Jag kommer förmodligen att inom några år behöva tömma en stor vilja inför försäljning och vill börja förbereda mig både rent praktiskt och mentalt. Jag vet att det blir ett jättejobb! Hur börjar man!?
Förutsättningarna är att det är mitt barndomshem och vi är flera syskon men bara jag bor nära och jag misstänker att allt kommer att ligga på mig! Stor källare som mest används som förråd och vissa rum nästan fyllda från golv till tak. Även “bodelen” innehåller mycket saker. Något bra tips hur man börjar? Att börja rensa redan nu är tyvärr inget alternativ.
Utifrån att jag utgår ifrån att jag kommer att vara den som får göra allt har jag börjat fundera på alternativen:
Anlita firma som kommer och tömmer och slänger allt.
Ta ledigt från jobbet och göra tömningen själv. Jag antar att jag då kan begära skälig ersättning från dödsboet (om det är ett dödsbo när tömningen ska ske och det känns sannolikt) motsvarande vad det kostar att anlita en firma som gör det.
Göra allt i flera steg, kommer att ta LÅNG tid. Först plocka ut saker att sälja och sedan plocka ut saker att skänka bort. Sedan tömma och slänga. Är det värt att göra så rent ekonomiskt? (Försäljningen av huset kommer då att fördröjas några månader.)
Jan brukar prata om att man ska förvalta sin energi. Jag håller helt med honom och det låter inte som att du drömmer om att rota runt i gamla grejer utan mera vill hitta ett bra och rationellt sätt att hantera det hela på.
Med det i tankarna skulle jag rekommendera att gå runt och plocka ihop de saker som jag vill behålla och se till att syskonen gör detsamma, sedan sälja hela bohaget komplett till auktionsfirma ed. Lej även bort städ och lägg sedan försäljning på mäklare som hjälper till med home-styling.
På det sättet är också risken för konflikter mellan er syskon kring kostnader eller utförande av tjänster minimerad.
Håller med Kent, skulle bjuda in syskonen och åka dit en helg och gå igenom och spara det ni vill behålla tillsammans. Och sedan sälja rensningen till högstbjudande som får tömma och sälja det som går (har tyvärr ingen erfarenhet av firma jag kan tipsa om, men går att begära in kostnadsfri värdering från flera)
anlita ett auktionshus, märk det ni vill spara, låt dem slänga eller sälja resten. Är det en stor gammal villa där man samlat på sig saker sedan årtioenden kan det bli ett övermänskligt jobb att försöka göra det själv.
Vill du tömma helt eller är det mer röja undan inför en försäljning? Om det gäller att rensa undan så rekommenderar jag att ta dit en mäklarfirma som kan peka på vad som är mest prioriterat och vad kunderna behöver kunna se. Du kanske inte behöver ta allt.
Överkurs är att ta dit en stylist, inte för att inreda från grunden men de är duktiga på att se huset med nya ögon och tipsa om var man behöver ta bort eller lägga till en matta och sätta en extra lampa och sånt.
Hur du än gör måste du tyvärr gå igenom allt innan det kastas, gamlingar har en tendens att gömma undan grejer som de sedan själva glömmer bort innan de går bort.
Så personligen hade jag nog bara, när jag ändå var tvungen att gå igenom allt, beställt en container och kastat direkt efter genomgången… när man ändå gått igenom en möbel eller kartong är det ingen större ansträngning att att gå några meter till en container.
Tycker nog inte att det är värt att gå igenom allt! Om jag ska behöva ta ledigt ett par månader för att gå igenom allt måste jag hitta ganska mycket för att det ska löna sig, alltså ekonomiskt.
Stackare. Sjukt jobbigt att behöva ta i andras skit även om det är inom familjen. Har en vän vars partners föräldrar lämnar efter sig tre boenden varav en är en rejäl hälsingegård. Tar ju många månader att reda ut.
Då säger jag samma som de andra, ta undan det ni ev vill behålla och ta sen dit en sån där firma som köper hela dödsbon.
Jäklar, är föräldrarna hoarders? Tänkte mer att det skulle ta en helg eller något i den stilen.
Har själv varit med och hjälpt till att rensa ut dödsbon, man vet aldrig vad som finns gömt… hade inte velat lägga det i händerna på främlingar. Finns andra värden än strikt ekonomiska.
Vi vet ju inget om storleken egentligen, men kan det verkligen ta månader att iaf översiktligt gå igenom allt? Tänker att man inte behöver vara supernoga om ett alternativ du funderar på är att sälja/slänga allt utan att titta på det?
Men jag hade nog gått igenom de ställen där det kan finnas saker som har ett affektionsvärde. Det var ju ändå ett barndomshem så lite koll gissar jag att du har på gömmorna? Sen när det känns bra hade jag anlitat en firma som fick tömma resten.
Nja, hoarders är nog att ta i lite men mycket har de samlat på sig genom åren. Innehållet från ett halvt hus från en tidigare generation är en del av det som finns i källaren.
Andra värden än strikt ekonomiska tror jag att jag har ganska bra koll på men är tveksam om det är värt att gå igenom allt som eventuellt kan ha ett ekonomiskt värde, eller inte, för att sortera ut det.
Jag vet hur lång tid det här tagit att fylla containrar förut och utifrån hur lite det har märkts i huset att det har försvunnit en container med saker så förstår jag hur mycket saker det finns…!
Men samtidigt har andra personer varit med och haft åsikter om vad som kan slängas vid tidigare containerfyllningar och då tar det förstås längre tid än om jag kan bestämma själv!
Bara att bära upp allting från källaren och slänga i en container är många dagars jobb även om man inte alls tittar på och “värderar” varje sak.