Provprat: experiment med ett kortare format som komplement #korttpodd

Fortsätter diskussionen från Ändra formatet på poddavsnitten något där jag berättade om att jag tänkte prova på med ett kortare format som ett komplement till våra ordinarie avsnitt.

Eftersom temat om livförsäkringar ligger ganska nära i tiden och jag både råkar brinna och kunna ämnet hyfsat tänkte jag att det är ett bra experiment. Således har jag nu skapat en 3-minuters och en 12-minuters sammanfattning av temat. 12-minuteren har jag även lagt som “kortpodd” i podcast-flödet, men det är samma som nedan.

Jag är supernyfiken på att höra vad ni tänker om formatet. Jag vet att vissa av er är trötta på temat, men när man provar något nytt så är det lättare att ta ett känt tema än att göra två okända saker samtidigt. Således, bortse gärna från innehållet utan tänk tema.

Tanken med ovan är att lösa problemen:

• Inte alla pallar lyssna i 1h 15minuter på oss
  • Det är mer “rakt på” och på kärnan utan socialt “sockerkaka & katter”-snack
  • Det öppnar upp möjligheten för många fler typer av innehåll, t.ex. reaktioner, studier och sådant som vi inte får med på de 52 avsnitt vi släpper per år.

I det stora hela är ju tanken att göra en hel del av budskapet mer tillgängligt för fler. Vilket också kanske löser ett sekundärproblem med mindre behov av sponsring eftersom fler spelningar ger ju mer reklam.

Det var lite lösa söndagstankar, vad tänker du?

3-minuters variant

12 minuters variant

PS. det stående formatet är valt för att många sociala medier hellre vill ha reel / story-format än ett klassiskt 16:9. Så tanken är att ordinarie avsnitt är 16:9 och dessa kortavsnitt blir 9:16-format.

3 gillningar

Jag har funderat lite på om ett av problemen kanske är att ni använder en editor som inte kan svenska (iirc?). Senaste tillfället tanken slog mig var i Farligast just nu-avsnittet när samma saker i praktiken sägs tre gånger i rad. Först i intron, sedan ”när avsnittet börjat” (enligt dina ord), sedan igen når gästen släpps in (enligt mig när avsnittet faktiskt börjar :grin:).

Jag tänker att med vassare redigering hade man kunnat få bort den typen av problematik.

Jag gillar som bekant de långa avsnitten som format, och tycker inte man som pod behöver hålla sig till vissa längder (jag kollar t ex ibland WAN show där avsnitten är 4 timmar), men att undvika Groundhog Day tror jag är bra.

1 gillning

Mmm… det där är nog snarare en miss av mig. Jag redigerar i avsnitten och missade. Just förra och dagens avsnitt upplever jag som kluriga just på grund av också att vi spelade in om introt.

Upplever dessutom att de erbjudanden jag fått av svenska klippare som gör andra svenska poddar inte riktigt superbra. De flesta gör inte innehållsredigering och när de gör det så kostar det nästan 4000-8000 kr per ljudtimme. Något jag inte upplever mig ha råd med.

Jag tycker intron på 12-minutaren säljer in grejen bättre. Tror de första 10-tal sekundrarna är superviktiga, man kan nog lägga 95% av arbetet på att få till just det :sweat_smile:

1 gillning

Gillade avsnittet!

1 gillning

3 min mer som en teaser. Typ ”hej här är ett ämne ni kanske skulle titta på”. Fokus mer på varför än hur/lösningen. Du kan nog få ner det till 90 sek då.

12 min varianten innehåller en verklig sammanfattning av de viktigaste punkterna. Jag tror att det hade varit bra om du flikade in punktlistor (tex i detta fallet bullets med när man bör tänka på livförsäkring) och kanske annan viktig grafik (tex hur kostnaden för en klassisk livförsäkring utvecklas). Många människor har bättre bildminne än när man lyssnar. Kanske jobbig / svårt att klippa in men en idé :grinning:

Slamkrypare. I 12 minutaren cirka 9:50 in. 90 kr vid 40 år. 600 kr vid 60 år. ”Så den är tre gånger dyrare vid 60 än vid 40” :joy:

1 gillning

PS: såg även kortavsnittet med Captor. Bra sätt att fånga avstickare och avancerade men välavgränsade resonemang som i det fallet. Tyckte det kortavsnittet var kanon

Hoppas du släpper fler sådana och även i pod för de av oss som mest lyssnar och inte tittar

En oombedd feedback :grimacing: som jag hoppas du tar på bästa sätt. Nu när jag reflekterar över det. Du är mycket mer avslappnad när du har en gäst än när du ”bara” pratar till kameran. Jag kan tycka du känns lite redigerad (i brist på bättre ord) när du pratar till kameran. Kanske hitta något trick så du är mer avslappnad (känns mer ”du”) när du kör rakt in i kameran. Sätt upp en bild på en glad välvilligt inställd gäst ovanpå kameran som du pratar till :joy:

I jobbet gör jag en del inspelningar för att kollegor ska kunna lyssna / titta när de vill / behöver informationen och jag brukar låtsas att jag kör det live framför en publik där jag även tänker vilka som sitter i publiken. Gör det lättare för mig att vara lite mindre stel åtminstone :joy: Hatar att prata till bara kamera.

