Tydligare regler och moderering samt ett önskemål om din hjälp

Först och främst tack för att du hänger i forumet, läser det här och ett extra stort tack till dig som ställer frågor, svarar och hjälper andra. Målet med forumet har alltid varit att hjälpas åt att bli rika tillsammans.

Att forumet är en uppskattad plats märks, det är inte ovanligt att vi har mellan 500 - 1000 kommentar och ett 20 tal trådstarter per dag och många nya användare. Det kommer dock med sin egen växtvärk. Något vi är många som har upplevt på senare tid.

Trådar har spårat ur, vissa diskussioner har tappat kvalitet, en del användare har lämnat och de med faktisk sakkunskap i frågor dränks i tyckande m.m. Min önskan har länge varit att RikaTillsammans kan bli något större än mig och Caroline. Jag tycker att vi är på god väg på resan från att ha varit en blogg med en frågespalt, till en blogg med ett forum till att numer vara i skiftet till en community med en blogg.

För att vi även i framtiden ska kunna vara en community där man bland annat kan:

• ställa frågor och få svar oavsett nivå
  • ha värdiga diskussioner och få inspel som man kanske inte hade fått annars
  • få tillgång till expertkunskap från privatpersoner och sakkunniga
  • träffa likasinnade och känna att forumet är något som ger energi

så behöver vi även ta spelreglerna för forumet till nästa nivå. Något jag upplever att det finns ett stöd för hos er i forumet, t.ex. i denna tråd från häromdagen: “Tröttsamt med att trådar spårar ut”.

Samma riktlinjer men sammanfattade i två punkter

Samma riktlinjer och principer som vi har haft tidigare gäller, men man kan sammanfatta det i två regler:

Regel 1) Var positiv, trevlig, hjälpsam, nyfiken, framåtriktad och bidra till att göra forumet till en bättre plats. Eller sagt på ett annat sätt; bete dig inte som en rövhatt.

Regel 2) Moderatorerna bestämmer och agerar i linje med riktlinjerna och reglerna nedan. Tänk dock på att moderatorernas uppgift är att facilitera samtalen, inte vara nätdomare eller poliser.

Vi kommer även arbeta för att bli mycket snabbare med att moderera, dela ut varningar och tysta användare som inte sköter sig och i förlängningen kommer det leda till avstängning.

"Kort utvikning om problemen som ofta är hur-problem än vad-problem

För att mota Olle i grind: det senaste året har 99 av 100 varningar handlat om hur man formulerar sig och inte om vad man skriver. De absolut vanligaste problemen vi har haft på sistone, som sänker kvaliteten på forumet, är: personangrepp , halmgubbe-, gish gallop - eller sea lioning -argumentation. Vi kommer att flagga, varna, tysta och stänga av för detta mycket oftare än vi gjort historiskt.

På samma sätt kommer acceptansen för vissa typer av diskussioner sänkas markant. Det är främst diskussioner som inte bidrar till ett rikare liv emotionellt eller finansiellt. Ett tydligt exempel är politiska diskussioner. Det är inte forumets primära syfte att diskutera politiska frågor, ha skvallertrådar eller motsvarande. Det finns bättre ställen såsom Twitter, Flashback eller Facebook för dessa. Hellre färre och kvalitativa och värdiga diskussioner här.

För tydlighetens skull: det är alltså okej att ha en annan åsikt om t.ex. indexfonder och passiva strategier och argumentera för dessa så länge man inte gör argumentationsfelen ovan och gör det på ett omdömesfullt och värdigt sätt t.ex. i separata trådar, med jag-budskap, tydligt skilja på åsikt och fakta etc. Se riktlinjerna. Det gäller självklart även oss som argumenterar för index.

Det är vårt gemensamma forum, låt oss hjälpas åt

För att detta ska kunna vara en community i längden så behöver vi din hjälp. Du kan hjälpa till på många olika sätt:

Först och främst, se till att forumet är en lite bättre plats när du lämnar än när du loggade på. Det handlar om allt från att lägga ett hjärta, skriva en kommentar, flagga, förbättra en titel, ställa en fråga eller hjälpa oss moderatorer.

Hjälp oss att flagga inlägg och trådar, det är omöjligt för oss att ha koll på 800 inlägg om dagen och definitivt kan vi inte ha koll på dem i samma minut som de skrivs.

När du ser dåligt beteende, svara inte! Det uppmuntrar det dåliga beteendet. Det bästa du kan göra är att flagga inlägget så att jag och moderatorteamet kan hantera det.

Nominera någon som du tycker skulle passa i moderator-teamet (gärna även dig själv). Är du osäker på vad det innebär, hojta till, tanken är inte att agera polis utan att hjälpa till att göra forumet lite bättre och hjälpa människor till ett rikare liv. Sedan har vi kul i teamet också. :slight_smile: Du nominerar enklast genom att skicka ett privat meddelande till oss, sätt: @moderatorer som mottagare.

