Sälja eller hyra ut hus?

Hej!

Önskar ekonomiskt råd åt min mor. Min pappa gick bort för ett år sedan varefter min mamma blev kvar ensam med huset och endast en inkomst (hon är 55 år). Hon har nu ett hus värderat till 5 miljoner för 1,5 år sedan med lån på 2,5 miljoner. Som räntorna ser ut nu har hon svårt att ha råd att ha kvar huset, varför hennes alternativ för att få ihop ekonomin är att hyra ut eller sälja det. Emotionellt vill hon ha kvar huset, tror med allt som har hänt att det blir för mycket för henne att släppa det nu också. Plus att det kanske känns dumt att sälja på ”botten” (inser att man aldrig vet när botten är)? Om man släpper den emotionella biten, vad tror ni är ekonomiskt ”smartast”, att hyra ut nu för att sälja om några år, eller att sälja direkt?

Tillägg: isåfall tänkte hon hyra ut huset och bo i en hyresrätt hon kan hyra till en mycket billigare peng, isåfall får hon möjlighet att ”testa på” att vara utan huset och det känns kanske lättare för henne att sälja det sen (och kanske ekonomiskt bättre att sälja efter ett par år?).

Beklagar.
Svår fråga hade min mor hamnat i samma läge så hade nog jag försökt flytta “hem” igen o hjälpa till o dela kostnaden medans man bearbeter vad som hänt.
Sen hade jag sakta men säkert hjälpt min mor o leta en ny mindre/billigare bostad men låta henne ta sig den tid hon behöver.

Finns ju massa sätt o lösa detta på men så hade jag gjort.

2 gillningar

Svårt läge just nu. Det blir gissningar. Just nu är inte helt optimalt att sälja på många ställen. Läser med nyfikenhet andras svar…

Min känsla är att det just nu blir mest skambud. Kanske kan bli bättre före eller efter sommaren, men omöjligt att veta.

1 gillning

Tråkigt att höra!
Men jag hade tagit dit några mäklare och bildat en uppfattning om vad huset är värt.
Låter som huset ändå är relativt lättsålt i det prissegmentet?
Räntorna lär knappast minska och huspriserna öka, så sälja är mitt första råd.

2 gillningar

Förstår inte riktigt. Var ska hon bo om inte i huset? Vad ska hon med ett hus till som hon inte har råd att bo i?

Handlar ”hyra ut” i praktiken om att skaffa en inneboende? Det är något jag provat periodvis och uppfattar som rimligt. Det är inte nödvändigt att allting ska vara så himla privat, med egna ingångar etc. Däremot bör det ju finnas hyggligt gott om dörrar och väggar. Man vill kunna stänga om sig. I ett hus med öppen planlösning är jag tveksam till inneboende.

Min utgångspunkt gällande inneboende är alltså en person som man kan sitta och dricka te med på kvällen. Inte så att man måste göra det varje dag men det skulle ändå vara en reell möjlighet.

Tack! Tyvärr har jag barn på förskola så kan inte själv flytta på mig (annan stad), däremot flyttade mamma hem till oss några månader så vi hjälps åt så mycket vi kan, ligger nog mycket i det du säger att hjälpas åt.

1 gillning

Jag var nog lite otydlig. Hon tänkte isåfall själv bo i en hyresrätt under tiden hon hyr ut huset. Hyr hon ut hela huset ett par år får hon ”känna på” hur det är att vara utan det och om det känns okej att sälja :blush:

Tråkigt att höra. Att rådge emotionellt eller vad som passar för er personligen är förstås svårt. Men rent ekonomiskt handlar det nog knappast om att sälja på botten nu, den kan vara år bort. Så om det spelar roll är det antagligen klokare att sälja förr än sen.

3 gillningar

Nu har jag ingen koll på er ekonomiska situation men om ni har möjlighet varför inte hjälpa din mamma ekonomiskt om hon gärna vill bo kvar något år till?

Många här inne som sparar flera 10 tusentals kronor eller har 2 leasingbilar etc. Familjens välbefinnande får ju ändå vara prioriterat.

Alternativt hitta en kompatibel inneboende.

