Dubbelboendekostnad efter flytt: hur tänka kring villa som står tom?

Hej alla,

Jag skulle gärna vilja bolla lite tankar kring min boendesituation och höra hur ni hade resonerat.

Jag bor idag i en villa som kostar mig cirka 5–6 tkr per månad i drift, förutsatt att jag håller nere el och övriga kostnader. Från mitten/slutet av februari kommer huset dock att stå tomt, eftersom jag flyttar till en hyresrätt i en annan stad. Flytten görs främst för barnens skull och för att få ett mer fungerande familjeliv när jag har barnen varannan vecka.

Utmaningen är att jag just nu har svårt att sälja huset till ett pris jag känner mig bekväm med. Därför har jag börjat fundera på uthyrning som ett alternativ. Jag uppskattar att jag skulle kunna ta ut en kallhyra på ungefär 8 500–9 000 kr per månad.

Samtidigt finns det ett aber: ett av badrummen är i stort behov av renovering. Vilket jag också har svårt att tro att jag skulle få tillbaka vid en försäljning senare. För att kunna hyra ut huset på ett rimligt och tryggt sätt behöver jag sannolikt ta den kostnaden själv innan uthyrning. Det gör att jag tvekar, är det klokt att lägga pengar på en renovering nu för att möjliggöra uthyrning, eller borde jag acceptera ett trögare marknadsläge och försöka sälja ändå till billigare peng för att slippa dubbla löpande boendekostnader. Jag bör inte ha några problem att leva ens dubbla boendekostnader men självklart sänker det min möjlighet för stående månadssparande och leverne.

Hur hade ni tänkt i en sådan här situation?
– Hyra ut och se huset som ett långsiktigt innehav, trots renoveringskostnaden?
– Vänta med både renovering och uthyrning i hopp om bättre säljläge och stå med dubbla boendekostnader under en period
– Eller finns det något annat perspektiv jag missar, till exempel kring risk, kassaflöde eller alternativkostnad?

Alla inspel, både ekonomiska och praktiska, tas tacksamt emot då jag tidigare aldrig agerat hyresvärd.

Sälj och bli av med huvudvärken. Varför skulle ditt hus vara mer värt säg om 5 år? Säger inte att ditt hus inte kommer att öka i pris men du har inte framfört något argument för varför det skulle göra det

6 gillningar

Haha, du har en bra poäng i det. Just nu ser det ut som att jag med lite tur kan få samma pris som jag köpte huset för 2017. Då var det förmodligen överpris, köpte det innan visning.

Jag ser inte riktigt heller att det kommer att vara mer värt om 5-10år då det är en mindre ort, där bostadspriserna har stått ganska still.

Tack för ditt svar!

2 gillningar

Vad är din förhoppning som får dig att trots fördelarna tveka till försäljning?

Har priserna i området gått upp mer? Har du lagt mkt på renoveringar?

1 gillning

Sälj!

Ett tomt hus blir inte bättre med tiden, utan det kräver också underhåll. Ett par tusenlappar i månaden är inget mot vad det kostar om en värmepanna går sönder och måste fixas…

5 gillningar

Jag skulle väl säga att det skulle vara starten till en passiv inkomst där jag tjänar några tusenlappar varje månad på hyran samt att jag kortsiktigt inte behöver sälja huset med eventuell förlust och gå runt med dubbla boendekostnader själv.

Självklart leder ett fortsatt ägande till underhållskostnader också vilket kanske inte är värt det. Jag är medveten om att jag kommer behöva renovera badrummet, och det är såklart en initial kostnad och jag kanske får ut 50-100tkr mer vid en försäljning om jag renoverar det. Jag har tidigare inte lagt jättemycket på renoveringar. Installerat luft luft pump, nya köksvaror och skåpsluckor, målning, golv, ny altan etc. Det stora som tak, badrum etc är inte hanterar i större utsträckning.

Det låter som att du är rätt inställd på att testa att hyra ut, och det är säkert bättre än att bara låta huset stå. Finns det något “ofarligt” sätt för dig att testa hur hyresmarknaden ser ut där huset ligger, typ annonsera ut det eller prata med någon mellanhand som hyrt ut till företag? Eftersom du själv skriver att huset ligger i en mindre ort så kanske utbudet överstiger efterfrågan och då kanske du skjuter upp beslutet att sälja eftersom du omedvetet går och väntar på att du ska hitta en hyresgäst.