Vår diskmaskin har börjat brumma, låter konstigt - vad gör jag? 🤷

Ok, då var vi tydligen här igen och jag behöver er hjälp.

Med tanke på att vi redan haft en lång tråd om diskmaskiner (“Eco program på diskmaskin, varför är de så sjukt långa?”) och ni hjälpte mig med startkondensator till min köksfläkt, så har jag och @carolinebolmeson en fråga om vår diskmaskin (“Miele G 6675 SCVi XXL”) som har börjat brumma.

Så här låter den i början (felaktigt ljud):

Sedan efter ett tag så går den över till normal ljud igen:

Så det känns som det är någon fas där den går över till det.

Någon som har en tanke?:see_no_evil:

Min gissning är nåt skräp i pumpens impeller.

Jag hade en diskmaskin som väsnades på samma sätt i början, men din låter ungefär som en ljuv bris i lövverk i jämförelse :sweat_smile: Min tolkning var att den lät illa när den värmde vattnet i maskinen, kanske något satt löst eller liknande? Den fungerande iaf felfritt i flera år efter det… så pallade aldrig åtgärda.

Tack, men får jag be om en översättning till svenska? :see_no_evil:

2 gillningar

Inser att detta nog låter lite störigt, men bruksanvisningen är rätt bra. Jag har förstås ingen aning om det är något som hamnat i avloppspumpen, men det är absolut värt att kolla och göra rent.

Hoppas det hjälper!

2 gillningar

Jag försökte imponera. I pumpen finns ett skovelhjul som roterar när pumpen är igång. Något ligger kanske i pumphuset och “smattrar” när pumpen går. Ungefär som kartongbiten mot cykelekerna när man var liten. Du saknar inte en tandpetare i plast?

Det är en “wild guess”.

2 gillningar

Min lilla bänkdiskmaskin hade liknande ljud en gång, då hade jag inte vridit om kranen för vatten som ska in i maskinen ordentligt. Så den sög för lite vatten. Kan tänka mig att något kanske sitter i vägen i inloppet, men sen när tanken väl är fylld, så låter den normalt igen.

Har dock aldrig haft en stor diskmaskin, så kan tyvärr inte hjälpa mer än så. Men ett annat tips är att ringa till Mieles service center och spela upp ljudet. De bör kunna veta vad det kan vara för fel.

Kan det vara samma givare som krånglade på köksfläkten :joy::grin::face_with_hand_over_mouth: ? Du brukar lösa allt @janbolmeson ? Egen servicetekniker :grin::person_tipping_hand:

1 gillning

Börja med att rengöra alla filter du kommer åt. Kör den sedan tom en gång, men med diskmaskinrengöring. Oftast är det simpla grejer som att pumpen jobbar mot igensatta filter eller det ligger skit och skramlar eller skapar ojämn gång.

Nu ska jag ner och klappa om min maskin från 1993 så den varar ett tag till. :smiley:

6 gillningar

Den måste vara A+++ då den är ganska välvårdad ? :joy: . Energisnål ? :wink:

2 gillningar

@janbolmeson har på sig hela natten för att rensa det hela! Ingen ska få sova i natt hemma hos Jan . :grin::person_tipping_hand: . Kör i gång med det samma. Vi sköter forumet här ändå :partying_face:

Svårt att säga. Är det under drift? Det låter så. Tycker mig höra armarna splasha runt vatten i maskinen i båda videorna. I så fall tror jag inte det är avloppspumpen (tömmer) utan mer cirkulationspumpen (kör runt vattnet) som har det jobbig. Låter lite som den jobbar hårt för att köra runt vattnet, kan i så fall vara vad som helst som blockerar, både på in och utsidan för vattnet.

• Kolla / töm silen som typ sitter vid kranen för vatten in. Kan vara kloggad, men eftersom den får in vatten vad det låter så är det kanske inte det. Dock vanligt problem vid hårt vatten. Malmö är ju typ kalkvatten. Hittar ibland små stenar bakom våra silarna på kranarna.
  • Rengör silarna i botten på maskinen så där inte är kloggat. Gör det svårt för cirk pumpen att suga in vatten.
  • Rengör sköljarmarna så där inte sitter en massa skit som gör att pumpen måste jobba hårt för att få ut vattnet (se instruktionsbok)
  • Kör tom på högre temperatur med avkalkning

Själva cirkulationspumpen vet jag inte om du kommer åt, utan då är det nog att ringa Miele för service :slight_smile:

3 gillningar

Efter den här manualen i från @JFB kan jag bara säga AMEN :joy: ! Den beskrivningen kunde inte ens Miele klarat skriva bättre själva :person_tipping_hand:

2 gillningar

Det lär hjälpa att den numera går en gång i veckan. Men visst, jag har fixat en del småfel på vägen och går inte på löjliga reklamtrick som “skölj inte”.

1 gillning

Och där var Säsong 2 av DiskaTillsammans äntligen igång :joy:

15 gillningar

Inväntar spin-off TvättaTillsammans där man får lära sig oerhört mycket information om hur man använder sin tvättmaskin på bästa sätt. Mest optimala temperatur, hur mycket spin om man ska torktumla efteråt, bästa tvättmedlet, hur man sorterar tvätten bäst. Riktig potential där!

7 gillningar

Haha… Ja, ni märker att det finns saker jag är bra på och saker jag uppnebarligen inte är så bra på. På riktigt så uppskattar jag er hjälp jättemycket. För jag var på väg att boka in en tekniker, sedan kom jag att tänka på er och startade denna tråden. :heart:

Här ser ni bild från operationen som precis genomfördes…

… och vi är glada att berätta att den fungerar nu. Inga människor, djur eller diskmaskiner skadades under ingreppet. :joy:

Tack för att ni gör mitt liv rikt - både emotionellt och idag med 1600 kr sparade för besöket av en servicetekniker. :see_no_evil_monkey::slightly_smiling_face:

Tack @JFB och @Freden - era instruktioner gjorde susen. Vi hade forumet uppe när vi pillade.

8 gillningar

Jag ska tyvärr erkänna att jag kanske har tvättat en gång de senaste 10 åren… :see_no_evil:

Så det lär inte vara jag som är huvudpersonen i den. Eller, kanske - om det vore en komediserie, typ 40-year old virgin-stuk. :joy:

1 gillning

Nu vet ni var utloppssilen sitter. :rofl::+1:

3 gillningar

… och backventilen och pumpen. Känner att mitt liv börjar bli komplett. :smiley:

6 gillningar