Hjälp mig att uppnå mitt mål!

Ska du investera i ett hus för att hyra ut eller ska du bo i huset? Jag får ingen klarhet alls i vad du har för mål och vad din horisont är.

1 gillning

Ingen bank kommer tyvärr låna ut till dig om du inte ska bo i huset

2 gillningar

Du köper hus för att du vill odla i trädgården och bjuda in vänner. Men samtidigt ska huset vara uthyrt. Är det samma hus du pratar om? Vad är ditt nuvarande boende, går det att odla och bjuda in släkt och vänner utan att köpa hus? Var ska dina hyresgäster vara när du påtar i trädgården och bjuder in släkt och vänner?

Jag vill hyra ut huset. Jag bor inte i det.

Jag har sett folk som hyr ut sitt hus.

I framtiden (10 år) vill jag jag ha möjlighet att göra det.

Jag bor fortfarande/ska bo med min dotters pappa som inte tycker om att bjuda folk hem. Jag vill inte berätta mer om det, ursäkta.

Så om jag förstår dig rätt:

• Du ska göra en riskabel investering, som du kommer behöva bedriva som ett företag. I samma veva vill du inte tänka på pengar.

• Du ska köpa ett hus att hyra ut, men samtidigt ska du bjuda över människor till ditt hus som du inte bor i.

• Du vill spendera mer tid med din dotter, men du väljer att göra den krångligaste och en av de mest tidskrävande investeringarna.

• Du ska hyra ut huset, och “…hoppas att hyresgästen betalar allt”. Det är lite feltänkt när det kommer till att hyra ut fastigheter.

Antingen har du inte tänkt igenom det här i mer än 15 minuter, eller så formulerar du dig fel.

Att hyra ut hus tar mycket tid, kostar pengar och garanterar inte avkastning. Om du ska räkna hem ditt hus så behöver du ta ut en hyra på underhåll + lånekostnad, sen vill du plocka ut pengar så du kan gå ner i tid. Hur mycket ska du ta i hyra då?

Det känns inte som du har koll alls på hur man hur ut hus, eller vad det innebär. Du får nog gå tillbaka till ritbänken med ditt mål. Sen är det som @Pareto säger, ingen kommer bevilja ett bolån till dig för det ändamålet.

Har du räknat på alternativen sparkonto eller börsen? Eller varför ska just investera i ett hus om du ändå inte ska bo där på 10 år?

Köp nu.
Hyr ut och låt hyresgäster stå för amortering och ränta.
Om 10-15 år har du ett skuldfritt hus. Renovera. Bo gratis livet ut och överlämna därefter huset till dottern.

Du är för negativ tycker jag.

Det är inte ovanligt att hyra ett hus och gå runt.

Jag har självklart tänkt på det, inte 15 minuter som du sa. Jag har faktiskt sparat en stor summa för att kunna nå mitt mål. Jag är högt utbildad och attraktiv i arbetsmarknaden och kan få bra lön.

Jag är ingen tonåring som sitter och drömmer.

Vad jag har lärt mig är att ingenting är omöjlig.

1 gillning

Det låter som någon försöker räkna ut ifall de har råd att separera från sin dotters pappa om de har sparat ihop till en miljon.

Jag blev lämnad med barn för några år sedan och delar gärna med mig av min erfarenhet:

• Vårdnadstvister är dyra och kan ta många år
  • Bodelningen är svårare än man tror
  • Man upptäcker en massa löpande kostnader som var billigare när de var gemensamma: försäkringar, bil, abonnemang, grejer till barnen
  • Man kommer vara trött nästan hela tiden
  • En miljon är lite pengar
  • Barn kostar mer och mer ju äldre de blir
  • Barnsparande är viktigt
  • En snittlön räcker inte till en snittvilla
  • De flesta akademiker tjänar mindre än de flesta hantverkare
1 gillning

Jag är inte negativ. Jag säger inte att du inte klarar det, jag säger att det förmodligen inte kommer vara lika lätt som du tror.

Hur bra lön du än får kommer den att vara rätt medioker om du jobbar 50%.

Det du har är en dröm, men ganska lite konkreta planer på hur du ska få det hända.

1 gillning

@MsExcel Kan du dela din konkreta kalkyl, så kan vi hjälpa dig att se om den går ihop?

Alltså förväntade kostnader, intäkter o.s.v. samt tidsplan för dessa?

1 gillning

Vi separerar inte/inte nu eller i snart framtid i alla fall.

Tack för information.

Nej, det är inte lätt. Det vet jag. Jag behöver därför justera planen för att det blir möjligt. Jag vill inte lägga ner planen.

Jag hoppas att det går med 50% eftersom jag redan nu sparar 50% av min lön.

Jag tycker du är för negativ gentemot de alla råd som du bjuder in till när du ber om råd i ett forum.

Du säger att du har ett exempel på någon som hyr ut en villa. Dela gärna med dig av det exemplet, så kan vi se om det går att tillämpa på din situation.

Hur stort lån har de? Är de ensamstående? Vad är deras ränta? Hur mycket hyra tar de ut?

4 gillningar

Ta lånet innan du går ner i arbetstid.

Vilken bindningstid? Det här är en TS som tänker jobba deltid i kanske 10-20 år.

Jag menar inte att vara hård nu. Du vill ha hjälp att nå ditt mål, du vill ha hjälp med att justera planen. Men samtidigt är din enda plan att köpa ett hus och jobba mindre, det går verkligen inte ihop.

En liten lista med problem, till att börja med.

• Du vet inte om du får lån för huset

• Du vet inte vad du får i hyra för huset

• Du vet inte om det finns en marknad för att hyra ut ett hus

• Du hoppas att du ska tjäna pengar på huset

Utöver det är det vissa delar jag inte förstår själv

• Vad är det du vill uppnå med huset?

• Om du har en man/sambo, ska han vara med i kalkylen?

• Är ditt mål att gå ner i arbetstid eller köpa ett hus? Det är sällan dessa två går ihop

• Har du, konkret, räknat på det här? Vet du vad ett hus kostar att äga? Har du koll på hyresgästens rättigheter? Tycker du verkligen det hade varit roligare att lägga, worst case, 20-30% arbetstid på att administrera ett hus än att jobba med ditt nuvarande jobb?

• Vad gör du om utgifterna för huset överskrider din buffert på 200k?

Dina mål är att någon gång äga ett hus och spendera mer tid med din dotter just nu. Dessa två mål behöver inte hänga ihop, eller rättare sagt, de ska inte höra ihop om du inte har det väldigt gott ställt.

3 gillningar

Det kan mycket möjligt gå att få ett överskott sett till de månadsvisa kostnaderna för ett husköp, i relation till vad man kan få ut i hyra.

Men det man behöver ta hänsyn till också i ekvationen, är det underhåll, strul och kostnader som ett hus väldigt ofta innebär. Kan man då inte hantera detta själv (eller inte vill), kan det fort bli väldigt dyrt. Nu tänker jag allt ifrån att fixa till invändigt, till värmepumpar eller diskmaskiner som går sönder, tak som ska läggas om, hus som ska målas. Det är inte garanterat att det finns en och samma hyresgäst hela tiden heller, som sköter allt helt enligt plan. Om målet är att få så mycket tid som möjligt med familjen är detta helt klart värt att väga in.

2 gillningar

Så länge hon har bolånet är det skitsamma, banken tittar inte om du jobbar heltid eller deltid så länge hon inte vill röra om i lånet. Dvs. ta ut pengar på huset eller liknande…

Hon kan ju låta det rulla på?