1 gillning

Bra poäng. Tanken att det skulle handla om en tillfällig nedgång är sannolikt helt felaktig. Det kan komma både upp- och nedgångar de närmaste åren utan att det sker någon ”riktig” uppgång. Att vi samtidigt har stor inflation kan också bli förvirrande på sikt.

”Riktiga” nedgångar är normalt en utdragen process under flera år. I den initiala fasen är det många som är ovilliga att sälja och drar tillbaka sina objekt. Några år senare blir man tvungen att sälja och då är priserna mer långsiktigt parkerade på en lägre nivå.

I nu rådande läge är sannolikt husets energiklassning och driftkostnad en viktig parameter när det gäller storleken på värdeminskningen.

2 gillningar

Hej,

Beklagar!

En sak att tänka på är att det ofta inte är jättekul att vara hyresvärd. Hyresgäster förväntar sig en viss standard om de ska betala en rimlig hyra, och så fort ngt går sönder måste det fixas direkt. Dessutom sköts ofta tex trädgård och detaljer på huset inte så väl som man hade skött dem själv. Jag rekommenderar sälj nu om huset riskerar att vara i signifikant sämre skick vid en försäljning om 3-5år.

Jag håller dessutom med om att det inte är säkert att priserna går upp snart igen. En ”pyspunka” där högre räntor och inflation resulterar i stillastående huspriser under lång tid framöver verkar troligt. Därmed kanske bättre att sälja nu och sätta likviden på börsen?

Mvh

F

3 gillningar

Bo kvar i huset och förbered det på försäljning genom att rensa och undersöka om huset har några “dolda” fel samtidigt som ni letar hyresrätt. Det tar tid att rensa i ett hus där man bott under många år för att få plats i en mindre bostad.

Inte säkert att försäljningen går på direkten som läget ser ut nu. Sen ska man även tänka på all tiden det tar för att fixa (beroende på husets skick). Kanske inte blir så många månader man kan ha hyresgäster beroende på hur mycket man måste göra.

2 gillningar

Ingen vet ju vart huspriserna tar vägen.

Det som talar för att sälja:

• hon har redan nu problem med kostnaden för ett hus och det ser ut att bli värre innan det blir bättre.

• inflationen ökar just nu, de minskar tyvärr inte vilket betyder hyfsat hög sannolikhet för ökade räntor framöver, som i sin tur kan skapa ännu högre tryck nedåt i priser. Flera banker har på senare tid ändrat sina projiceringar för ännu mer sänkta huspriser.

• tar arbetslösheten vid, lär det skapa ännu starkare tryck nedåt.

• nollräntornas tid var unik i historien, det är inget man bör planera efter. Dels för priserna, men också ur ens matematik för ens egen månadskostnad. Får dom inte bukt med inflationen så kan huset bli riktigt jobbigt att äga framöver då kostnader att bo där successivt ökar både i ränta men också i form av underhåll/el osv.

• säljer hon nu och får en mindre billig lägenhet, då frigör det ju rejält med kapital för att kunna leva en rätt fin pensionärstid som är ungefär tio plus år bort. Klarar hon inte huset nu, då blir det betydligt svårare vid pension. Bankers är heller inte så sugna att ge lån till folk nära pension och ännu mindre efter pension.

Det som talar för att behålla:

• emotiinellt svårt att sluta bo där
  • huset kan fungera som en hedge mot inflation, men det känns rätt långsökt just nu

Själv: jag hade sålt. Hon hade aldrig skaffat huset om hon stod utan det. Så fråga henne det. Om du hade bott i en mindre lägenhet, hade du köpt huset idag? Om inte, så varför behålla det? Det känns rätt riskfyllt givet hennes ekonomi. Att sälja det sätter henne tvärt om i en magisk situation där hon tom kan gå i tidig pension.

1 gillning

Tack för ett utförligt och bra svar! Och tack alla andra som tagit er tid att svara!

Jag har hyrt ut ett hus. En sak som är värd att tänka på är att de som hyr hus ofta är de som vill ha ett hus men inte har råd - alltså inte säkert att det blir en bra hyresgäst… Sen ligger det en konstant oro där, vad händer om X går sönder, Y börjar läcka eller så…

Fast det är en väldigt fin extrainkomst…

1 gillning