Risken med att hyra ut är underhåll och risken att dyra renoveringar kan uppkomma.
Men dagens marknad innebär att det tar tid att sälja.
Men du kan hyra ut det i väntan på att få det sålt.
Personligen tror jag efterfrågan på hus kommer vara hög framåt och en vändningen kommer om ett par år.
Det kommer inte sjunka mer efter Q2.
Kan du bära huset skulle jag vänta och hyra ut det.
Jag ställer mig i skaran av dom som tycker altenativet sälj…
Förtjänsten blir kanske inte så stor för att låna 1.7 miljoner kostar typ 70.000 kr i ränta bara…
Omaket av att några hyrasgäster inte betalar hyra å kanske förstör någe kan bli kostsamt…
För många saker som kan gå snett… Mycke enklare att sälja då.
Är i motsvarande sits fast med radikalt andra siffror (litet torp, Norrlands inland), dock obelånat.
Jag sålde lägenhet och flyttade dit under knappt ett år medan jag letade radhus.
Landade sen i att jag valde att behålla mitt ärvda hus, och hyr ut det från nu i vår. Får täckning för egen försäkring och fasta kostnader och cirka 5000 netto in per månad. Hyresgästen står för uppvärmning (eget val av ved eller el), och mitt överskott går i huvudsak in på börsen, minus en liten slant som fyller på befintlig buffert för det där planerade och oförutsedda.
Min tanke är att det inte är mindre värt om jag vill sälja om 10-15 år (beroende på om/när jag kan sluta jobba, förhoppningsvis närmare tio år). Och landar jag i att jag vill ha det som bas och bo där när jag inte reser runt och åker skidor (målbild…) när jag slutat jobba, så har huset gett ett fint bidrag till den där ledighetskassan.
Frågan är kanske så enkel och svår som hur ni värderar risken och jobbet med att låna och hyra ut, kontra att ta ut kapitalet och låta det göra sitt på börsen? Och med vilken tidshorisont ni ser på uthyrningen.
Risken är stor att den cirkusen hade slitit ner fastigheten både fysiskt och ryktesmässigt. Riskerar att sänka värdet på fastigheten jämfört med idag. Och blir det en cirkus med dåliga deltagare hade det sänkt värdet på eventuella grannfastigheter också…
Sälj pga att ni är två som ärver. Delat ägande skap kan innebära en risk. Ta med det i beräkningen. Brukar bli en som får ta allt arbete med underhåll. Varmvattenberedaren är trasig. Det måste lösas direkt. Tomten skall underhållas. Ju fler ni hyr ut till desto fler viljor som ni skall hantera. Er egen lånesituation försämras tills ni säljer.
Jag har ett ärvt hus tillsammans med några släktningar. Tyvärr har jag blivit osams med en tidigare god vän pga det. Jag vill modernisera och fräsha upp men han vill mest ha det som det alltid varit. Sen hyr vi ut under privatuthyreslagen vintertid och airbnb under sommaren. Det ger en del slantar men då slipper vi moms och betalar lägre skatt då vi har huset själva nån vecka per år. Ska du hyra ut som du tänkt får du betala moms och full skatt och hyra ut enligt hyreslagen med alla nackdelar med besittningsrätt mm… eller så måste du hyra ut med korttidskontrakt och krångla med att säga upp hyresgäster inom 2 år. Jag skulle rekomendera att sälja för att slippa bli osams med delägare och jiddra med hyresgäster (eller låta de få besittningsrätt). Köp ett riktigt hyreshus istället
Om du vänder på steken.
Hade du någonsin köpt en fastighet för 6 miljoner för att hyra ut? Och speciellt om du ska göra det med ditt syskon. Det blir mycket jobb, speciellt om ni får kräsna hyresgäster.
Att få in 2-2.5 miljoner var på kontot kan man göra mycket roligt med.
Jag hyrde ut mitt hus till en person 60+. Personen hade dåligt ställt, men en pension som skulle räcka för hyran och lite till, och efter referenser, ha träffat personen och de kollar jag kunde göra så kändes det ländå ugnt.
Dock blev personen uppenbarligen väldigt illa däran och dog tragiskt nog någon gång under julhelgen, i huset. Och eftersom ingen saknade personen, så gick det ett okänt antal dagar innan det upptäcktes. Utan att gå in på detaljer, så behövde huset saneras och möbler slängas.
Några medel tycks ingen släkt förvänta sig att finna i dödsboet, och på grund av juridik kring dödsfallsintyg och annat så har släktingar inte ens kunnat komma åt personens åtaganden hos bank/försäkringsbolag och liknande för att undersöka vad som eventuellt finns / använda försäkringar.
Mest synd var det om personen i fråga, och är det nu för släktingar, dessutom långt därifrån, och vi hjälps åt bäst vi kan med det praktiska.
Men ett par lärdomar ändå, från den mer monetära vinkeln,
se till att ta några månaders hyra i deposition, inte bara förskottshyra. Det behöver inte vara så här tragiskt och drastiskt, men för att ha säkrat lite grann iallafall.
se över försäkringsskyddet vid uthyrningar. Jag kollade med mitt försäkringsbolag, Länsförsäkringar, innan, och när det stod klart att ingen skulle kunna agera för dödsboets räkning på ett tag, så drog jag i min försäkring. Samtal till Länsförsäkringar på morgonen, samma kväll var saneringsfirman där och påbörjade jobbet och var klara tre dagar tidigare. Länsförsäkringar rekommenderas kraftfullt!
ta kontaktuppgifter till någon närstående; släkt eller vän. Nu tig det några dagar innan Polisen satte släktingar i kontakt med mig…
kanske självklart, men ha med oförutsedda saker i kalkylen. Se till att ha satt undan till en rejäl städning eller reparation vid misskötsel, eller - som här - sjukdom och värre.
Det jag kom på nu, kanske väcker det en “just ja!” hos nån…