Ventilation och undringar | Köpa fjällstuga

Vi får se hur det här går och om jag lyckas hålla tråden, bear with me. Det finns säkert trådar kring det här, bara att jag inte hittat dem.

Jag råkar tillhöra den lyckligt lottade toppen av befolkningen som tjänar mest (fortfarande lönearbetande), medans hustrun jobbar statligt. Det gör att vi kan leva rätt bekvämt, och inte tänka så mycket på allehanda olika kostnader för saker i vardagen. Mycket slentrian, vi slösar inte men vi är inte heller snåla, men vi “orkar bara inte“ jaga extrapriser.

Vi har även turen att äga vårat boende, och köpte uppenbarligen i en ganska bra tid. Bostaden är nu värd ungefär dubbelt så mycket som lånen och vi har dessutom “renoverat färdigt“. Allt är genomgånget från inkommande el och vatten, till alla ytskikt osv. Det är väldigt få “måsten“ kvar, det är mer nöje. Enda som vi vet kommer komma är att byta bergvärmepump som närmar sig 20år snart, men brummar på fint ännu med regelbunden service.

Jag sparar till barnen varje månad, extra till fruns pension, extra till egen pension, bilkonto, buffert, huskonto m.m. En rätt ansenlig summa går alltså åt till diverse olika sparanden. Dessutom amorterar vi fortfarande, ca 3500kr per månad.

Nå, jag har hängt runt här på forumet och följt podden till och från i perioder. Och det som triggade mig nu senast var den långa tråden kring att “amortera är en risk”. Här blir det ju då intressant när man blandar det med övriga delar, t ex grundbulten för många att “det ska vara gött å leva“. Ingen mening med pengar om man inte kan ha kul! Rikedom är inte alltid bara pengar. Dessutom, allting är risk, mer eller mindre, och vill man tjäna mer pengar behöver man troligen ta en risk.

Det här går nog på tvärs med det som stor i stora amorterings-tråden, där man förespråkar att ha fritt kapital att kunna betala av lånen om man vill eller måste. Men skulle man, som i vårat fall som har låg belåningsgrad, kunna tänka sig att sluta amortera, och i stället satsa på en fjällstuga?Det har nämligen kommit ett objekt som jag föll pladask för, och vet att det även är ett expansivt område. Så ge det några år så borde det ge viss avkastning på priset också. Dessutom går det att hyra ut som det står, ca 1,5 bostad. Det är två stugor, men ena har endast kokvrå men ingen toa/dusch. Tänker mig att man skulle kunna ordna den dusch och toalett i så fall för att ha möjlighet att hyra ut 2 bostäder, eller även 1 bostad om man själv är där. Det borde alltså gå att få ner kostnaden för det här semesterstället ganska rejält, då det är ett populärt resmål. Nackdelen dock, är att det är ca 10h bilväg hemifrån. Däremot går det flyg i närheten, och är det vårat så borde man kunna ha det mesta på plats istället för egen del. Men det är ändå en betydande bit, och oavsett ressätt så kommer varje resa att kosta en slant.

Det jag tänker också är att ena barnet fyller 14 i höst, andra fyller 11 i vår. Hela familjen gillar vintersemester och jag är uppvuxen i norra sverige med rikliga vintrar. Just nu använder vi farmor och farfars hus som semesterhem ett antal gånger per år. Och det går bra, men ligger inte nära någon skidort tyvärr, men ger fina kustupplevelser istället.Det här stället skulle alltså ge oss ett tillfälle att kunna bli rikare på upplevelser, och nu är barnen tillräckligt stora för att kunna uppskatta det, och om ytterligare några år kanske de själva vill åka dit med kompisar.

Jag vet inte hur mycket siffror och sånt man ska lägga ut, men jag behöver hjälp att reda ut hjärn-röran! Jag har lätt att bli impulsiv i vissa lägen, och då är det lätt att bli fartblind på vad som är vettigt. Hur rimligt är ett sånt här antagande som ovan med uthyrning? Skuldsätter vi oss för högt? Vi skulle i så fall belåna huset vi har idag för att betala kanske 15-20% av priset plus pantbrev (ca 2,5-3milj är priset, det finns inga pantbrev alls idag på fastigheten), och sedan resten som ett lån på nya stugan i så fall. Det betyder alltså att vi lånar exakt hela beloppet. Är det här ett orimligt sätt att tänka? Jag tänker att jag byter en del av alla sparanden mot en investering och livsnjutning på samma gång, och att vi kanske kan hyra ut en del av tiden för att minimera kostnaden.

Lever jag i det blå och är helt ute och cyklar? Blir ränterisken för stor?

Hälsningar,
Vilsen kille på 44 jordsnurr, med för många tankar i huvudet

Får inte ihop kalkylen alls. Ni ska sluta amortera 3500kr/månad för att finansiera en fjällstuga på 3miljoner med 100% lån?

