Jag står och väger ifall jag ska förflytta mina pengar på börsen för att bygga en sommarstuga istället. Möjlighet finns att hyra ut stugan under året vilket kommer ge runt 200 tkr per år. Plus ev värdeökning på fastigheten. Samtidigt missar man möjlighet till avkastning på börsen. Hur hade ni resonerats?
De första 40 000 kr är skattebefriade och allt över beloppet behöver du skatta för. Du kommer också att få fasta kostnader för sommarstugan. Räkna på vad du skulle behöva få in för att täcka dina fasta/löpande kostaner för sommarstugan. Hyr du ut den på sommaren så kan du inte vara där.
Börsen är ju alltid börsen, där pengarna går upp och ner. Stressigt att se sina minska och alltid kul att de går upp.
Sedan har du livskvalite, perngar är ju inte allt. Sommarstuga kan ju öka livskvaliten. Pengar som du får in via utgyrning kan du placera på börsen.
Jag kommer nyttja den under lågsäsong är planen. Fastigheten ligger på Öland. Intäkten per vecka under högsäsong ligger runt 2500 kr och under lågsäsong runt 1500 kr.
Det är ett arkitektritat hus som kostar ca 3 msek att bygga.
Under högsäsong; 68 dagar (blir alltid en viss vakans) har jag räknat på en dagshyra mellan 2000-2300 kr.
Under lågsäsong:
50 dagar har jag räknat på en dagshyra runt 1500 kr
Släktingar har hyrt ut stuga på Öland. Säsongen är 4 veckor lång. Under vintern är efterfrågan obefintlig. 200 000 kr, då behöver du ta ca 50 000 kr per vecka. Jag tycker det låter som önsketänkande.
Vad är poängen med att ha pengarna på börsen? Kommer du stå barskrapad eller ha kvar ett hyggligt kapital som säkerhetsnät?
Jag är av åsikt en att man skall bygga en grundtrygghet och därefter nyttja sitt kapital för att skapa värde under tiden som man kan/orkar/vill. Min inställning är att jag vill känna mig ekonomisk trygg men inte försöka vara rikast på kyrkogården.
Men vill du göra det som en investering som du tänkt omvandla till kapital längre fram så tror jag du tänker fel och bör ha kvar pengarna på börsen.
Om en sommarstuga skulle ge dig glädje och du har din ekonomi tryggad så ser jag ingen anledning till att inte köpa. Men rekommenderar att du hyr lite på olika ställen för att få känsla för områden, om du inte har ett läge i åtanke.
Har du firat påsklov på Öland någongång? Svinkallt och blåsigt. De flesta sommarstugorna står obokade då. Detsamma gäller höstlov och jul. Det här kommer från någon som har erfarenhet av att hyra ut stuga på Öland.
Väldigt få stugor på Öland kan dra in 200 k per år. Men jag vet ju inte heller vilket läge eller vilken kund du har skaffat.
Det är ju inte bara en fråga om ekonomi, vill du ha en stuga så är det ju bäst att köpa en stuga. Vill du tjäna pengar med minimalt underhåll/utgifter och risker för stök så är det ju givet att börsen vinner…
Rent generellt så kan jag bara instämma i att kalkylen låter mint sagt som en fantasi, vid ne snabb koll av stugor på Öland tycks ju varken prissättning eller säsong vara riktigt lik den skribenten tror. Nja, du kan nog räkna med markant mindre än du tror…sen kräver stugor underhåll som kan bli dyrt, lägg till städning och underhåll då långt från alla gäster är skötsamma…
Huvudfrågan är ju huruvida du vill ha en stuga eller ej. Jag tror som vissa andra att det är optimistiskt i överkant att räkna med 200k i intäkt per år, men jag är inte expert på området. Sedan kommer skatt, driftkostnader, plus allt arbete det innebär att äga ett hus.
För egen del föredrar jag att ha pengarna på börsen och hyra semesterstugan.
Säger som flera andra. Vad VILL du, vad prioriterar du, vad är ett rikt liv för dig?
*Är det din stora dröm att ha en sommarstuga på Öland, skulle det höja din livskvalitet? Gillar du att pyssla med hus och trädgård? Jamen då så, bygg!
*Är det din stora dröm att bli rik på
pengar? Jamen då så, börsen.
För att göra en nettovinst på 200k kan du räkna med att du behöver intäkter på det dubbla ungefär.
Utöver driftkostnader och serviceavgiften (t.ex. till Airbnb) tillkommer vinstskatt och dessutom kommer du att bli momspliktig om du hyr ut för mer än 80k ex. moms per år. Om du dessutom inte kan övertyga Skatteverket om att fastigheten byggts för privat bruk kommer de vilja klassa den som näringsfastighet och du blir sannolikt tvingad att starta enskild firma och upprätta bokföring över uthyrningen. Drivs uthyrningen som enskild firma så får du inte göra schablonavdrag på 40k + 20% av intäkterna, dock får du dra av alla kostnader för uthyrning och underhåll istället.
Om du själv bara skulle nyttjat stugan ett par veckor per år, så hade jag låtit pengarna ligga kvar på börsen och lagt av någon tusenlapp per månad för att hyra en semesterstuga under er semester.
Att dels bygga, sköta, hyra ut, hantera hyresgäster, personal och tjänster kopplat till stugan, behöva resa till stuga vid problem med gäster eller stuga, försäkringar, el, avfall, internet, osv, osv, innebär en hel del. Både i pengar, tid och energi.
Men om ni bor nära, älskar att hantera hus och gäster, har goda marginaler i budgeten och ni kan garantera att bygget inte drar iväg i pris, så kan det vara kul.
Men jag hade köpt en “billig” stuga (alla sommarstugor kostar i underhåll) nära hemmet och njutit av den själv och låtit resten av pengarna växa på börsen.