att ta in allt i avsnittet.
Så ett förslag. För de grundläggande avsnitten om sparande och hur man kommer igång. Håll dessa korta och tydliga. De behöver inte vara längre än 30 min.
Sen kan ni ha ”specialavsnitt” där ni dyker in i olika områden.
Nu framgår det inte riktigt i denna tråden eftersom den är utbruten ur en annan diskussion som handlar om att det inte direkt är en lönsam affär.
@janbolmeson kanske du skulle komplettera trådstarten med bakgrunden, att man inte i långa loppet kan hålla på med ett jobb som ger 0-300 kr/timme i täckningsbidrag (vadå typ 150 kr netto?)
Så frågan är lite mer tillspetsat - två delar för att få in mer reklampengar (3 per del så dubblerar reklamintäkt mot idag) - eller en lång del med risken att Jan inte tycker det är lönt att fortsätta en dag och lägger ner.
Jag hade gärna sätt att avsnitten var Max 60 min. Kan tycka att det märks att ni använder er av en klippare som inte kan språket ibland. Mycket sägs flera gånger. Vet dock inte om det finns ekonomi i att öka klippkostnaden och minska längden.
Jag hade nog lyssnat på fler avsnitt om de var under 60 min.
Håller inte alls med om detta, vill jag läsa på ett ämne effektivt för att ta in information så läser jag. Er pod lyssnar jag på som sällskap för att det är trevligt och lär mig samtidigt något. Jag tycker att 30 minuter är för lite, då räcker det bara till en enkel resa till jobbet Jag uppskattar att ni har lite längre avsnitt men det är helt ok om ni väljer att dela upp dem i flera delar för att öka reklamintäkterna så länge som jag som Patreonmedlem slipper det
Jag som älskar att nörda på saker jag tycker är intressant, finner era ordinarie avsnitt precis i min smak!
Sambon vill gärna att “man kommer till saken” i dikussioner och förklaringar. Där tror jag ni skulle fånga en ganska stor målgrupp med riktade avsnitt av kortare karaktär.
Två typer av avsnitt(gärna varje vecka?! Eller varannan vecka) är helt klart ett koncept/upplägg som fångar en bredare massa. Det är i alla fall något jag skulle förespråka och definitivt uppskatta
Hur som helst men gärna så långa avsnitt som möjligt, tycker inte det finns någon övre gräns Tack för bästa podden, bäst är att lyssna på måndag morgon, då kan man alltid se fram emot måndagar