Jag och min sambo har nu möjligheten att göra lite som vi vill. Inte helt och hållet men en del saker. Vi jobbar båda två 100% och har tillsammans 90 000kr i månadslön. Om vi säljer vår BRF och räknar våra pengar på banken har vi ca 3,5 miljoner i kontanter.
Nu funderar på vi på att köpa ett hus med uthyrningsmöjlighet. Ex ett attefallshus på tomten och gärna en del av huset som kan hyras ut. Vi bor och jobbar i Göteborg och vill inte pendla med bil mer än ca 30min till jobb.
Idag bor vi i en BRF som vi trivs bra i men jag känner att jag gärna säkrar upp min ekonomiska framtid lite mer. Hade varit skönt att kunna gå ner i arbetstid om kanske 10år!?
Borde man satsa på något av följande,
- Bo kvar i sin BRF, som idag är värd ca 3,4 milj och har en avgift inkl. garage på 7500kr. Vi trivs bra här men det är lite krångligt med parkeringen.
- Köpa ett litet och billigt hus utan uthyrning och bara ha det enkelt. Finns hus för ca 4 milj. Kr på lämpligt pendlingsavstånd.
- Leta efter ett hus med ett/två uthyrningsmöjligheter. Kommer att kosta ca 6 milj kr. Med det kommer mer ansvar och mindre privatliv.
- Gå all in. Hitta ett hus med flera olika typer av uthyrningsmöjligheter. Ex. del av hus, attefallshus samt lgh i samband med garage. Kommer att kosta från 7 miljoner och uppåt. Betydligt med jobb och ansvar. Även mer i inkomst.
Andra alternativ eller tips tas gärna emot. Ex. sätta in pengar på ett fondkonto. Investera i annan passiv inkomst. Vi behöver inga snabba pengar. Jag vill bara säkra upp för framtiden.
Alla tips och ideer är välkomna!