Är det en bra eller dålig ide att finansiera ett köp av ett enkelt stuga i mellansverige för mellan 500 000-700 000, genom att sälja en stor del av mina fonder? Istället för att finansiera största delen genom att låna upp på min lägenhet, dvs utöka mitt bostadslån?
Totalt har jag just nu 1 900 000 i sparande i huvudsak i fonder, stora delar i globala indexfonder.
Jag tycker att det känns väldigt läskigt att sälja så mycket fonder, och på så vis gå miste om den uppgång på börsen som de pengarna skulle kunna ge. Mitt fondsparande har jag ju sett som min lilla pengamaskin inför framtiden som ska växa rejält. Dessutom just nu när börsen ju dippat en del, förvisso har den ju gått upp en del sen fallet i april men är ju inte uppe på nivån som den var innan fallet. Å andra sidan kostar det ju massor i räntor att ta bostadslån och jag är mer än “nöjd”(haha) med det höga lån jag redan har på min bostadsrätt. Men jag tänker också att stugköpet ju är en investering i sig, dock mycket mer osäker vad gäller hur mycket den kommer att gå upp i värde-säkerligen mycket mindre än om pengarna varit i fonder. Stugan ligger som sagt i mellansverige, inte i ett hett område som är mycket eftertraktat som västkusten och liknande men inte heller i ett helt oattraktivt område, lite lagom sådär. Men jag tänker att det också skulle vara ett ställe att ha sina pengar på, men att jag samtidigt får glädje av pengarna genom att kunna använda fastigheten. En stor del av förhoppningen bakom detta köp är att få mer tid med släkten däruppe (bor långt ifrån i malmö) att mina släktingar kan nyttja det när jag inte är där, och att förhoppningsvis hyra ut det några veckor på året- Det är ett mycket enkelt fritidshus utan indraget vatten och avlopp, men ligger intill en sjö.
I övrigt är jag 50 plus, ensamstående, har mina barn varannan vecka och bostadrätt med värdering 4.5 miljoner centralt i malmö. En lön på 50., men har det tight att få lönen att räcka varje månad till alla utgifter på grund av hiskeliga kostnader för bostadsrätten med stora kostnader för räntor. Jag kommer förhoppningsvis gå ner rejält i inkomster snart när jag kommer att förändra en hel del i jobblivet.
Är det galet eller ej att köpa torpet genom att sälja av fonder nu? Eller göra en kombination av att sälja av fonder men också finansiera en del som ett bolån?
Och om jag finansierar genom att sälja av fonder-visst ska jag sälja de fonder som ökat mest i procent sedan köp? Att de gått på minus nu detta året är väl mindre relevant att titta på, det är väl hur mycket de ökat sedan köp som är det relevanta?
Jag har lite svårt att få ihop att du skriver att du har det tight att få lönen att räcka samt att du snart kommer gå ner rejält i inkomst med att du ska ta på dig ett andra boende med de kostnader som kommer med det.
Gällande fonder att sälja av så hade jag inte tittat så mycket på hur de gått historiskt, i varje fall inte om du har dem på en ISK eller kapitalförsäkring. Vad tror du på framåt? Ska man sälja del av innehavet ger det en möjlighet att ombalansera till den portfölj man önskar framåt. Se till att inte ha fonder med höga avgifter.
tack för input @ecb . Ja det med lönen och utgifterna låter ju märkligt. men jag tror jag lyckats få det att gå ihop nu genom uthyrnning via airbnb och en hel del insparning på utgifter. Dessutom ger den enkla standarden och storleken på stugan små driftskostnader-så det BÖR…gå ihop
Tack för inputen att det är en möjlighet att ombalansera -jag har nog alldeles för mycket USA fonder-så det ska jag absolut ha i åtanke att minska den delen
Men visst behöver jag titta på hur fonderna också gått historiskt? Dvs jag vill ju sälja fonder med så stor vinst som möjligt?
Tycker väl snarare att Du ska fokusera på Ditt boende i Malmö i första hand.
Fundera om du inte ska flytta till ett billigare boende, så att det inte är ännu tightare i kassan framöver.
Stugor kan ha en del investeringskostnader, samt drift-avgifter som man inte tänker på.
