Själv så gjorde jag en CreateTheImpossible-utmaning 2015 där mitt påhitt var att ‘ta mig igenom allt i mitt fysiska och digitala hem’ under 90 dagar OCH blogga om det dagligen… Kom inte riktigt i hamn, och dubblade så jag körde på i 180 dagar, men oavsett vilket så var det SJUKT skönt och OJ vad jag gjorde mig av med saker.
Kanske kan bli en kul tråd som inspirerar andra till att göra något? Jag går ner i källaren och kollar, ska hitta EN grej åtminstone första vändan.
Uuuh vad svårt det var. Irrade runt i ett av “förrådsrummen” i källaren utan att hitta något självklart objekt att döstäda undan. Hittade till slut en gammal PC på en hylla som jag inte ens visste att jag hade. Bar upp och ska tas till elskroten på återvinningsstationen vid tillfälle. Nästa grej kommer att bli lättare hoppas jag.
Nej, det här var en gammal häck som jag vet att jag aldrig kommer att vilja starta upp igen. Tung som attan. Vill man köra gamla operativsystem så kan man ju köra virtualiserat.
Heja dig @Pellepennan - vad glad att du inspirerades av detta!
Kanske blir en av de där ‘vad har du gjort idag’-trådarna, som jag tycker ganska mycket om att följa!
blundar och ser det framför mig…
Heja dig som hittade nått - första steget taget!
Själv sitter jag på ett hotellrum, så har inte direkt något att döstäda undan här (jo, digitalt kan jag ju städa undan hur mycket som helst) men väljer att lägga min energi på att faktiskt skriva just nu - har nästan inte skrivit alls under hela året och nu, äntligen, så börjar det pocka på, på riktigt. Mår så mycket bättre när jag skriver/reflekterar. Så… får ta och döstäda nått i helgen istället helt enkelt!
Jag har typ 5 telefoner i källaren. Köpt på Tradera för en spottstyver för jag har tänkt att bygga om dem till kul enheter för att fjärrstyra saker med via nummerskivan. Några Dialog och en Kobra. Om jag kommer till skott. Så än ska de inte slängas i alla fall…
Stärkt av framgången med första objektet och telefondiskussionen gick jag även in i “telefonrummet” för jag kom på att jag hade en trådlös telefon, alltså basstation och trådlös lur för gammaldags POTS-telefon. Har inte haft fast telefon på många år så den kan jag slänga nu, jag är stark! Orkar inte befatta mig med att försöka sälja den. Lustigt nog hade inte batterierna i luren börjat läcka fast de säkert är minst 20 år gamla.
Vilken bra tråd. Jag är en sådan som har svårt att slänga saker, kan dock sälja.
I samband med senaste flytten fick jag rensa i lådor med grejer som legat i 10 år. Det roliga är att det fanns vissa saker som kommit till användning, men majoriteten slängdes, skänktes eller såldes.
Finns dock fortfarande en hel del kvar.
Det svåraste för mig är att göra mig av med saker som kan komma till användning, men som jag inte använt på flera år. Oftast lågt monetärt värde, men många bäckar små…
Kan någon komma med inspiration hur jag ska tänka där?
Det finns flera bra tips på det i artikeln jag fotograferat av. Förutom diverse trix med “spara en av tre” kan man ju börja träna “släng bort-muskeln” på saker som är enkla att slänga först, vartefter man sen kan våga sig på svårare och svårare. Först “wax on” och “wax off” och längre fram “tranan”…
Det jag gjorde under mitt cleanse4expansion-projekt var i princip att jag skänkte bort även sådant som jag ‘egentligen skulle kunna sälja’. Orkade inte riktigt engagera mig själv i det, och valde då att skänka så att prylarna trots allt skulle komma till användning!
Läste artikeln men känner att jag redan gjort de sakerna, har slängt mycket, så den muskeln borde vara tränad.
Är normalt sett inte velig i mina beslut, men med dessa sakerna blir jag velig på hur jag ska göra med dem. Blir samtidigt irriterad på mig själv, för jag vill egentligen rensa rätt hårt.
jag älskar att rensa och brukar göra det ofta, kanske varannan månad. Försöker slänga, skänka eller sälja men tyvärr är jag lat så sälja blir inte mycket för min del men min sambo är bättre på det. Jag älskar även att ha iordning på saker och ting så det mesta i min dator är snyggt placerat i rätt mapp på rätt hårddisk och har även backup på olika hårddiskar. Nu ska jag bara lyckas skapa backup i moln ifall något inträffar här hemma.
Det jag vill börja strukturera upp är alla mina bilder jag tagit med mobilen senaste åren, där har jag börjat lite lätt men tyvärr tar det mycket tid haha
Shpock får jag kolla in.
Har skänkt många kartonger som jag borde sålt
För att ge ett exempel, öppnad förpackning med fix till badrum. Kommer säkert till användning, men har stått i snart 4 år.
Går inte att sälja/skänka, men tar en del plats.
Ett annat är trassel att polera bilen med, också stått länge. Borde bara vara att hiva… Meen, tänk om jag ska använda det i framtiden, så känns det onödigt att ha slängt det.
Ja, enkelt och billigt att köpa igen. Men det hjälper inte mig tyvärr.
Min vän D tittade mig stint i ögonen och sa Allt du inte rört på ett år åker! när jag sa att jag funderade på att köra en Cleanse4Expansion-omgång till och BÖRJA med pannrummet denna gången (som var enda rummet jag bara kom halvvägs i förra vändan 2015, sen dess har jag tagit pannrummet en gång till men inte så nitiskt som D föreslog (beordrade snarast!).
Jag håller inte med om ett år. Det finns saker man tar en lång paus med men som man vill behålla. Tex en cirkelsåg eller ett par skidor. Jag kan ibland också rota fram en kavaj eller jacka som inte använts på länge och börja använda. Eller böcker jag vill behålla som var flera år sen jag läste sist. För att inte tala om gamla foton.
Men ett bra råd jag fått är att fundera kring om prylen går att ersätta. Böcker kan man ofta ersätta med ny om andan faller på medan foton, gamla skolkataloger och morfars gamla pall inte gör det.