Forumet är förmodligen nästa nivå på RikaTillsammans i framtiden | Från blogg med forum till forum med blogg

Fast det är väl ändå ett ganska förnöjsamt ‘problem’ att ha? Tänker det kunde finnas bra mycket värre. :smiley:

Spännande tycker jag, som alltid är intresserad av mindset-skiften!
Och som nån säger (vem, Howard Marks? Nån annan av dina favoriter?), beslut bedöms utifrån hur välgrundade de var i stunden, inte utifrån utkomsten av dem - vilket också gör att det ju går att experimentera, eller hur?
Jag menar, om detta skulle visa sig göra någon praktisk faktisk försämring… (vilket jag inte har en susning hur det skulle gå till, ärligt talat) så är det ju bara att göra om igen!

Heja heja!

1 gillning

Gillar det :heart::+1:

Jag tänker att utan dig/er så hade ju inte vi varit. Så ditt ego behöver inte ta stryk :grinning:

Tänk som ett företag som går in i en ny fas från att VDn och familjen gjort allt till att det finns anställda som jobbar åt företaget. VD håller i dirigentpinnen men behöver inte göra precis allt själv.

Skillnaden mot den analogin ligger i att vi på forumet inte är anställda med lön, utan gör det frivilligt där vår belöning är att våra kapital växer snabbare och bättre. Sannolikt mer värt! :grinning::+1:

Om jag förstår processen rätt så har du tänkt lite som i bilden? Eller är jag fel på det?

Ber om ursäkt för 5 årings ritningen men så #*^$& svårt att rita med fat fingers på telefon :joy:

10 gillningar

När jag jämför med andra forum som jag besöker så känns det som att RT-forumet
har fler trådar med väldigt lika eller samma ämne. Det gör att RT-forumet är lite rörigt och det är svårt att hitta grejer, även om jag uppskattar forumet sjukt mycket! :grin:

Om forumet ska bli Rikatillsammans kärna så tycker jag att moderatorerna borde bli hårdare med att stänga nya trådar på samma ämne och istället länka vidare till nuvarande tråd. Jag tycker också det vore bra om moderatorerna flyttar trådar så de ligger i rätt kategori (detta kanske något som TS själv kan göra?).

Jag vet inte om det endast är du @janbolmeson som aktivt modererar forumet?
Om så är fallet förstår jag att mina synpunkter inte direkt är högsta prio, men med takt med att forumet växer så borde det i alla fall finnas fler betrodda användare som kan hjälpa till att hålla ordning. Finns det möjlighet i plattformen ge användare behörighet att göra vissa grejer typ flytta trådar till rätt kategori? Jag tänker att det är ett första steg då det är lite mer svart på vitt om trådar hör hemma där de ligger eller inte. Gränsdragningar gällande vad som kan pratas om i ”ditt” vardagsrummet är ju mycket svårare.

5 gillningar

Ett sätt är ju oxå att bygga vanan att söka efter sitt ämne och fortsätta på redan befintlig tråd OCH samtidigt lyfta att det är helt ok att väcka liv i gamla trådar.

3 gillningar

Jag får för mig att åtm vissa trådar stängs automatiskt efter 14 dagar? Såg någon blänkare om det längst ner i en tråd häromdagen.

1 gillning

Jo precis och om man glömmer/är ny på forumet är det ju bra om man får en påminnelse om man råkat skapa ytterligare en tråd på ett ämne och att nästa gång testa att söka innan man skapar en ny tråd☺️

1 gillning

Jag är en nybörjare och jag lär mig otroligt mycket av att lyssna på bloggen,kort sagt den är såååå bra och nyttig för mig.Forumet kollar jag igenom lite sådär det går oftast över min nivå,därför tycker jag bloggen är något att hålla sig till och som jag kan förstå. Tack Jan och Caroline

2 gillningar

Personligen har jag aldrig gillat gränssnittet på förstasidan. Stor bild, jättelång text. Det blir långt att skrolla, speciellt på mobilen som för många är den primära enheten, tills man når listan över avsnitt för att se om något nytt finns.

Jag gillar hur forumdelen ser ut på mobilen. Gör den till startsida.

Byt sedan ut forumbilden mot en karusell med de senaste avsnitten.

taxonomi och ocd är en svår mental ekvation. Känns det rätt i hjärtat och magen så spelar det ingen roll vad huvudet säger.

Det här tänkandet är helt väntat och efterlängtat. På en sån här plats där utveckling och tillväxt sker dagligen är det bara naturligt. Att säga att ni är “bloggare” känns lite 2010.

