Fritidshus, men vart?

Hej! Nu har jag äntligen sparat till första steget av min dröm. Vill köpa ett sommarställe/fjällstuga någonstans i Sverige men vet inte riktigt vart. Jag har en budget på 3-5 miljoner kr och vill gärna hyra ut det så mycket som möjligt samtidigt som familjen får nyttja det de veckorna man inte hyr ut det. Har kikat på allt mellan himmel och jord, från Gotland, Smögen, Hallands stränder till Sälen Åre, Vemdalen men velar fortfarande. Vill för övrigt meddela att denna stuga är första stugan i drömmen om ett företag där jag äger några stugor som jag sedan kan hyra ut. Lutar mig åt antingen fjällen och bygga ett koncept där med 3-5 stugor i framtiden + att det finns det tjänster som städning, tvätteri, etc i både Åre och Sälen - eller åt “havstemat” men utan tjänsterna så man får åka runt, och det sparar man eventuellt lite pengar på. Min fråga är: Vart ska man köpa först? Min man säger Sälen med tanke på att det är mer familjevänligt, Vasaloppet, ultravasan, närmare till Trysil etc. Min syster säger Åre eftersom det är huvudstaden i fjällen, längre backar, plus Åre Golf på sommaren. Min mor tycker om havstemat då man kan ägna sig åt det under sommaren när man är ledig. Vad tycker ni utifrån ett investrringsperspektiv? Kan verkligen inte bestämma mig!

Jag ska köpa i en skog med sjötomt. Det jag letar efter. Men är ju väldigt personlig vad man vill hitta på, och ifall man vill hyra ut.

3 gillningar

Jag hade också satsat på en stuga vid sjö med sjötomt. Speciellt om man har tänkt hyra ut. En stuga/hus vid kusterna har en väldigt kort säsong.

Om man vill hyra ut under längre perioder bör närhet till en större stad vara av vikt tänker jag.

Tänk typ en stuga vid värmdö eller liknande då kan ju även folk hyra där som pendlar in till stockholm.

Jag hyrde själv en stuga i närheten av stockholm och dom verkar inte ha några större problem att hyra ut den större delen av året.

Jag tänker ju också att man kanske ej vill bo allt för långt bort från sin stuga om något skulle hända men man kan ju även känna någon händig i området som kan “rycka in” om det behövs för en liten slant såklart.

1 gillning

Några frågor:

Var bor ni själva?

Hur/vilket färdmedel ska ni använda för att ta er till stugan själva?

Har ni släkt/kontakter/bekanta på någon av orterna?

Vi bor i Nacka, Stockholm, kör bil, har ingen släkt i Stockholm. Det är bara jag, min man och våra två pojkar. Min mor bor i Göteborg, hans föräldrar är pensionärer på Österlen.

Om ni själv bor i Stockholmsområdet så är kanske inte Stockholms skärgård så kul att ha. I så fall kanske Österlen om ni kan få hjälp av svärföräldrarna att titta till någon gång på vintern. På Österlen kan man väl räkna med uthyrning från påsk till och med mitten av september. Stugor i fjällen har väl fördelen att de kan hyras ut för både vinter- och sommarturism.

För Stockholms skärgård tycks det som att det går att hyra ut riktigt exklusiva sommarhus visa förmedlar men annars är jag förvånad över att priserna inte är högre. Helt klart fler objekt och lägre priser i år än i fjol på tex Blocket uthyrning, fritidshus. Håller lite koll här då vi står mitt emellan att köpa sommarhus igen eller fortsätta att hyra

1 gillning

Intressant tanke! Värmdö ligger inte långt från Nacka så håller med om att det inte är så kul. Svärföräldrarna närmar sig 80 år gamla så de vill jag helst inte “belasta” med något. Annars är alternativet västkusten, men precis som någon nämnde ovan är det bara en kort period om året. Är inne på fjällen nu men pendlar mellan Sälen och Åre. Vad tycker du?

Tack alla för er input. Det var värdefullt!

Ni som har nämnt sjötomt - vart tänker ni då?
Och input från alla: Fjällen - men vart? Sälen eller Åre?

Tack för input! Vart tänker du då? Med goda uthyrningsmöjligheter…

Även här: Tack för inspel! Sjötomt - Vart tänker du då? Med goda uthyrningsmöjligheter…

Tack för input! Stockholms skärgård känns “för nära” men är helt klart med på poängen gällande logistiken och allt som kan ske i nödfall. Det finns dock mååånga objekt ute i Stockholms skärgård vilket blir väldigt konkurrenskraftigt. Om du fick välja någonstans i hela Sverige, har du andra tankar än Stockholms skärgård?

Tycker inte så mycket när det kommer till fjällen Fick nog av det de 4 år jag bodde i Östersund :sweat_smile:

Haha okej :laughing:

Men en sak som kanske inte gäller fjällen lika mycket som sjö/hav och det är närheten till kollektivtrafik. Har pratat med många mäklare i vår o detta tycks vara en box som gör huset mer värd/attraktiv. Inte så att alla kommer utan bil men väl där vill man gärna kunna åka till stad/by etc och där äta&dricka. En lite äldre mäklare skrockade Ja, nuförtiden vill ju frun dricka vitt vin och inte vara chaufför. Likaså att man helst inte vill vara chaffis till större barn som åker hem eller får besök av kompisar etc

Ser också att på många uthyresannonser kommer det snabbt om det tex bara är 400 m till busshållplats.

…så hade jag först försökt bena ut om det är fjäll, skärgård eller skog som gäller. Helt omöjligt att börja jämföra äpplen och päron annars.
Fundera på vad du och familjen skulle vilja nyttja själva i så stor utsträckning som möjligt, och sen hur praktiskt det vore att ha det som både semesterhus och uthyrningsställe.

För egen del har jag råkat ärva ett äldre men fint sommartorp i skogen, några meter från en större å och sjöar med ok fiskevatten. Vi har en egen liten plasteka där för fiske, och huset ligger idylliskt utan grannar.
Ett sådant hus i liknande läge är kanske värt 1,5-2,5 MSEK beroende på exakt skick, så betydligt billigare än en fjällstuga i Åre.
Det ligger en dryg timme med bil från vårt hem så vi kan nyttja det på helgerna och hantera hyresgäster om vi så vill.
På högsäsong (typ tysk industrisemester) hyr vi ut det till tyska och schweiziska barnfamiljer och äldre par som gladeligen betalar 10-12’/v för att bli myggstuckna och få fästingbett medan de metar mört.
Men säsongen är kort och vi kan nog max hyra ut 7-8 veckor utan att det blir för krångligt. Å andra sidan är huset “billigt”.