Konkret förbättring i forumet - något slags fäst tråd

Något i stil med alla frågor om lysa tar man i den här tråden.
Det skulle även vara bra om de olika portföjerna hade en egen tråd fäst i toppen av forumet.
Några trådar dit nybörjarfrågor kan flyttas/hänvisas till.
Jag tror att många nya skapar en tråd trots att svaret redan finns.
Söker man så finns det massor med trådar så svårt att veta vilken som är relevant och det är lättare att skapa en ny och bli hänvisad rätt.

Det är mycket jobb med att hålla ordning på allt om du gör allt själv.
Det var någon i tråden som du bröt ut den nya tråden ifrån som kom med förslaget att "anställa* fler moderatorer.

1 gillning

Fästa trådar behöver inte stå i motsatsförhållande till enkelhet att ställa frågor, tänker nämligen att det ofta finns olika typer av fästa trådar, typ:

• trådar för frågor där svaren inte bidrar till någon diskussion som övriga användare har någon större användning för (typ “feedback på min portfölj”) där det är låg tröskel för att ställa en fråga
  • informations"trådar" med bara ett inlägg alla uppmanas läsa först, typ regler, “börja med att lyssna på dessa avsnitt” osv (frågan är dock hur många som faktiskt orkar läsa dessa trådar)
  • trådar för ständigt återkommande ämnen/evighetsdiskussioner (typ kryptos vara eller icke vara, räntefonder vs sparkonto… men jag är lite osäker på lämpligheten i denna typ av trådar, blir mer ett sätt att “gömma undan” diskussioner man inte tror kommer leda någonvart, dvs högst subjektivt, och kan annars också leda till en orimlig mängd fästa, kilometerlånga trådar som gör det väldigt svårt att få en uppfattning om konsensus - är det ett faktiskt evighetsämne bör man dessutom inte behöva fästa tråden då den per definition ofta bör ligga högt i listan av senaste inlägg naturligt)

Den första punkten är nog den typ av trådar som kan vara viktigast nu när kommentarer på bloggen stängts och forumet promotas mer. Men obs provpratar mest här, är inte övertygad om vad (om något) som bör göras rent konkret - mycket av det jag skrivits här täcks ju också av underkategorierna…

2 gillningar

Fästa trådar med de fem-tio viktigaste grejerna högst upp känns vettigt.

För att råda bot på flödet av trådar som är uppenbart redan besvarade tänker jag att det borde ställas krav på att man bidragit i forumet med att svara på befintliga inlägg innan man får skapa egna trådar.

Det skulle kunna göras med en regel att man måste ha blivit gillad minst typ tio gånger först. Eller hur många det nu ska vara.

Då måste man bidra med bra svar på befintliga ämnen så man får ihop sina likes och visar ett seriöst engagemang innan man kan skapa egna trådar, misstänker att det skulle minska flödet av nya trådar som redan finns besvarade i forumet om man bara söker…

Handen på hjärtat, har vi verkligen jätteproblem med nyanlända som bombar forumet med simpla frågor? Visst dyker frågorna upp titt som tätt, men jag skulle inte klassa det som nåt större problem.

Och handen på hjärtat igen, vem läser välkomstmeddelanden eller “Läs det här först”-trådar? Inte jag i alla fall.

Vad är problemet med nyanlända som ställer samma simpla frågor om och om igen? Jo, för mig är det att deras trådar tar upp skärmyta när jag öppnar forumet. Jag behöver ju inte lägga energi på att besvara dom om jag inte vill.

Vad händer om vi fäster ett antal trådar högst upp? Jo, de tar upp skärmyta. Men de tar upp skärmyta konstant istället för bara då och då, vilket jag ser som ännu värre. Dessutom kommer många nyanlända ändå skapa egna trådar eftersom de inte har läst reglerna. Det kräver moderatorer som omedelbart flyttar inlägget till den fasta tråden och raderar den illegala tråden så att den inte tar upp plats i flödet. Det blir lätt lite bryskt mottagande av nyanlända.