Jag ser hela rikatillsammans som en podd med ett forum. Forum i bemärkelsen plattform /samlingsplats för frågeforum, artiklar och vlogg, patreon community osv.

Det skulle vara spännande att se en triangel (tänk pensionstriangeln) utifrån användande/tid spenderad/antalet visningar och sen en till triangel bredvid med tid spenderad för @janbolmeson att skapa innehållet.

Jag tror det är dags att våga släppa tanke på att Rikatillsammans är en X med en X för den är mer än det. Alla konsumerar innehållet på det sättet som för dem känns bäst. Jag började med artiklarna (bloggen) och gick sen över till podden när den kom, gick med i patron när det kom och nu hänger jag även i forumet sen det tillkommit. Ett naturligt sätt att konsumera plattformen RikaTillsammans. Ingenstans i mitt konsumtionsflöde känns det som jag läser en blogg.

Hur använder ni plattformen? Vilka delar få ni ut mest av?

Kanske dags för en omröstning Jan (för nyfikenhetens skull) :grinning:

4 gillningar

Jag läser transkriptionen av avsnitten.

Hahahaha… Så rätt, så pinsamt och så naturligt att det blir något annat…

Måste få dela en presentation av mig av Synskadades Riksförbund (hade inget med presentationen att göra).

Pengar, pengar, pengar – hur tar man första steget när man vill få bättre koll på sin ekonomi? Hur ska man tänka på kort och lång sikt och hur ska man göra med sitt sparande? Vi pratar med Jan Bolmesson från forumet Rika tillsammans samt några av våra medlemmar om deras olika strategier för sitt sparande.

För den som vill lyssna på intervjun så är den från 32 minuter och ca 40 sekunder i deras webbspelare.

1 gillning

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Konkret förbättring i forumet - något slags fäst tråd

Häftigt med mentala omställningar oavsett! Omformuleringen känns som att den väl motsvarar hur ni i podden pratat om forumet senaste 6-12 månaderna.
Personligen började jag läsa bloggen initialt men framförallt lyssnat på podden som jag tycker är lättillgängliga och på en bra nivå. Känner inte att jag oftast har så mycket att tillföra på forumet och kanske framförallt inte har tid att hänga där tillräckligt mycket för att hänga med. Grundbulten i RT är ju att man ska kunna starta sparandet och lämna det utan att lägga massa tid på det och det är nog där som RT ändå bidrar mest till flest. Bara du och Caroline fortsätter sammanfatta och hjälpa till att bedöma vad som skrivs om på forumet etc så är jag tacksam. Handlar om att man måste kunna lita på avsändaren och veta hur man ska tolka vad den säger. Hoppas inte allt för flummigt inlägg :slightly_smiling_face:

Jag tänker lite som så här:

En målgrupp är de som vill “få en spark i ändan/komma igång/skapa en sparstrategi”. Dvs de här söker en “one-fix” för att sen slippa bry sig. Då är nog bloggen/tipsen i fokus. De vill ha hjälp att gör en bra “set-up” och sen fokusera på annat i livet.

En ANNAN målgrupp är de som kanske är “intresserade av ett mer kontinuerligt fokus på sin ekonomi”. De som hela tiden vill utveckla, förfina, hålla kolla på, tweka sin ekonom då är kanske forumet OCH de djupare bloggavsnitten mer av intresse. Där kanske Patreon, saminvesteringar, fika-tillsammans blir en slags förlängning på forumet. Det är kanske också här det finns mer energi/insiration (för Jan & Caroline) att hämta från inspel och tankespjärn inom en mängd olika områden.

Sen kan ju den ena målgruppen övergå i den andra över tid oavsett vilken ände/målgrupp man börjar i.

Personligen förstår jag att ditt/ert (Jans & Carolines) intresse utvecklas över tid. I början kanske drivkraften var att sätta sig in i grunderna och få med sig andra på samma resa. Då var nog bloggen ett bra sätt för att “förmedla” det som ni satt er in i eller ville sprida till RT-community.

Nu efter ganska många/år avsnitt förstår jag också önskan att ta det vidare med ett annat/fördjupat fokus inom olika närliggande områden som ploppar upp allt eftersom livet går vidare. Vare sig det är saminvesteringar, pensionsfördjupningar, livsmål/coachning eller så alldagliga funderingar som bilbyten, städhjälp eller var den godaste glassen finns! Då är nog fokus på forumet en mer naturlig arena för den typen av tankar/utveckling eftersom det blir mer en form av dialog än en monolog som bloggen lätt blir. Sen ser jag gärna ett bloggavsnitt framöver med fokus på glass också! :crazy_face:

3 gillningar