Hej!
Vi ärver ett hus värt mellan 6-8 miljoner, mäklare tror vi kan få 7,5 men 6-6,5 är mer troligt i min mening, finns ett attefallshus som inbringar 40000 /år dubbel garage som kan inbringa 3000/månad el mer samt 7000 kvm tomt(ej byggbar) huset kan inbringa 13-16000/ eventuell ställa upp husvagnar som vi kan hyra ut på tomten, ska vi sälja o casha in eller hyra ut?? med mina beräkningar kan vi få in 300000/år, men vi behöver låna 1.7 milj för att lösa lån och skatt, total drift med lån och underhåll 70-90000,
hjälp vad ska vi göra sälja o investera eller bli hyresvärd??
Vill inte bo i huset,
Har eget hus med bunden ränta i 5-6 år till, även bundet elavtal, så har inga planer på att flytta, både jag och min fru arbetar 100%
Tror inte vi får några 7000000 för huset enl. .en mäklare som påstår att marknaden är het nu, tror mer på 6, så vi är 2 syskon som delar på 4-5 miljoner efter skatter och bolån.
Men är 4-5 % avkastning+eventuellt värdeökning på huset något att se som en bra investering ?
eller ska man spela på börsen/fonder m,m .
Finns ju mycket annat roligt man kan göra för pengarna oxå
I och med att ni är 2 om detta så spelar ju ditt syskons ekonomi in i det hela lika mycket som din.
Saker att fundera på:
Vill ditt syskon bo i huset i framtiden?
Behöver ni en klumpsumma pengar just nu?
Har ditt syskon det lika bra ekonomiskt ställt som dig?
Ekonomiskt sett över tid kommer det vara mest gynnsamt att hyra ut det, särskilt nu efter att bostadsmarknaden gått neråt. Dock kommer det ju med en del merjobb. Men sen kan det finnas andra anledningar till att man kanske hellre vill ha loss pengarna nu direkt, eller bara slippa allt huvudbry med att vara hyresvärd, även om det kommer ge en sämre totalavkastning på sikt.
Har du funderat på att dina besparingar plus en husförsäljning kanske gör att ni direkt blir ekonomiskt oberoende?
Säg att du behåller huset och hyr ut:
Inkomster: 300k/år
Utgifter:80k underhåll
Andre utgifter som el etc: 30k
Skatt:50k på uthyrningen vinst
Kvar: ca 150k efter allt
Eller ca 2% ROI på ett hus värt 7 mille, Obs varken räntor eller eget arbete inkluderat
Alternativt investera på börsen och sälj huset:
700k med 10% snitt avkastning per år
-1% högt räknad ISK skatt
693k vinst per år i snitt
Inget eget arbete eller räntor. Svänger dock betydligt mer än husets inkomster. Dock kan man ju hamna i skit med hyresgästerna också (av egen erfarenhet sker det). Huset kan ju gå upp i pris, men då absolut måste vi tillbaka till nollräntornas tid vilket inte känns jätte sannolikt. Snarare går ju dialogen att det var ett historiskt misstag och sker inte det, då minskar hushållens möjligheter att fortsätta trissa upp huspriser det kommande decenniet. Men det är som alltid en gissning, allt kan hända.
Jag har några fastighetsaffärer i baggaget och kan nog säga att värdet på fastigheterna inte följer t.ex börsen speciellt bra. Börsen har varit en bättre placering. Med stor belåning har ändå fastigheter varit bra, tack vare utväxlingen med lånet.
Men vi befinner oss i en annan räntemiljö och det är inte alls säkert att vi kan få samma utväxling framöver.
Hur får du det till 4-5%? Om ni som i ditt exempel drar in 300k per år (lite oklart hur det går till, men om vi bortser från det) och sedan har 70k (lägre delen av din uppskattning) i kostnader för räntor och underhåll så har ni inte 4-5% utan <4% i avkastning.
För mig vore det helt solklart att sälja och investera i aktier.
Gött att det är total majoritet för att sälja, blir enklare att fatta beslut, och brorsan behöver kapital så han kan köpa sig en lägenhet eller hus, detta hus blir för kostsamt för en person.
Nu verkar det som att ni är flera personer involverade - kan vara bra att bolla & lufta ideer sinsemellan. Personligen så hade jag nog sålt & investerat. Känns som lite mindre jobb vs. att aktivt behöva agera hyresvärd.
Att marknaden är “het” låter inte helt korrekt. Beror såklart på objektet också, enligt min uppfattning värderar marknaden läge (som den alltid gjort), men också låg förbrukning (med dagens elpriser) samt även att huset är i gott skick. Tickar du dessa boxar så finns kanske möjlighet att klämma ut lite extra från huset. Dock bara spekulationer från mitt håll…
Men om tankar & intresse finns för att ge sig in i fastighetsbranschen så är detta väl en gyllene möjlighet som dykt upp.
Vänd på situationen. Om du hade pengarna, skulle du ha köpt det här specifika huset för att hyra ut för samma pris som du realistiskt sett kan få? (~6-6,5).
Tror vi kan knö in 5 hyresgäster som kan bo i huset för 5 k /st + hyra ut garaget till några mc knuttar, samt 7000 m2 tomt, som vi ställer upp en 10 - 20 husvagnar, Haha vilken jäkla cirkus de hade varit,