Investera i stuga/hus på skidort

Funderar på att köpa ett hus med min bror i tex Branäs för att kunna bruka själv samt även hyra ut, någon som har några erfarenheter? Vad finns det för fördelar eller nackdelar? Vad ska man tänka på mm?

1 gillning

Bra fråga, jag brukar i dessa fall alltid kontakta någon i Branäs som hyr ut och fråga dem om deras erfarenheter. För oss andra blir det ju alltid mest spekulationer. Det finns lite trådar på forumet:

8 gillningar

Vi tittar precis på hus i fjällen med. Tanken var att bara ha det själva men har nu börjat fundera på att även hyra ut en del, vore såklart kul om det drog in till div renoveringar och drift.

1 gillning

Jag skulle läsa på om klimatförändringen innan en sådan investering. Förutsättningarna ser olika ut på olika orter. Det finns alltså lokala faktorer som påverkar en hel del.

Klimatförändringen handlar här i praktiken om psykologi. Det räcker med några artiklar i Expressen om ”de snöfria fjällen” för att priserna ska kunna påverkas. Sedan kanske det inte alls är så illa ”på marken” precis vartenda år.

Än så länge verkar de flesta uppfatta klimatförändring som någon sorts teori, något lagom abstrakt som man inte behöver förhålla sig till. Det kan snabbt slå över till en överdriven nojighet, alltså att vissa lägen/orter får se stora prisfall

8 gillningar

Det har jag inte tänkt på innan.
Men har inte dom flesta skidorter snökanoner mm som ser till att det håller sig i ett någorlunda skick?

6 gillningar

Snökanoner kräver minusgrader (eller åtminstone temperaturer nära 0) och idealt också att det är kallt i marken. Dessutom är det en stor nackdel för en skidort som får producera mycket snö själva mot en skidort som får mycket snö naturligt (rejält dyrt att producera konstsnö = dyrare lift- och spårkort).

5 gillningar

Det är ingen långsiktig lösning. Det kan hjälpa för att bättra på snömängden enstaka år, kortare perioder och enstaka platser.

Samtidigt ser de långsiktiga förutsättningarna för olika vintersportorter olika ut. Det finns rapporter om det som du kan hitta via Google.

1 gillning

Har en stuga i Sälen. Inga problem med snö i backarna eller i terräng. Senaste vintern var det väldigt mycket snö när de stängde ner v17. Konjunkturen lär påverka mer än klimatet i många år.
Priserna är upptrissade så det kan bli riskfyllt att köpa nu för att göra vinst.
En liftnära tomt ville de ha 12 miljoner för. Blir många veckor att hyra ut då…

3 gillningar

Jag är långt ifrån vare sig meteorolog eller klimatforskare, men jag gissar att Sälen är en av orterna som kommer att klara sig bra snömässigt många år till. Likaså Funäsfjällen samt skidorterna i nordligaste Sverige (Gränsen, Gällivare etc.). Däremot tror jag t.ex. Åre ligger dåligt till p.g.a dåligt läge med ogynnsamma vindar från Atlanten och såklart skidorter som inte ligger i fjällkedjan (Säfsen, Järvsö, Romme etc.).

Där av min första tanke på Branäs, det ligger rätt ok i pris än så länge. Men då hade jag ingen tanke på klimat förändringar mm. Ska åka dit och kolla om några veckor, gå på några visningar och prata lite med folk. Få en lite bättre bild om läget helt enkelt.

3 gillningar

Kolla över bygget noga innan köp. Verkar vara mycket fuskbyggen i fjällstugor. Sett många exempel på badrum med bakfall och urusla elinstallationer osv.

2 gillningar

Jag tror inte du får någon vettig bild på plats. Det är bättre att läsa de rapporter som finns. Det gäller alla sådana här platser.

Ofta kan man höra av sig till hyresoperatörerna på orten och få ut statistik över hyresintäkter. Det är en bra grund för att kunna få en känsla för (den bristfälliga) avkastningen.

5 gillningar

Nackdelen med att binda upp kapital i en stuga i fjällen är väl rätt många. Att göra det tillsammans med en släkting är ytterligare en komplicerande faktor. Underhåll, reparationer, allmän tillsyn är sådär kul. Uthyrning låter lönsamt men är det sällan om man inte ska sköta överlämning och stöd själv.

Jag hade bara övervägt köp av en stuga om jag hade tänkt att bruka den så ofta att veckohyra inte var ett alternativ över huvud taget. Vi pratar >7-8v om året, minst, i så fall.

2 gillningar

Dessutom är man hänvisad till att skida i Branäs varje år. Man kanske vill se andra system också?

Branäs fungerar säkert bra när barnen är små, men tänk på att området inte är överdrivet stort. Själv skulle jag aldrig reflektera på detta.

Obs! En personlig synpunkt. Andra får givetvis tycka annorlunda.

2 gillningar

Min bror är (till skillnad från jag) en sport- och friluftsnörd av rang. Han har ett yrke som ger en del frihet. Hans modell är att äga en husvagn och hyra ”säsongsplats” på en camping intill det skidområde där han brukar åka. Det är väldigt billigt jämfört med att hyra stuga, i synnerhet om man tittar på priset under de riktiga högsäsongsveckorna.

Rent ekonomiskt är detta upplägg ett superklipp. Han åker skidor under jullovet, sportlovet, påsklovet och långhelger. När hans fru jobbar tar han barnen och åker upp själv med dem.

1 gillning

Har alltid undrat hur det funkar med dusch, torkmöjligheter och värme osv… Vet du?

3 gillningar

Vi hyr ut en del i sälenområdet med ok lönsamhet. Upplever dock att marknaden är lite mättad då många som kanske normalt inte har uthyrning vill täcka upp för dyra räntor och elräkningar med uthyrning.

4 gillningar

Jo! Det är kul! :partying_face::grin:

1 gillning