Jag förstår tanken med fästa trådar för vanliga ämnen men jag är skeptisk till att det funkar i verkligheten. Jag sympatiserar även med tanken att söka efter gamla trådar och ställa sin fråga i dom, men enlig min erfarenhet sänker det sannolikheten att få svar.

Säg att jag söker upp en gammal tråd och väljer att ställa min fråga i den. Antag att mitt inlägg blir nr 100 i den tråden. Min erfarenhet är att andra forumbesökare har en tendens att missa min fråga. Antingen besvarar de frågan från inlägg nr 1 eller spinner de vidare på nån diskussion från inlägg nr 67. Sen har tåget gått. Så fort det har dykt upp ett inlägg efter min fråga som inte relaterar till min fråga så har min fråga spolats iväg i flödet.

Samma problem uppstår om vi fäster trådar där vissa nybörjarfrågor ska behandlas. Men här har vi även problemet med att det förmodligen kommer vara flera nyanlända som vill ha sina frågor besvarade samtidigt. Detta ökar ytterligare risken för att frågorna spolas iväg i flödet av inlägg och blir obesvarade.

12 gillningar

Håller helt med @Bjornen. Jag tycker inte vi har ett problem med antal nya trådar. Och om de alltid är fästa kommer de ta sjukt mycket plats, speciellt på små mobilskärmar.

Är inte det lite subjektivt? Jag tycker t.ex. alla dessa trådar är jätteintressanta, och får ofta inspiration för min egen portfölj.

Men seriöst, hur lätt är det att bli gillad 10 ggr för en ny person som inte ens vet skillnaden mellan aktie och fond? Det här låter snarare som det kommer skrämma iväg 90% av alla potentiella nya användare.

Jag tycker personligen att det inte finns ett “rätt” svar på mer eller mindre alla trådar här. Sure, första svaret kanske är en länk till ett rikatillsammans-avsnitt, men tråden brukar sen leva fritt och få nya givande svar från olika användare varje gång. Tillåter man bara 1 “rätt” svar i en fäst tråd så dödar man bara kreativiteten från alla andra som vill ge sin åsikt till frågan.

5 gillningar

För att förtydliga så är första inlägget utbrutet ur en annan tråd, och skrevs apropå att forumet nu lyfts fram tydligare på rikatillsammans.se samt att kommentarerna till inläggen där har inaktiverats med en hänvisning till forumet - det jag skrev var alltså mest att jag ville lyfta en kommande risk snarare än ett nuvarande problem. I sak håller jag med dig i mycket av det du skriver.

Med det sagt hade jag av egoistiska skäl velat slippa en del trådar som görs redan nu, men är inte övertygad om att problemet i nuläget är så stort att det borde åtgärdas.

I just detta forum finns det dock en smart lösning för detta där man kan avfästa tråden för sin egen del, verkar det som. Det finns ju nämligen en fäst tråd men jag ser den endast när Jan redigerat inlägget så att det av naturliga skäl hamnar högt upp igen innan det åter faller nedåt.

Absolut subjektivt, för jag instämmer i att vissa portföljer kan jag få inspiration av, men sällan de som är från en förstagångspostare av typen “Jag har [jättedyr aktiv fond], Avanza Zero, Swedbank ny teknik och ingen buffert, vad ska jag göra?” där svaret allt som oftast är just en hänvisning till lämpligt poddavsnitt och/eller en skriftlig sammanfattning av det. Men det är sällan enkelt att urskilja dessa baserat på rubrik, så det kan kräva att man öppnar tråden först - där hade en fäst tråd kunnat fylla en funktion, typ “Nybörjare? Få feedback på din portfölj här!” (om man på något sätt hittar relativt objektiva kriterier för vad som ska till den tråden och vad som förtjänar en egen tråd. Alternativt om man bara låter tråden finnas utan att stänga trådar med hänvisning till den, istället får de som själva identifierar sig som nybörjare skriva där på eget initiativ istället för att starta egen tråd).

Handlar mycket om balansen mellan behoven för nybörjare respektive de mer regelbundna användarna, där förslaget från @Kent_Hansson tydligast handlar om den senare gruppens perspektiv. RikaTillsammans har ju alltid handlat mycket om nybörjarna, så det är väl osannolikt med någon alltför elitistisk lösning.

