Vi har planer på att köpa en sommarstuga och delvis finansiera detta med uthyrning på Airbnb när vi inte är där? Är intresserad om någon gjort liknande? Funkade det bra eller blir det mycket jobb och onödigt huvudbry? Dels så ska den vara anpassad till gäster men också efter våra behov. Detta kanske gör att det inte kommer kännas som vårt hem när vi väl är där eftersom så många andra bott där emellan?
Vi hyrde stugor i fjällvärlden varje sport- och påsklov under en oherrans många år. När vi slutligen köpte en egen stuga ville vi verkligen inte hyra ut - det vi var ute efter var den där känslan att bara kunna åka upp när man helst ville utan att behöva boka, sängarna är alltid bäddade, slippa släpa utrustning/kläder fram och tillbaka evt låsa in dem etc. Vi valde helt enkelt en stuga vi hade råd med utan uthyrning istället. Rent ekonomiskt hade det säkert varit bättre att fortsätta hyra eller att hyra ut vår nuvarande men känslan av att veta att vi kan dra upp när som helst är ovärderlig![]()
Jag hyr ut min stuga via Airbnb. Jag byggde den dock för mig själv och min familj så det känns ju verkligen som min. Har en dam som hjälper till med städning och bäddar med våra lakan efter gäster har varit där så den känns alltid som min när vi kommer dit.
Har funderat på att göra det obligatoriskt för gästerna att köpa till städning så man vet att det blir bra gjort. Men hittills har det aldrig varit några problem.
Vi hyr inte heller ut, av samma skäl. Slippa plocka undan personliga saker, vara ansvarig om något strular m.m. Men ser det som en extra lyx att ha råd att finansiera det hela utan uthyrning.
Men det hade nog funkat bra. Ett par stenkast bort hyr en granne ut sin stuga ofta. Det verkar vara oväntat attraktivt och han gör bra pengar på det. Detta är inte i fjällen eller nåt. Nära till kust/strand förvisso, men stora delar av året har man ju inte så mycket ut av det utan det är mest en stuga i skogen. Men det är tyskar etc som hyr hans stuga även en grå vecka i november. Han har förvisso uppåt tio bäddar, spabad m.m så lite över medel sommarstuga men absolut ingen lyxvilla heller.
Vi hyr ut. Gjorde dock inte första åren. Jag tycker att det fungerar bra. Vi väljer gäster relativt noga.
För att din plan ska funka så måste du räkna på både tid och kostnad. Vad kan du ta per natt? Vilka veckor kan du realistiskt räkna med att hyra ut (alltså när är det högsäsong)? Hur många nätter behöver du hyra ut? Hur fungerar det ihop med era behov av att vara där? Oftast är det det svåraste, de bästa veckorna att hyra ut vill man själv vara där, dvs v 28-31.
Köp alternativt något med en hyfsad gäststuga på tomten som går att hyra ut samtidigt som ni är där.
Jag har en släkting som byggde sommarhus. Där tog de med redan i ritandet av huset att det skulle hyras ut. Stort kök och vardagsrum med öppen planlösning och sen många små sovrum. Deras ordinarie hus är i sig i ett attraktivt läge för semestern så de har gått all in på uthyrning och har alltid ett av husen uthyrt på sommaren, så flyttar de mellan husen utifrån vilket som är uthyrt. Tror hon tjänar mer på uthyrningen än sitt ordinarie jobb.