Forumet är förmodligen nästa nivå på RikaTillsammans i framtiden | Från blogg med forum till forum med blogg

Med risk att detta blir lite meta, men det är något som jag har gått och tänkt på ett tag nu. Jag är inne i min “städa”-period i början av året och för drygt två veckor sedan kom jag till bloggen. Det här är två synnerligen små ändringar i form, men stora ändringar i mindset i alla fall för mig som växt hos mig sedan forumet firade ett år i början av december förra året.

Därför är jag väldigt nyfiken (och lite nervös) kring vad ni tänker… :blush:

Texten före ändringen förra veckan

Texten efter ändringen i förra veckan

Jag har även kastat om ordningen på startsidan till att forumtrådarna kommer före bloggartiklarna, stängt av kommentarer på bloggen för att flytta dem hit till forumet och massor av andra ändringar.

Det liksom ter sig att det är RikaTillsammans-forumet som mer är grejen med RikaTillsammans än vad jag och @carolinebolmeson. Med tanke på t.ex. de senaste avsnitten som detta året alla är baserade på forumet:

Lite “Don’t argue with reality” och lite jobbigt för egot först, men nu när jag har landat i det - jätteskönt och det öppnar sjukt många möjligheter. Hoppas bara att ni också tycker det är en bra idé. :flushed:

En komplettering:

24 gillningar

Hur duktiga ni än är så lockar ju RT till sig väldigt många olika kompetenser och åsikter. En klok insikt är ju att ta till sig det och få hävstång från det. Kudos till att ha landat i att hitta styrka och tillväxt i det.

7 gillningar

Snyggt! :+1:

Bara som ett förslag till utveckling: Har ni övervägt att bjuda in några av bankerna till forumet? Jag tänker att de säkert har ett antal kundtjänstmedarbetare som arbetar i sociala medier och skulle kunna tala för sin bank. Det är inte helt ovanligt med frågor som vi som kunder/konsumenter kan spekulera i utifrån våra tidigare erfarenheter men bankerna vet säkert hur de skulle agera.

Förvisso med risk för att det blir ifrågasättanden om att vara ej objektiv.

2 gillningar

Är lite tveksam till den här förändringen. Det som är så bra med bloggen/avsnitten är ju att ni sammanfattar kunskapen på ett strukturerat sätt. Det är mycket lättare att få med sig information från dem än från forumtrådar, där allt är huller om buller. Forumet är jättebra på många sätt, men många av era besökare skulle nog få ut mer av att hänvisas till listan över gamla blogginlägg/avsnitt.

19 gillningar

Kommer ta ett bra tag innan tummen vant sig vid att ”forum” ligger längst uppnå listan. Så ursäkta för alla förhastade tryck på ”plustjänster” jag förorsakar. :wink:

3 gillningar

Ja det är ett varningens finger värt att lyfta faktiskt! :point_up:

Nog för att du inte sysslar med finansiell rådgivning per se @janbolmeson. Men du tillför ändå ett stort värde för läsare/tittare när du kokar ner spaltmeter av diskussioner till konkreta tips, råd och inspiration :wink:

Diskussionerna i forumet är guld värt för den som vill nörda ner sig, men jag tycker inte att enskilda trådar borde ligga till grund för inspiration för en nykomling mer än som kuriosa. Hur bra och välskrivna inläggen än må vara.

En av anledningarna till att jag kunde ta till mig och respektera informationen när jag först hittade RT som oinsatt nykomling var att informationen hade akademisk verkshöjd och källhänvisningar.

Det är i alla fall så jag fungerar. Att inspirationen grundar sig i ett community hade inte varit ett plus när jag först hittade hit. Även om kompetensen och diskussionerna här på forumet är oerhört kvalitativa!

Det gäller nog att rama in det på rätt sätt om inte annat!

6 gillningar

Hur tänker du kring att eventuellt kategorisera forumet än mer än idag?

1 gillning

Jag håller med dig!

Jag brukar börja med att lyssna på avsnitten och sedan söka mer i forumet. Men det kan lätt bli lite förvirrande för en oinsatt (som jag) och man måste komma in ganska tidigt i en tråd för att få sammanhanget och hänga med i svängarna då diskussionen inte alltid följer en rak väg.

