1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Köpa fritidsboende för att nyttja och hyra ut, tror jag kan vara en toppenidé. Många är villiga att betala ganska ordentliga pengar för att komma bort några dagar.
Personligen hade jag däremot inte köpt ett dyrt fritidshus på spekulation om att det kommer öka i värde.
Låter spännande, vore kul att se siffror på prisutvecklingen för fritidshus senaste 10-20+ åren.
Jan brukar nämna att hus behöver cirka 2% av värdet i underhåll per år, detta gäller troligen även fritidshus. Så värt att räkna med.
Om ni ska njuta av huset själva, så känns det ok från mitt håll ok att det kostar en del i underhåll.
Tänk också på klimataspekten, om den ligger nära havet eller uppe i fjällen. Både stigande havsnivåer och varmare vintrar kan påverka efterfrågan.
Du kanske sett min kolonilottstråd? Har tankar på att skaffa ett minifritidshus, men då är den främsta orsaken att få njuta av utomhusliv och rekreation. Men kommer även räkna in vad stugan kan vara värd att sälja i framtiden, den dag jag behöver sälja.
Så ska bli kul att följa denna tråd, även om budgeten skiljer sig lite mot min. 
Jag vet inte om jag tror på “dyrare” som huvudvariabel här. Det finns många anledningar till att ett visst objekt är dyrare. Ibland beror det på själva objektet och ibland på andra saker. Det här med att hyra ut är absolut en relevant parameter. Det lär inte gå plus hur som helst men det kan helt klart förbättra driftsekonomin avsevärt. Det är väldigt olika efterfrågan på att hyra olika typer av objekt i olika lägen. Det är inte alls säkert att “dyrare” innebär motsvarande ökning i efterfrågan eller i möjlighet att ta ut högre hyra. Jag skulle satsa på att försöka reda ut vilka typer av objekt som är särskilt efterfrågade (stil, storlek, läge) och satsa på ett sådant objekt. Om ett hus ska hyras ut blir också driftsekonomin i sig väldigt central, särskilt om det finns möjlighet att hyra ut mer än bara under juli-augusti. Det är annars lätt hänt att värmekostnaden äter upp hela intäkten under kallare perioder.
Ok.
Vad skulle du investerat i istället? Låt säga att du kan investera runt 3 miljoner.
Raderat av användare
Beror såklart på storleken och materialen i stugan. Men ska man behålla stugan mer än något år, så behövs underhåll och att betala för saker som går sönder och behöver ersättas.
Men kostnader för underhåll är svårt att komma undan, framför allt om man vill bibehålla värdet på huset.
Raderat av användare
Hej,
Vi har flyttat utomlands, och hyr därför ut vårt svenska hus som ligger på en ö i hyggligt attraktivt läge. Vi använder AirBnB. Vi har förvånansvärt många som hyr även vintertid (typ 5-8 dagar uthyrda per månad), och räknar med i princip fullt uthyrt på sommaren när vi inte är där själva. Om man tar 2k eller så per dag så blir det snabbt en ganska bra extrainkomst som betalar för alla utgifter man har för huset, inklusive ränta, amortering och el (i vårt fall åtminstone).
Det man ska ha koll på är att man behöver ngn som tittar till huset mellan varje hyresgäst, så viktigt att tex ha en bra granne som man kan involvera. Rent administrativt är det kanske enklare att köpa ett hus med tex 4 lägenheter för permanentboende om man köper för att hyra ut och har så bra ekonomi som ni har, men då får man ju inget eget fritidsboende…
Ska man investera i fritidsboende är nog läget otroligt viktigt, både för värdeökningens skull och för att man själv ska vilja vara där.
Jag skulle själv vilja försöka passa på att köpa ngn fastighet nu när priserna är lite lägre, men har inte tillräckligt sparat för att det ska kännas rimligt 
Lycka till!
Mvh
F
Jag investerar bara i saker som medför problem jag tycker är kul att lösa.
Skog, till exempel, medför besprutning, gallring, avverkning, osv. men ger också naturupplevelsen och jakt.
Aktier, är bara att låta ligga.
Jag tycker inte om att behöva bråka med människor, så jag har inte för avsikt att börja agera hyresvärd eller göra investeringar i saker som ska användas av andra och har ett förväntat underhåll.
3M SEK hade jag satt på Lysa.
30M SEK hade jag köpt skog för.
Tack för svar 
Om man har 10 miljoner skulle man kunna titta på en villa i “sommarstugeläge”, det finns ju relativt gott om sådana i Sthlm, tex på Värmdö, om det är där du bor. Mest optimala investeringen borde vara i ett område som har potential att omvandlas från fritidshusområde till året runt.
Angående underhåll så är min erfarenhet att fritidshus inte är lika krävande som åretruntvillor. Dels sliter man mindre tex på badrum och kök och dels är det ok med en något lägre standard som inte är av senaste slag på landet.
Detta med uthyrning är dock lite av ett meck. Ska man köra airbnb (håller själv på att starta upp detta just nu för mitt fritidshus) så är det rätt mycket att tänka på som hur man ska göra med nyckel, städning, lakan, osv, när man kanske har en bit att åka. Plus att kommunikationen med gästerna tar en del kraft för att bli bra vilket man vill för att upprätthålla ett bra betyg. Har man inte drivkraften att man vill/behöver ha in pengar så skulle jag inte välja det alternativet. I så fall är det bättre att investera i ett hus som ligger i ett område där det finns kompletta system för uthyrning när man inte är där, tex i fjällen eller på ett finare resort i södra Europa.