Har funderat lite på möjligheten av att investera i ett fritidshus i fjällen, sannolikt Åre eller Idre. Åker själv skidor ett par veckor per år, men tanken är att hyra ut merparten av tiden. Förmodligen kan lån till fördelaktig ränta ordnas via belåning av befintlig bostad (idag obelånad och värd uppskattningsvis dubbelt så mycket som tilltänkt fritidshus). Någon som har erfarenhet av dylikt upplägg? Vill gärna att inkomsten ska täcka fasta kostnader och två egna skidveckor per år.
Värt att tänka på är väl också att vi i Sverige snart kommer ha väldigt lite snöveckor. Klimatkrisens Sverige av Erica Bjerström är inte särskilt positiv läsning.
Har själv gått i liknande tankar men valde bort det. Om vi får behålla våra vintrar borde det vara lätt att få tillbaka pengarna över några år.
Största risken är väl uppenbart ifall det underliggande värdet förändras.
Hälsningar Reine och Mimmi i fjällen
Min upplevelse från kompisar som har liknande är att uthyrningen är en bonus och att det kan bli tufft att se det som det primära sättet att finansiera det. Då finns det bättre trick som t.ex. @JakobMainHome går genom i det här avsnittet att köpa ett parhus i fjällen.
Kan även rekommendera den här tråden för boende utomlands där flera insikter går att applicera även på fjällstuga:
Tyvärr tror jag det är svårt att få ihop ekonomin idagsläget.
Jag har bekanta som betalade av sitt lån inom 10 år via uthyrning. Det dom gjorde var att köpa en bostadsrätt med avtal till Skistar. Skistar tog hand om allt praktiskt kring uthyrningen. Som jag förstod det var nackdelen att Skistar skulle ta en del av vinsten ihop med att de fick planera sina fjällveckor långt i förväg. Annars var det en praktisk lösning utan några större problem
Tror också att det blir svårare att räkna hem som en vinstaffär. Dock förstår jag inte varför en fjällstuga ska vara något man nödvändigtvis räknar hem. Är det inte främst en investering i familjen? Ni kan åka skidor, mountainbike och besöka helt fantastiska fjällmiljöer.
Att man sedan kan få in pengar på uthyrning, kanon. Att stugan eventuellt skulle stiga i värde, kanon. Nej, jag skulle se på fjällstugan på samma sätt som boendet - en kostnad man är villig att ta för att man gillar fjällen.
se
https://smartsnål.nu/fjallstuga-som-investering/
Sen beror ju allting på, du måste ha en stuga i ett läge som är attraktivt så att den blir uthyrd, och det kan hända oväntade saker, exempelvis corona lär ha påverkat möjligheterna att hyra ut negativt då vissa anläggningar stängde ner.
Vi har själv ärvt en sommarstuga ca 3 km från ett ganska hett turist/campingplats och är ett charmigt ställe i stil med “Katthult”. Hus+fastighet är värt ca 500000 kr enligt värdering, så tydligen är läget inte så mycket att hurra för ändå. Har funderat på att behålla huset för uthyrning, men det är antagligen mer jobb än vad det är värt. Det finns t.ex. endast värme via vedpanna och vatten från grävd brunn. Brunvattnet går till sluten tank.
Jag har svårt att förstå varför folk köper sommarstugor/båtar etc om man endast kommer att vara där/använda grejorna mer än kanske max 1-2 månader om året. Ska det bara stå där sen resten om året?
/H
Har kikat lite på detta för egen del och med rätt
objekt i rätt läge är det en bra affär enligt min bedömning.
Pris på fastighet kontra möjliga uthyrningsintäkter är nyckeln.
Jag har fastnat för en mindre skidanläggning
, Kungsberget, som inte är fjällen men ger tillgång till helt ok skidåkning med kort bilresa (bor i Stockholm). Relativt billiga priser, expansivt och höga uthyrningspriser.
Tack @janbolmeson för passningen
Jag tycker frågan är svår då det är så många olika faktorer som spelar in. Har både kompisar och kunder som både har positiv och “negativ” erfarenhet av fjällstugor som investering. Men de är oavsett nöjda med att de gjorde förvärvet. Då skidåkning och friluftsliv är deras intresse. Och de på detta sätt ägnar minst lika mycket tid med det till en billigare peng.
Nackdelen som dom och jag ser det är att de känner sig “bundna” till en ort.
Skall du få till affären behöver du jobba lite för det. Och många gånger genom flera olika förmedlingar.
( Det samma gäller ofta även “sommarstugor” )
Förmedlingar tar som det beskrivs i tråden givetvis betalt. Men de gör å andra sidan även verksamheten lite mer passiv.
Mitt råd är att i första hand se det som en långsiktig lösning som passar med hur du vill spendera din tid. Köper du det för främst skidåkning kan fjällvandring mm komma att bli ett intresse i framtiden, om du vill fixa med stugan på lågsäsong samt även hyra ut för denna typ av semestrare.
Det vi själva funderat över för framtiden är att köpa en 2-familjsstuga. Där man i så fall kan hyra ut den ena som långtidsuthyrning. För att bära kostnaden och skapa en låg intäkt för huset. Och sedan komplettera med egen semester samt korttidsuthyrning i den del vi själva vill använda.
Här har vi både funderat över att göra detta på skidort samt längs västkusten där vi själva har familj. Som ett sätt att flytta närmare dem del av året.
Vet att Christian i Hacka ditt Liv ( https://www.hackadittliv.se/ ) har köpt en fjällstuga ganska nyligen som han berättar om i någon av hans poddar och även att ( https://privatuthyraren.se/ ) har en brf i fjällen, där han kör uthyrning samt egna semestrar. De kan säkert dela med sig av sina tankar och erfarenheter av det.
Lycka till!
Jakob, Main Home