Jag har inte FIRE som mål. Det är underbart att bli FIRE men FIRE får jag inte tänka på.
Som en mamma har jag bara ett mål i många år. Att kunna försörja mitt barn och mig med ett jobb på 50% och ha tid för henne. Jag jobbar 100% nu med lön på 45 tkr. Att jobba 50% ger mig nettolön på 18 tkr på månad vilket är precis summan jag behöver. Vid behov kan jag bli konsult vilket innebär en ganska högre lön. Det finns däremot risk att jag blir stressad jämt då jag behöver lära mig nya saker hela tiden. Med mitt nuvarande jobb vet jag precis jag ska göra, vem jag ska prata med, vad jag ska prata med de… det är skönt att man kan jobba med stängda ögon eller hur man säger. Men det är inte det som jag behöver hjälp.
Jag vill köpa ett hus (budget ca 2,8 mkr). Jag känner att jag behöver hjälp för att inte göra fel.
Jag tänker att anlita en besiktningsman redan nu när jag letar efter hus. Besiktningsmanen ska hjälpa mig med att läsa ut besiktningsprotokoll, räkna ut kostader vid ev. behov för renovering, gå på visning mm. Tänker jag rätt? Vad har besiktningsmän för timpris? Var kan jag hitta de?
Jag känner att jag har två val:
En villa i ett villaområde;
En villa lite utanför stan/villaområde med större tomt. Eftersom jag ska hyra ut villan, har jag fortfarande chans att använda min fastighet lite. Eller stycka av och bygga i framtiden.
Jag vill ha lite råd kring det. Vilka företag som kan ger råd kring det är kunniga och pålitliga?
Skulle ni hjälpa mig att svara på frågorna?
Efter jag köpt ett hus, kan jag gå ner i tid och leva i lugn och ro. Jag vill inte fokusera på ekonomi mer utan spara på indexfonder mindre än vanligt, jobba 50% och framförallt ta hand om mitt barn (hjälpa henne med läxor, laga god mat, ha kvalitetstid med henne). Jag känner att jag älskar henne mycket mer när jag tar hand om henne mer. Jag vill att hon vill hälsa på mig när hon blir stor. Hon är redan 8 år. Jag har inte så många år kvar att bygga relation med henne.
Jag tror inte på den modell du nämner. Jag bor i hus och gick igenom en rätt stor process inför det köpet.
Normalt köper du hus besiktigade. Besiktningar finns i olika nivåer. Säljaren kan ibland ha försökt ”vara smart” och undvika alltför ingående besiktningar av vissa områden.
Att läsa besiktningsprotokoll är inte svårt. Det klarar alla av. Ofta är mycket av det som står där friskrivningar utifrån olika teoretiska risker. Det heter typ att takets lutning är sådan att det kan inträffa vissa saker, även om inget sådant problem faktiskt upptäckts.
Du har som köpare alltid möjlighet att prata med säljarens besiktningsman. Det gjorde jag och det gav en del insikter.
Det är vettigt att titta på stort radhus som alternativ. Jag menar då radhus över 150 m2 i första hand. Där kan det finnas möjlighet till uthyrning i olika former. Jag har provat det själv.
Det kan man absolut göra men i slutänden är det en bedömning som behöver göras i relation till det specifika huset. Olika hus varierar mycket i ”komplexitet”. Med t.ex. ombyggd källare ökar riskerna mycket.
Varför måste du köpa ett hus? Har ingen stenkoll, men tror du får samma avkastning på ett sparkonto som att hyra ut ett hus på sikt. Det är en rätt nischad marknad.
Du kanske kan få 2M bolån när du jobbar heltid. Jag är heltidsarbetande singelpappa med liknande lön, och det är runt 2M som max bolån skulle ligga för mig, pga KALP-kalkylen. Men på 50% deltid så kommer du få svårt att ha råd med ränta, underhåll och amorteringar – svårt att kvalificera sig för lånet öht.
Jag har svårt att se hur singelföräldrar kan ha råd att arbeta deltid, utan att leva på underhållsbidrag från den andra föräldern, eller socialbidrag. Inget liv för sparare.
Om jag förstår henne rätt så tänker hon gå ner på deltid, så hon kommer inte kvalificera sig till bolån då. Så hon tänker skaffa bolånet den sista månaden som hon arbetar heltid.
Jag vet att jag behöver/vill ha ett hus i framtiden. Eftersom jag vill jobba mycket mindre, är det osäker om jag får låna.
Min dröm är att bo i ett hus, odla, bjuda vänner och släktingar till mig mm. Just nu kan jag inte göra det. Om dotter ska få barn, vill jag att barnbarnet ska ha möjlighet att växa upp i en villa. Det finns många fördelar med ett hus.
Så du vill ha kakan och äta den också? Högst personligen tycker jag ditt mål om att inte fokusera på ekonomi samtidigt som du ska ha ett dyrare boende medans du tjänar mindre pengar inte går ihop alls.
Det du vill uppnå är din dröm, på vägen dit får du nog sätta upp mindre delmål. Att ha 50% i kontantinsats och starta igång en konsultverksamhet för att maximera inkomst per timme låter som en bra start.
Ja, man behöver verkligen vara snål/sparsam. Det är min bästa förmåga :).
Huset vill jag hyra ut och jag hoppas att hyresgästen betalar allt.
Just nu bor jag ”billigt” 7 tkr till hyra + driftkostnader. Jag har 11 tkr kvar (4 tkr mat, 2 tkr indexfonder, 2 tkr till övriga, 3 tkr/månad sparar jag till resor, kurser).
Redan nu sparar jag 15-18 tkr/månad med mitt heltidsjobb.