För att förtydliga så är första inlägget utbrutet ur en annan tråd, och skrevs apropå att forumet nu lyfts fram tydligare på rikatillsammans.se samt att kommentarerna till inläggen där har inaktiverats med en hänvisning till forumet - det jag skrev var alltså mest att jag ville lyfta en kommande risk snarare än ett nuvarande problem. I sak håller jag med dig i mycket av det du skriver.
Med det sagt hade jag av egoistiska skäl velat slippa en del trådar som görs redan nu, men är inte övertygad om att problemet i nuläget är så stort att det borde åtgärdas.
I just detta forum finns det dock en smart lösning för detta där man kan avfästa tråden för sin egen del, verkar det som. Det finns ju nämligen en fäst tråd men jag ser den endast när Jan redigerat inlägget så att det av naturliga skäl hamnar högt upp igen innan det åter faller nedåt.
Absolut subjektivt, för jag instämmer i att vissa portföljer kan jag få inspiration av, men sällan de som är från en förstagångspostare av typen “Jag har [jättedyr aktiv fond], Avanza Zero, Swedbank ny teknik och ingen buffert, vad ska jag göra?” där svaret allt som oftast är just en hänvisning till lämpligt poddavsnitt och/eller en skriftlig sammanfattning av det. Men det är sällan enkelt att urskilja dessa baserat på rubrik, så det kan kräva att man öppnar tråden först - där hade en fäst tråd kunnat fylla en funktion, typ “Nybörjare? Få feedback på din portfölj här!” (om man på något sätt hittar relativt objektiva kriterier för vad som ska till den tråden och vad som förtjänar en egen tråd. Alternativt om man bara låter tråden finnas utan att stänga trådar med hänvisning till den, istället får de som själva identifierar sig som nybörjare skriva där på eget initiativ istället för att starta egen tråd).
Handlar mycket om balansen mellan behoven för nybörjare respektive de mer regelbundna användarna, där förslaget från @Kent_Hansson tydligast handlar om den senare gruppens perspektiv. RikaTillsammans har ju alltid handlat mycket om nybörjarna, så det är väl osannolikt med någon alltför elitistisk lösning.