Ex på investeringar; nytt tak, tegelpannor bytas, fasaden målas, fönster bytas, tomten behöver dräneras, brunnen behöver fixas, köpa en ny torrtoa, fönster kittas mm
Ex på drift-avgifter; vägavgift, fastighetsavgift, uppvärmning (el), vatten, sopavgifter, toa-tömnings-avgift
plus detta reskostnader, Malmö-stuga ToR
Skulle akta mig för att förvänta ngn värdeökning på ett bra tag på stugan. Gissar att värdefallet har varit stort i % på sådana stugor sedan våren 2022 tills nu. En stuga är trots allt lyxkonsumtion o många har svårt nog inkl Du själv att få ekonomin att gå ihop med ett boende
tack för din input! Anledningen till ett ev köp av stugan har fler anledningar som jag inte vill gå in på här av privata skäl, men det handlar om fler faktorer än lyxkonsumtion
Men ja stugor har ju en tendens att komma med nya oanande utgifter…
och ja jag undersöker också möjligheten till billigare boende i malmö absolut
men vad tror ni om grundfrågan: dvs att sälja en stor del fonder nu istället för att finansiera med bostadslån?
Grundfrågan att sälja fonder “nu” kan ingen svara på, vi vet inte hur börsen kommer gå i framtiden eller hur räntorna för bostadslån kommer se ut i framtiden.
Historiskt har börsen gett mer i avkastning än bolåneräntan kostat över lång tid. Men det vet du säkert redan
Har du undersökt hur attityderna i området till uthyrning ser ut och hur efterfrågan ser ut på stugor utan vatten och toalett? Tänker att det är en viktig fråga om uthyrningen är en del för att du ska få ekonomin att gå ihop.
@Erik00 du menar att det historiskt varit mer lönsamt att ta ett bolån för att det kostat dig mindre i ränta än det du vunnit i avkastning på att ha samma peng kvar på börsen?
tex om jag tror att jag kommer få 6 % avkastning på pengen på börsen och det kostat mig 4 % ränta att låna samma peng från banken så borde de 2 procenten som blir kvar om man drar bort kostnaden för räntan från avkastningen bli min vinst på att ha dem kvar på börsen?
tänker jag rätt?
om jag tror att det kommer att fortsätta vara så i framtiden så borde jag ju välja att ta ett bostadslån istället för att sälja av fonder?
Japp du tänker rätt. Om den förväntade avkastningen på börsen är större än vad bolåneräntan kostar så finns det pengar att tjäna på börsen. Men det gäller att du har råd att ta risken att börsen går dåligt, samtidigt som räntan kan stiga.
Egentligen inte sjukt. Pratar vi att låna för att investera så innebär det en risk. Ska det vara värt att ta en risk måste någon form av utdelning ges på det. Den risk du tar är större än den risk som banken tar för att låna ut pengar till dig. Alltså måste din investering ha potential att ge större utdelning än vad bankens investering i ditt lån ger.
Att låna för att investera är inte för alla. Den risk det innebär inklusive ev ökad oro samt det krångel med banker som man måste hålla på med är inte värt det för alla, det måste du själv avgöra. Det finns inget rätt eller fel.
hmm…ja man är ju lite ambivalent till hela det här systemet - samtidigt som man är intresserad av att ha en god ekonomi
om jag landar i att jag vill skaffa stugan-kanske ändå en kombination av att betala större delen med att sälja fonder plus att jag tar en liten del som bolån-är den bästa medelvägen…
Jag tänker som andra skrivit ovan att även om driftkostnaderna är låga på stugan så tillkommer ju mycket annat inkl långa resor med bil (?), samt tiden man måste lägga på skötsel mm.
Det rationella vore ju att maxa lånen men om man kommer att minska inkomsten framöver så låter det ju inte som man behöver mer lån…?
Att hyra ut på airbnb utan vatten/avlopp är ju inte säkert det ger så mycket. Man måste också kunna ha någon som kan städa och kolla till mellan uthyrningar som ev vill ha betalt.
Om du upplever det tajt med en månadslön på 50.000 kr för vardagslivet, och dessutom ser en lägre inkomst vid horisonten, hade jag inte köpt stugan. Behåll dina 1,9 milj som en trygg kudde. Bra att ha som 50+.
Jag hade istället hyrt stuga de sommarveckor du är långledig och kan slappna av. Om området bara är lite lagom eftertraktat kanske det inte är superdyrt eller kräver superlång framförhållning.