2 gillningar

Tack för feedbacken @JFB. Uppskattar det.

Ja, jag har absolut inte tränat tillräckligt på att köra själv. Det har varit väldigt mycket fokus på allt runt om, bakgrund, längd, ljud etc eftersom jag håller på och skapar förutsättningar på kontoret snarare än att sitta i studion.

Så ska absolut tänka på det, tack än en gång.

3 gillningar

Kör du med teleprompter? Annars finns det billiga som man lägger sin ipad i, men det har även kommit en billig nu från de som gör Streamdeck som som har inbyggt skärm (iirc).

Jag har sett alla möjliga kul usecases för billiga teleprompters, folk gillar t ex att använda dem för videosamtal så att de kan titta de andra i ögonen när de tittar in i kameran. :slight_smile:

Jag tycker det här är ett väldigt kul usecase också :smiley:

Funkar det på en bäbis kanske det funkar på dig? :sweat_smile:

3 gillningar

Snyggt! Det här kände jag inte till. Gillar och har flera av deras produkter, bl.a. lampor och hållare.

1 gillning

Lyssnat nu på både 3-minutersavsnittet och kortpodd nr 3. Jag gillar formatet på båda! Bra med riktigt kort för enstaka grejer, och något längre för “metodik”.

Något jag saknade om livförsäkringar är varför man inte ska ha det. Men när det är så slimmat så kanske det inte får plats?

1 gillning

Jag provar att bara slänga ut en tanke, bästa @janbolmeson utan att vara säker på vad du kommer tycka!

Jag tycker du gör dig så bra i videoformatet. Om du ändå ska göra kortare avsnitt kan en tanke vara att göra detta och samtidigt förstärka din Youtube-närvaro. På med lite clickbait-grafik på Thumbnailen (tex. “3minuter om din livförsäkring”) och använd även grafik (nej, inte powerpoint) i klippet. Jag tror verkligen det skulle kunna fungera. Jag tillhör dem som ibland tittar på era podavsnitt på Youtube, men det är ju en helt annan grej.

Jag tror det skulle fungera jättebra för Mängder av content som ni redan har. Sen behöver du också såklart tycka att det är en rolig och givande utmaning.

2 gillningar

Tack @emilv - nog mest att jag missade det. :woozy_face:

Tack! Jag vet inte riktigt hur man gör, skulle du kunna hjälpa mig med några exempel? :heart: Ping @Oliver.Allemog

Hej!

Jag har letat efter något bra exempel, men uppgiften var svårare än jag tänkt mig. Ville hitta något som jag tyckte var superpedagogiskt, kort och förklarade något komplext på kort tid med hjälp av grafik. Till slut fick jag nöja mig med detta exempel:

Ni skulle ju (tänker bara helt fritt) kunna börja med att koka ner avsnitt 99 eller något annat “nyckelavsnitt” i sina allra viktigaste beståndsdelar.

Det finns så mycket skräp där ute på Youtube och TikTok om till exempel privatekonomi, investeringar, bitcoin osv. Du hade gjort världens en tjänst om du hade kombinerat det moderna formatet med nyttig bröd-och-smör-information om privatekonomi.

1 gillning

Fast, är det inte det som jag gör här:

1 gillning

Hej!

Ska villigt erkänna att jag inte var helt uppdaterad kring er Youtube. Är mångårig följare av er, men har inte hängt med i detta helt. När jag nu ordentligt spanat så ser jag dessutom att ni har lite olika Reels som ni gjort, men där jag tänker att man skulle kunna komma ännu längre med (det grafiska till exempel).

Men för att vara tydlig: det är inget “kritik”, än mindre behöver ni laga något som bevisligen fungerar. Jag har satt i mig hundratals timmar av ert content helt utan Reels, grafik och annat. Finns kanske inget riktigt behov av förändring. Men om vi ska spåna fritt så tänker jag att det kan bli ännu kortare och ännu mer grafiskt.

1 gillning