Bara räntan på 3miljoner är dubbla budgeten.

Så ni har det jättegott ställt och sparar mycket, låga lån. Men istället för att försöka bli lånefria på huset så vill ni belåna huset mer och köpa stuga?

Är ni gifta? Tänk på den tragiska situationen att du dör, och din fru med lägre inkomst då tar över ett belånat hus hon inte har råd att bo i. Jämfört med att hon tar över ett hus med låg belåning, alternativt lågt belånat hus och fullbelånad stuga som kan säljas.

Du borde nog blotta dig lite mer med raka siffror, annars sitter vi bara och gissar här! :slight_smile:
Troligen går det fint, om det känns bra är nog främst hos dig.

Fjällstugan kanske inte alltid är en bra investering. Har själv tillgång till föräldrarnas fjällstuga i Tärnaby, ca 11-12 timmars bilresa eller via flyg Stockholm - Hemavan. Samt att vi haft egen sommarstuga 1 timme hemifrån

När våra barn var 11/14 år var stugan rolig följa med till, 5 år senare “not so much”. Att ta med kompisar via bil 10 tim eller flyg innebär ofta både praktiska/tidsmässiga/kostnadsdrivande utmaningar.

Med tanke på det du skriver om flyg, vad händer om flygplatsen läggs ner? I Mo i Rana/Norge byggs t ex flygplatsen ut nu och frågan är då vad som händer med flyg till Hemavan om det skulle råka ligga i de trakterna? Där förövrigt Hemavans flyg titt som tätt byter vem som driftar flyglinjen för stunden pga konkurser osv. Sen är ju flygbolagens “prime season” samma veckor som när ni antagligen vill/kan använda stugan så då är biljettpriserna oftast som högst vilket kan göra det lite dyrare än man tänkt sig MEN, MEN, MEN vi upplever det samtidigt som MÖJLIGHETEN att flyga dit för enstaka familjemedlemmar är väldigt VÄRDEFULLT för OSS när kanske inte alla familjemedlemmar har tid vara där samtidigt under en lite längre period. T ex körde vi bil till föräldrarna 60mil Stockholm-Umeå för tre veckor sedan. Sen åkte de med till stugan dagen efteråt 35 mil Umeå-Tärnaby. Sen efter någon dag flög ena dottern dit från Stockholm-Hemavan då hon jobbar och bara kunde få ledigt 4 dagar, sen under veckan flög min bror dit från Göteborg-Stockholm-Hemavan då han bara kunde vara med ett par dagar över en långhelg. Slutligen stängde vi då ner stugan för vintern och åkte hemåt i bil vilket tog två dagar via Umeå.

Upplever många som tänker sig “stuguthyrning” som lönsam MEN det är ju oftast kopplat till närhet till specifika aktiviteter. Vad händer om lokala skidbacken stängs?

Tror också uthyrningspotentialen är tydligt kopplad till kommunikationsmöjligheter från storstäderna samt utbudet på orten av “rätt sorts fritidsaktiviteter”. I vissa fall innebär det t ex festmöjligheter/restauranger och i andra fall/ställen god tillgång på vandringsleder/fiskevatten och i ytterligare andra platser god tillgång till betalningsstarka Norrmän som håller igång samhällsservicen.

Sen kommer fjällstugor/orter vara beroende av “samhällsservice” och “företagare” på olika sätt. Har man t ex stuga i en liten avlägsen fjällby med flera mil till närmaste handlare så lär det blir betydligt svårare än om man har en stuga när backen i Åre med “ski-in/out” och flera restauranger i närområdet.

Sen är betalningsviljan hög hos vissa hyresgäster MEN då kanske inte familjebacken och den lokala närlivsen och korvkiosken känns tillräckligt lockande för att välja den orten.

Uthyrningssäsongen på fritidsboenden är i regel kortare än vad många tänker/inser särskilt om det är familjeaktiviteter vintertid inblandade. Helt enkelt eftersom det så starkt kopplat till skolloven. I fjällvärlden blir det då naturligt 2 eller i bästa fall 3-4 sportlovsveckor eftersom de i södra Sverige (=sportlov V7) t ex sällan väljer åka långt norrut i fjällvärlden. Där i stället norrlänningarna har V10 men å andra sidan har de oftare lokala kontakter att lån/hyra en stuga av släktingar och kanske mer sällan hyr en stuga i Åre/Sälen på sportlovet. Sen är det i princip 2 påskveckor som gäller och sen är den stora målgruppen låsta till skolan.

Fixa toa/dusch i fjällvärlden är i princip =enskilt avlopp så inte säkert det är billigt/enkelt.

Så det krävs nog en rejäl analys/kalkyl för att hamna/tänka rätt.

2 gillningar