Hej,
Jag och min sambo har köpt en tomt och kommer att bygga en sommarstuga.
Tomten är en sjötomt och pga LiS-område kommer vi att få bygga ca 20 meter från vattnet och vi planerar kompakta 80kvm+loft (3 sovrum). Vi räknar med att spendera ca 2,5 miljoner inklusive allt. Vi har en ganska god ekonomi i övrigt så kostnaderna för stugan och de driftskostnader som kommer att komma kan vi hantera utan problem.
Men det som är intressant är när vi diskuterar vår syn på stugans påverkan på vår ekonomi. Min sambo som är pessimistiskt lagd räknar på ca 2000-3000 i kostnader varje månad medans jag som är optimistisk, och har lyssnat mycket på podden på sistone, räknar med ungeför det samma plus varje månad genom hyresintäkter.
Min sambo tror alltså inte att det kommer att gå att hyra ut ett sprillans nytt sommarhus 20 meter från sjön i en mysig lantlig miljö ens för att täcka kostnaderna. Ni som har sommarhus eller hus som ni hyr ut kortare perioder vad är er syn på detta? Hur lätt är det att hyra ut? För hur mycket kan man hyra ut?
Och är det värt det eller kommer det att bli som min sambo tror ”mer jobb och slitage än vad hyresintäkterna blir värda?
Det går givetvis att hyra ut men efterfrågan är koncentrerad till en kort period under juli-augusti. För att kunna hyra ut mer aggressivt krävs alltså att ni själva vill använda huset främst andra tider på året
Det kan natur gå att hyra ut enstaka veckor utanför huvudsäsongen men då är efterfrågan låg och veckopriset behöver sänkas kraftigt.
Efterfrågan på finare/dyrare objekt finns främst i ett mindre antal välkända turistområden. I sådana områden gör själva områdets status att det går att ta mer betalt. Det är t.ex. stor skillnad i pris mellan Bohuslän och Västra Götaland.
Det finns inga generella svar på denna fråga. Mitt tips är att gå in på airbnb och se hur konkurrensen ser ut i området och vad normalpriset är där. Hur attraktivt är området för turism överlag?
Min erfarenhet är att om två familjer kan bo bekvämt (inte i bäddsoffa) kan priset vara högre. Beror lite på antalet toaletter och storlek på varmvattenberedare.
Dessutom beror er vinst på det praktiska, hur ska nycklar lämnas ut, ska ni ha städfirma, vem ska klippa gräset mm. Är man inte i närheten själv kan man behöva anlita någon för detta.
Sen brukar det ju vara så att man själv vill vara i huset de ”bästa” veckorna då det är lättast att hyra ut.
En släkting hyr ut en vecka om året för att bekosta lite drift.Jag tror hon tar 5k ungefär. Detta är i Bohuslän, men en halvmil från havet ungefär. Under måsveckan i Visby är priserna närmast larviga, men baserat på beskrivningen låter väl 5k i månaden inte fel och sedan får ni ju inse att det är sommarlovsveckorna som fungerar till de priserna. Vill ni ha några av dessa själv försvinner inkomsten etc.
Men att dra in 20k under en månad och sedan ha övrig tid själv låter absolut görbart.
Om man hyr ut i de välkända turistområdena kan man räkna med permanent hög efterfrågan. Där kan du själv bestämma vilka veckor du vill ha, lägga ut resten för uthyrning och räkna med att få allt uthyrt. Alla objekt blir inte uthyrda men alla som är bra och har normal prisnivå blir det.
Om man har ett objekt i ett annat område kan man behöva lägga ut hela säsongen för uthyrning för att ”få napp”. Den vägen är du garanterad att få uthyrt några veckor. Sedan anpassar du din egen planering till uthyrningen och är i stugan de överblivna veckorna. Du får förstås stänga uthyrningen när du vill planera din egen semester.
Ovanstående tänk bygger på att man har en mer aktiv idé om att hyra ut några veckor varje år. Att bara lägga ut några veckor och testa fungerar också men risken att inte få napp är reell då, särskilt utanför de populära områdena.
Allt beror förstås på vad huset kostar i drift. Har man el, vatten, försäkring, sophämtning, fastighetsskatt är min gissning att det i de flesta fall är svårt att komma under ca 2000 kr i månaden, dvs 24 000 om året, detta är alltså lågt räknat. Då är förstås inte ev räntor på lån inräknade eller annan typ av kostnader som inköp av möbler och prylar och bygga altan mm.
Jag skulle säga som TS sambo att de sannolikt kommer att gå back. Ska man gå plus bör man ha ett hus som är billigt i drift som man själv inte behöver använda (dvs kan hyra ut bästa sommarveckorna) i ett attraktivt område.
Tack för svar ni som svarat! Det låter som att det är rimligt att tro att vi kanske kan landa någonstans mitt emellan våra verkligheter då och i alla fall kunna räkna med delvis täckning av kostnader. Det vore ok för mig! Vår tomt ligger i Värmland så inte i de mest populära turistområdena men lagom nära Norge för att kunna locka en och annan Norrbagge tänker jag. Men är det någon som faktiskt har egen stuga ni hyr ut som kan säga hur det ser ut på riktigt för er med kostnader och inkomster vid uthyrning?