1 gillning

Jag tänkte inte på det så då jag skrev mitt inlägg, men du har kanske en viss poäng där.

Men, om vi spekulerar lite i att det blir massor av “enkla” trådar som lätt hade besvarats med en enkel forumsökning, är det inte risk att många regelbundna användare tröttnar och forumet går miste om en massa erfarenhet och engagemang?

Jag menade inte att det fanns ett rätt svar utan att råden ofta är detsamma. Kolla på basportföljen, skapa konto hos Lysa mm.
Jag är själv ingen expert på området utan jag läser här för att förhoppningsvis lära mig något.

Mer tråkigt med fästa trådar man alltid ser, än trådar med lite olika nybörjarfrågor som man ser då och då.

Kan inte roboten som hjälper en när man skapat nytt konto ge lite trådtips/FAQs i sin kurs? Vi har dessutom deluxe-inlägg här (blogg/pod-avsnitten), oftast är det ju dit man vill hänvisa.

2 gillningar

Jag håller med dom som talar för att inte kväva frågor. Hellre en fråga till på samma ämne än att någon inte köper sin indexfond eller startar ett konto på tex lysa/opti.
Det finns ett egenvärde i att klara av med forumdebuten. Det är i sig en framgång.
OM det ändåansrs vara ett problem så skulle man kunna tänka sig en startsida direkt efter registrering med lite starttrådar att öppna innan man kan komma åt resterande delar av forumet, men i nuläget känner jag att ett levande forum med högt i tak och respekt för varandra är viktigast.

1 gillning

Två spår utkristalliseras här tycker jag mig ana:
Hur göra forumet lättillgänglig och icke-överväldigande för nykomlingar så de känner sig välkomna och intresserade av att ta del.

Hur behålla intresse och engagemang för gamla-i-game:t användare så att de oxå känner ett fortsatt värde OCH gärna vill hjälpa nykomlingar. (Det sistnämnda ser jag dagligen här!)

Att använda boten att inte enkom köra ’Discourse-tips och tricks’ utan oxå lite RT-tips och tricks är kanske en god idé att bygga lite på spår ett? Utan att det kostar på för spår två?

1 gillning

När man läser inläggen i tråden tycker jag inte att man kan utläsa att det är några större bekymmer. Än så länge…
Förändring kan vara positivt, men man bör vara försiktig med att ändra upplägg på något som faktiskt fungerar.
Det är åtminstone min uppfattning att det är lååångt kvar till motsatsen.
Hur var det nu med “tillräckligt bra”? :thinking:

1 gillning

Jag vet inte vad som har hänt men jag kan inte läsa större trådar längre på en av mina telefoner med äldre IOS

Jag har samma problem på min Iphone 6. Men på min Ipad funkar det fortfarande.

1 gillning

Det jag saknar för egen del vore en funktion för personliga favorittrådar.

Tänker att det kanske kan läggas in i följer menyns alternativ under varje tråd, så att antingen ens favvisar hamnar överst i flödet eller kan väljas lite som kategorierna görs idag.

Många trådar är lite odödliga, med många bra tips, som jag gärna läser om. Men ibland hamnar de onödigt långt ner bland trådarna.

1 gillning

Det enkla alternativet vore att ha en post som heter ”Innan du postar en ny fråga - läs detta”.
Här skulle det finnas länkar till vanliga frågor och svar samt en uppmaning att söka efter befintliga trådar innan man postar en ny.

1 gillning

Går det att ta bort sitt konto?

Har lämnat ett annat discourse-forum genom att be Admin ta bort mitt konto. Så det går.

Okej tack för ditt svar. Är det någon som vet om det finns en funktion för det?

Kan tillägga att jag landade i att kontakta Admin efter att ha duck-duck-go:at och funnit någon FAQ om/hos discourse som sa ’kontakta Admin är enda sättet att radera ditt konto. Du kan avaktivera ditt konto själv dock.’ typ.

Avaktivering gör man via profil-sidan.