Men även om jag upplever det kan vara lite lurigt att hitta rätt i forumet ibland, så måste jag säga att jag tycker det är superbra! Många bra inlägg och diskussioner och när man ställer en fråga får man kloka synpunkter och svar. Det är toppen!

3 gillningar

Forum trumfar alltid blogg, så länge forumet sköts med varsam hand. Glogg är sååå 00-tal. :wink:
(…eller så var det bara jag som aldrig gick igång på bloggformatet.)

Sedan är tips, råd, poddavsnitt en bra inkörsport tror jag. Jag kom hit via tuben f ö. Det är inte många blogginlägg jag läst.

1 gillning

Håller helt med dig. Forum och alla åsikter är bra, men Jan har för mig stor trovärdighet då jag vet var han kommer ifrån och hans bakgrund. Forumets användare har jag ingen koppling till, vet inte deras eventuella baktankar eller livshändelser.

Helt klart gillar jag Jan och Carolines artiklar mer än huller om buller forumtrådar!

1 gillning

Bara så att jag förstår. :slightly_smiling_face:

Jag har INTE tänkt sluta med artiklar, avsnitt eller sammanfattning av diskussioner i forumet. För jag håller helt med om att forumet är oöversiktligt.

Men jag tänker att listan med avsnitt på bloggen uppdateras en gång i veckan medan listan med senaste inlägg uppdateras typ en gång i timmen.

Jag tänker således inte att det är antingen eller utan snarare ett komplement och att jag skiftar till att det är:

• Blogg med ett forum

till att bli

• Forum med en blogg

Det är mest en stor skillnad i förhållningssätt

10 gillningar

I min värld är det snarare “Ett forum med en podd”. Jag har följt rikatillsammans i några år men har aldrig fattat var ‘blogg’ kommer in i bilden.

Förövrigt tycker jag det blev en bra förändring. Du hänvisar ju till nybörjaravsnittet redan i åttonde meningen på startsidan. Det ska väl folk kunna hitta till.

9 gillningar

Vi stammisar kommer ju att hitta till forumet oavsett, så det handlar kanske lite om vad du vill visa upp för nya besökare. De senaste (mer genomtänkta?) bloggposterna? Eller de senaste forumtrådarna, som beroende på vad som diskuteras just nu kan råka vara väldigt välkomnande (“tips till nybörjare”), rätt annorlunda från budskapet du vill förmedla (“lägg allt i Tesla!”) eller rätt exkluderande (“bästa champagnen” och “har en massa miljoner men är inte glad”).

(Jag uppskattar alla dessa trådar själv - försöker inte klaga på någons trådar!)

4 gillningar

Eller, så här. Många av oss som följt RT ett tag uppfattar nog forumet som sidans “lifeblood”. Men det är helt fel ställe att börja på, och därför blir det lite fel om man lyfter fram det framför bloggen/podden/vloggen.

8 gillningar

Kan bara tala för mig själv. Jag har följt bloggen i kanske 4-5 år. Jag drogs in av artiklarna och frågelådan men idag är det främst forumet och podden. Läser sällan artiklarna även om det formatet lämpar sig bättre när det gäller statistik, siffror etc.

3 gillningar

Jag tycker du gör helt rätt. Har ett lite förslag som kan göra det lite lättare att komma åt sista podden: lägg in länken till senaste avsnittet ovan blocket med forumdiskussioner.

5 gillningar

Från hur jag använder RT låter det helt ok. Jag kom in via podden, efter en tid letade jag mig till Patreon, sen forumet. Har aldrig kollat på bloggen… :grin:

2 gillningar

Taget! Fixat nu på hemsidan, tack för tipset. :+1:

2 gillningar

Under ”Kom igång” och ”Avsnitt” tycker jag att avsnitt 99 borde synas först uppmärkt som nybörjaravsnitt. Nu tycker jag att det är rätt svårt att hitta.

1 gillning

Yes, håller på och gör om hela den delen i detta nu. Det kommer ta några veckor av uppdateringar. Men jag är absolut på väg dit.

Problemet just nu är att avsnitt 238 är bättre än avsnitt 99. :flushed:

2 gillningar