Än en gång tack för att du läser det här, hänger med oss alla och bidrar till att göra forumet till en bättre plats. :heart::slightly_smiling_face:

Ett extra stort tack till moderator-teamet med @Jacke78, @tankespjarn, @Tomas88 och @Saihtam som gör ett jättejobb i bakgrunden. Även tack till bl.a. @JFB, @jonhi, @Melwa, @angaudlinn, @Anonym med flera som bidragit med input och feedback i denna process. Tack!

Hälsningar,
Jan

PS. Vi har även uppdaterat forumreglerna för att matcha ovan.

53 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Möjlighet att use experter i forumet, markera och lyfta fram dem?

Om jag blir flaggad vill jag kunna se vem eller vilka som har gjort det. Dels för att den som flaggar ska kunna stå för det och dels för att jag ska kunna förstå varför, om det inte är alldeles uppenbart.

Om det redan nu framgår vem som flaggat kan du radera hela mitt inlägg, men jag har inte sett den möjligheten.

2 gillningar

Inte vi som sitter på mjukvaran för Discourse tyvärr. Mig veterligen är det inget som går om man inte är i moderatorteamet som ser det.

1 gillning

Jag nämnde i någon annan tråd: begränsa offtopic så slipper vi de flesta problem som uppstår. Ofta de som skapar problem i offtopictrådar som även förstör i “vanliga” trådar.

2 gillningar

Ja, vi kommer vara tuffare i det. Vill dock inte gå riktigt så långt som att förbjuda off-topic trådar helt (än). Har ändå någon tro om att vi är vuxna människor som klarar av det. Däremot går politiska diskussioner etc går bort direkt.

3 gillningar

Jag gillar din ambition och människotro :slightly_smiling_face:

Min erfarenhet från internet säger motsatsen.

4 gillningar

Haha, ja, vem kunde tro att t.ex. ämnet energi var så infekterat… :roll_eyes::scream::see_no_evil: Så det kommer också gå bort.

Men jag tänker att en tråd som om däck som vi hade igår, det borde kunna fungera eller som när jag fick hjälp med diskmaskinen.

2 gillningar

Bra där @janbolmeson!

Här ser vi tydligt skillnaden mellan dig och mig. Jag hade parafraserat en gammal chef till mig, som ofta hördes brölandes ”this is not a f-cking democracy”. Det löste förvånansvärt många problem. :joy:

9 gillningar

Haha, det har sina fördelar med att peka med hela handen. Jag inser att jag kommer behöva göra det från tid till annan… :roll_eyes::see_no_evil:

4 gillningar

Det här är en viktig regel som tål att uppmärksammas (och följas). Dock är det nog nyttigt för den som har ett dåligt beteende om att bli uppmärksam om det på ett annat sätt. Viktigt också att alla förstår denna regel/rekommendation så att det inte blir diskussioner om utfrysning och mobbning i allmänhet.

8 gillningar

Yes, det tänker jag att vi moderatorer eller jag gör. Sedan kan man alltid skicka ett PM.

2 gillningar

Man måste inte vinna varje diskussion och få sista ordet. När du sagt ditt så låt det vara!

9 gillningar

Detta är oerhört viktigt.

Genom mina många år av forumhäng, främst inom spelsfären, så har jag lärt mig lite hur olika personlighetstyper fungerar på forum och i chattar.

Att skriva ett genomtänkt svar på ett engagerande inlägg som klargör vad man tycker och tänker om ämnet kan ofta räcka. Speciellt när man besvarar en TS som man vet har en trollpersonlighet och som trivs som bäst i konfliktfyllda sammanhang. Att få mothugg efter mothugg med i princip samma kärna, gör att det ofta spårar ur och utbytet blir tomt och meningslöst.

I wow säger vi ”Dont feed the troll!”, att ge ett kort svar och sen lämna ämnet ger ofta en större vinst än att alla inblandade fastnar i en ordbajsspiral som kan pågå i oändlighet. Men i stundens hetta så är det lätt att fastna i en argumentation som inte leder någonstans. Så ibland krävs det lite extra eftertanke när man formulerar sig i text, för jag tror också att ”trollen” i grunden inte mår så bra och söker utlopp för frustration på fel sätt.

10 gillningar

Blir man flaggad och modererad so what, bara att acceptera och gå vidare i livet, och framförallt ha förståelse för att det jag skrev inte passade in i forumets intentioner.

4 gillningar

Notera att vi avslår en hel del flaggningar också. En flagga betyder bara en signal till en moderator - kolla på det här. Egentligen inget mer.

7 gillningar

Jag tycker att flaggningen missbrukas. Den används inte alltid som avsett utan som markering och stämpling. Det är min uppfattning efter en rad flaggningar nyligen, som jag inte upplever som relevanta.

Det gör inget om jag tröttnar men det är värre om andra mer värdefulla skribenter också tröttnar. Men det gör de kanske inte.

3 gillningar

Jag håller med om att flaggning ibland missbrukas. Men ingen större skada skedd än att vi helt enkelt avslår den.

1 gillning

Bra synpunkt. Även att ignorera vissa trådar, eller forumanvändare kan ju göra att man själv bidrar i det dolda till att det inte ska spåra ur.

5 gillningar